ITPP3/443-125/13/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-125/13/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2013 r. (data wpływu 19 marca 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania obrotu wyrobami zwolnionymi od akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania obrotu wyrobami zwolnionymi od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Spółka prowadzi działalność polegającą na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze wzglądu na ich przeznaczenie (paliwa lotnicze) ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego na terenie kraju. W związku ze swoją działalnością uzyskała status podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Korzystające ze zwolnienia od podatku akcyzowego wyroby akcyzowe - paliwa lotnicze - będą nabywane przez Spółkę, a ich wydanie będzie dokonywane ze składu podatkowego operatora logistycznego na terytorium kraju. Do wydawanych ze składu podatkowego wyrobów zwolnionych, prowadzący skład podatkowy dołączy dokument dostawy, wykonując obowiązek określony w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy. Miejscem odbioru wyrobów zwolnionych będzie miejsce ich wydania do transportu, czyli skład podatkowy operatora logistycznego. Po potwierdzeniu odbioru przez Wnioskodawcę w miejscu odbioru, wyroby zwolnione będą transportowane autocysternami przez Spółkę do miejsca, w którym nastąpi ich wydanie do uprawnionych podmiotów zużywających. W związku z wydaniem do podmiotu zużywającego, Spółka wystawi kolejny dokument dostawy, w którym odbiorcą będzie uprawniony podmiot zużywający, a miejscem odbioru będzie miejsce, w którym nastąpi wydanie wyrobu zwolnionego z autocysterny Spółki, którą transportowała wyrób zwolniony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z opisanymi zdarzeniami, prawidłowy jest niżej przedstawiony obieg dokumentu dostawy i sposób postępowania z poszczególnymi egzemplarzami tego dokumentu.

Etap I - odbiór przez Spółkę wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego:

1.

W związku z wydaniem wyrobów zwolnionych prowadzący skład podatkowy, z którego będą wydawane wyroby, sporządza dokument dostawy w trzech egzemplarzach, jako odbiorcę wskazując w tym dokumencie Spółkę, a jako miejsce odbioru skład podatkowy, z którego nastąpi wydanie,

2.

Spółka potwierdzi odbiór wyrobów zwolnionych w miejscu odbioru (czyli w składzie podatkowym, w którym nastąpi wydanie), a następnie niezwłocznie zwróci zawierający potwierdzenie odbioru drugi egzemplarz dokumentu dostawy, do składu podatkowego, z którego nastąpiło wydanie,

3.

Po potwierdzeniu odbioru i niezwłocznym zwróceniu drugiego egzemplarza dokumentu dostawy składowi podatkowemu wydającemu wyroby zwolnione, Spółka zatrzymuje pierwszy egzemplarz dokumentu dostawy wystawiony przez skład podatkowy (trzeci egzemplarz pozostał w składzie podatkowym), a następnie transportuje wyroby zwolnione do miejsca, w którym nastąpi wydanie wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego.

Etap II - wydanie przez Spółkę wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego:

1.

W związku z wydaniem wyrobów zwolnionych do uprawnionego podmiotu zużywającego, w miejscu, w którym nastąpi wydanie wyrobów zwolnionych, Spółka wystawia kolejny dokument dostawy składający się z trzech egzemplarzy - w dokumencie tym jako odbiorcę Spółka wskazuje podmiot zużywający, natomiast jako miejsce odbioru Spółka wskazuje faktyczne miejsce, do którego dostarczyła wyroby zwolnione, w którym nastąpiło wydanie tych wyrobów do podmiotu zużywającego,

2.

Po potwierdzeniu odbioru podmiot zużywający niezwłocznie zwraca Spółce drugi egzemplarz dokumentu dostawy i pozostawia sobie egzemplarz pierwszy, natomiast Spółka pozostawia w swojej dokumentacji egzemplarz trzeci tego dokumentu.

Poszczególne egzemplarze dokumentu dostawy nie są oznaczane jako "Egzemplarz Nr 1", "Egzemplarz Nr 2" i "Egzemplarz Nr 3" - określenie poszczególnych egzemplarzy jest umowne i stosowane ze względu na przeznaczenie danego egzemplarza.

Stanowisko Wnioskodawcy

W ocenie Wnioskodawcy, warunki dla zastosowania zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, zostały określone w art. 32 ustawy. Jednym z warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest spełnienie obowiązku określonego w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy, poprzez dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy dokumentu dostawy. Zgodnie z brzmieniem art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie może być zastosowane m.in. w przypadku, gdy wyroby są dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego lub w przypadku dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Zasady postępowania z dokumentem dostawy określa w sposób szczegółowy rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 196), zwane dalej rozporządzeniem. Rozporządzenie określa wzór dokumentu dostawy, wskazuje podmioty, które ten dokument wystawiają i stosują oraz określa sposób postępowania z tym dokumentem. Zgodnie z uregulowaniami rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany m.in. przez podmiot prowadzący skład podatkowy - w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego - Etap I opisany przez Spółkę, oraz jest wystawiany przez podmiot pośredniczący - w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych, od tego podmiotu pośredniczącego, do podmiotu zużywającego - Etap II opisany przez Spółkę.

Etap I - odbiór przez Spółkę wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego:

Zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany m.in. przez podmiot prowadzący skład podatkowy - w przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych z jego składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego. Zgodnie z § 2 ust. 2 tego rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, czyli w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego, dokument dostawy jest wystawiany w trzech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego, któremu dostarczono wyroby zwolnione;

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów zwolnionych i po potwierdzeniu ich odbioru przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający jest niezwłocznie zwracany podmiotowi, który wystawił dokument dostawy;

3.

trzeci jest przeznaczony dla podmiotu, który wystawił dokument dostawy.

W świetle powyższego, opisany przez Spółkę sposób postępowania dla Etapu I - odbiór wyrobów zwolnionych przez Spółkę ze składu podatkowego - wydaje się być prawidłowy.

Etap II - wydanie przez Spółkę wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego:

Zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, dokument dostawy jest wystawiany m.in. przez podmiot pośredniczący - w przypadku dostarczania od niego wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego. W przypadku dostarczania wyrobów zwolnionych od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, rozporządzenie nie określa szczegółowo jaka ilość egzemplarzy dokumentu dostawy powinna być zastosowana oraz nie określa szczegółowo sposobu postępowania z tym dokumentem. W świetle powyższego, opisany przez Spółkę sposób postępowania dla Etapu II - wydanie przez Spółkę wyrobów zwolnionych do podmiotu zużywającego - wydaje się być prawidłowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl