ITPP3/443-136/09/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-136/09/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 10 sierpnia 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 2 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jako odbiorca gazu ziemnego o symbolu CN 2711 przeznaczonego w działalności gospodarczej do celów opałowych oraz do wytwarzania pary w procesie sterylizacji narzędzi i usługi prania, dokonała zgłoszenia rejestracyjnego AKC-R.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka słusznie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka niepotrzebnie dokonała rejestracji, gdyż w opisanej sytuacji występuje zwolnienie gazu ziemnego z racji regulacji zawartych w art. 163 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego spoczywa na podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą wówczas gdy wykonuje on czynności:

1.

podlegające opodatkowaniu akcyzą lub

2.

z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zgłoszenie rejestracyjne należy wówczas złożyć przed dokonaniem jednej z ww. czynności.

Mając na uwadze powyższy przepis uznać należy, iż podmiot prowadzący działalność gospodarczą z wykorzystaniem biogazu nie jest obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Wynika to z faktu, iż obrót tym biogazem - czy to przeznaczonym na cele napędowe, czy opałowe - nie rodzi obecnie obowiązku zapłaty akcyzy.

W przypadku przeznaczenia gazu ziemnego (mokrego) w stanie gazowym objętego pozycją CN 2711 do napędu silników spalinowych stawka podatku akcyzowego na ten wyrób wynosi 0, natomiast przeznaczenie gazu ziemnego (mokrego) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00 na cele opałowe zgodnie z art. 163 ust. 2 ustawy korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Wskazać należy, iż celem ustawodawcy było wyłączenie z obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, w stosunku do których nie powstaje obowiązek zapłaty akcyzy - czego wyrazem jest regulacja zawarta w art. 16 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, wyłączająca zastosowanie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy. Ponadto należy zauważyć, że zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 163 ustawy o podatku akcyzowym, nie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, wobec czego w zakresie korzystania z tego zwolnienia również nie wystąpi obowiązek rejestracji.

Zatem należy stwierdzić, iż Spółka w przedmiotowej sytuacji zużywając gaz ziemny zwolniony od podatku akcyzowego na mocy art. 163 ustawy, nie będzie zobowiązana do rejestracji w zakresie podatku akcyzowego, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl