ITPP3/443-121/12/JK - Zwolnienie od akcyzy zużycia wyrobów węglowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-121/12/JK Zwolnienie od akcyzy zużycia wyrobów węglowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu 25 maja 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużycia wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy zużycia wyrobów węglowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych. Spółka prowadzi swoją działalność na podstawie koncesji udzielonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. W ramach prowadzonej działalności Spółka eksploatuje siedem kotłowni, z których sześć opalanych jest gazem ziemnym, a jedna miałem węgla kamiennego (kod CN 2701). Każda z tych kotłowni funkcjonuje samodzielnie i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące sprzedaż ciepła dla potrzeb mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych. Poza przychodami uzyskiwanymi z koncesjonowanej działalności ciepłowniczej Spółka uzyskuje dodatkowe przychody m.in. z dzierżawy komina kotłowni węglowej na potrzeby telefonii komórkowej, ze sprzedaży złomu zlikwidowanych środków trwałych, a także inne przychody, np. z tytułu odsetek bankowych. Koszty prowadzonej działalności, jak też uzyskiwane przychody rozliczane są oddzielnie dla każdej kotłowni. Prowadzona ewidencja pozwala na ustalenie wyniku finansowego dla poszczególnych kotłowni oraz dla całej działalności gospodarczej Spółki. Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) Spółka zarejestrowała się jako podmiot zużywający wyroby węglowe. Od dnia 2 stycznia 2012 r. Spółka prowadzi ewidencje wyrobów węglowych zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 wskazanej ustawy. Nabywany przez Spółkę miał węgla kamiennego zużywany jest tylko w kotłowni węglowej i przeznaczony jest wyłącznie do celów opałowych. Udział zakupu węgla w wartości produkcji sprzedanej z tej kotłowni wynosi więcej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Obliczając udział wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej. Spółka odniosła koszt zakupu miału węglowego w 2011 r. do sumy wartości sprzedaży ciepła z kotłowni węglowej i przychodów z dzierżawy komina tej kotłowni na potrzeby telefonii komórkowej. W wartości produkcji sprzedanej Spółka nie uwzględniła wartości produkcji sprzedanej z kotłowni gazowych oraz przychodów ze sprzedaży złomu i pozostałych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego od wyrobów węglowych nabywanych do celów opałowych jako zakład energochłonny na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Czy Spółka prawidłowo ustaliła procentowy udział zakupu miału węgla kamiennego, o którym mowa w art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym odnosząc koszt zakupu miału węglowego w 2011 r. do sumy wartości sprzedaży ciepła z kotłowni węglowej i przychodów z dzierżawionego na potrzeby telefonii komórkowej komina tej kotłowni.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, przepisy ustawy o podatku akcyzowym, które weszły w życie po 1 stycznia 2012 r. przewidują w art. 31a ust. 2 pkt 8 zwolnienie od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez zakłady energochłonne do celów opałowych. W ocenie Spółki miał węglowy (kod CN 2701) nabywany przez Spółkę do produkcji ciepła od dnia 2 stycznia 2012 r. podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Spółka wskazuje przy tym, że kotłownia opalana miałem węglowym jest wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo częścią Spółki przeznaczoną do wytwarzania ciepła i mogłaby ona stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące to zadanie.

Spółka wskazuje ponadto, że zakładem energochłonnym jest kotłownia węglowa. Udział kosztów zakupu miału węgla kamiennego w wartości produkcji sprzedanej z tej kotłowni znacznie przekracza 10%. Do ustalenia udziału, zgodnie z art. 31a ust. 10 ustawy, Spółka przyjęła tylko wartość sprzedanego ciepła z kotłowni węglowej oraz przychody z dzierżawy komina należącego do tej kotłowni, co pozwoliło na uzyskanie wskaźnika powyżej 10%. Spółka nie uwzględniła przy ustalaniu procentowego udziału produkcji sprzedanej z kotłowni gazowych oraz pozostałych przychodów, ponieważ uważa, że te przychody nie stanowią części produkcji sprzedanej z kotłowni węglowej, która jak wyżej wskazano może stanowić osobne przedsiębiorstwo.

Zdaniem Spółki, kotłownia węglowa spełnia wymóg wynikający z art. 31a ust. 10 ustawy i może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na wyroby węglowe do celów opałowych jako zakład energochłonny zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

* węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Ponadto, zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.).

4.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

5.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

6.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

7.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26"produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

8.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

9.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl ust. 10 cytowanego artykułu, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia określonego w art. 31a ust. 2 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

Szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów zwolnionych i sposób jej prowadzenia, określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.).

Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, iż zwolnienia związane z przeznaczeniem wyrobów węglowych wymienione w art. 31a ust. 2 ustawy, obejmują wszystkie obligatoryjne i fakultatywne zwolnienia przewidziane w dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Zwolnieniu zatem, ze względu na przeznaczenie wyrobów węglowych podlega jego zużycie do: produkcji energii elektrycznej, produkcji wyrobów energetycznych, do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie, w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej, przez zakłady energochłonne do ogrzewania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem pary wodnej, gorącej wody i powietrza do układów klimatyzacyjnych. Spółka eksploatuje siedem kotłowni z których sześć opalanych jest gazem ziemnym, a jedna miałem węgla kamiennego - kod CN 2701. Każda z tych kotłowni funkcjonuje samodzielnie i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące sprzedaż ciepła dla potrzeb mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych. Poza przychodami uzyskiwanymi z koncesjonowanej działalności ciepłowniczej, Spółka uzyskuje dodatkowe przychody m.in. z dzierżawy komina kotłowni węglowej na potrzeby telefonii komórkowej, ze sprzedaży złomu zlikwidowanych środków trwałych, a także inne przychody, np. z tytułu odsetek bankowych. Koszty prowadzonej działalności jak też uzyskiwane przychody rozliczane są oddzielnie dla każdej kotłowni. Prowadzona ewidencja pozwala na ustalenie wyniku finansowego dla poszczególnych kotłowni oraz dla całej działalności gospodarczej Spółki. Spółka zarejestrowała się jako podmiot zużywający wyroby węglowe. Od dnia 2 stycznia 2012 r. Spółka prowadzi ewidencje wyrobów węglowych zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 wskazanej ustawy. Nabywany przez Spółkę miał węgla kamiennego zużywany jest tylko w kotłowni węglowej i przeznaczony jest wyłącznie do celów opałowych. Udział zakupu węgla w wartości produkcji sprzedanej z tej kotłowni wynosi więcej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Obliczając udział wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej. Spółka odniosła koszt zakupu miału węglowego w 2011 r. do sumy wartości sprzedaży ciepła z kotłowni węglowej i przychodów z dzierżawy komina tej kotłowni na potrzeby telefonii komórkowej. W wartości produkcji sprzedanej Spółka nie uwzględniła wartości produkcji sprzedanej z kotłowni gazowych oraz przychodów ze sprzedaży złomu i pozostałych przychodów.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia wyrobów węglowych nabywanych do celów opałowych jako zakład energochłonny na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy oraz sposobu ustalenia procentowego udziału zakupu miału węgla kamiennego, o którym mowa w art. 31a ust. 10 ustawy, do sumy wartości sprzedaży ciepła z kotłowni węglowej i przychodów z dzierżawionego na potrzeby telefonii komórkowej komina tej kotłowni.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Trafne jest bowiem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie uznania opisanej we wniosku kotłowni węglowej za zakład energochłonny. Bowiem, jak wynika z opisu sprawy, kotłownia ta spełnia przesłanki, o których mowa w art. 31a ust. 10 ustawy, a ponadto Spółka prowadzi stosowną ewidencję zużytych do celów zwolnionych od akcyzy wyrobów węglowych, zatem Spółka może korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy. Z treści wniosku wynika, iż kotłownia węglowa jest wydzielona organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie, która zarazem mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania, a udział zakupu wyrobów węglowych w tej kotłowni w stosunku do wartości produkcji sprzedanej wyniósł ponad 10% - w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego ustalony został udział procentowy. Należy także zgodzić się ze stanowiskiem Zainteresowanego, iż w przypadku uznania kotłowni węglowej za zakład energochłonny udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej jest ustalany dla tej kotłowni, skoro spełnia ona wymogi określone w powołanym art. 31a ust. 10 ustawy, a nie dla całego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Końcowo należy wskazać, iż definitywnej oceny, czy określony zespół składników majątkowych - kotłownia węglowa - stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy, dokonuje sam podatnik, a nie organ interpretacyjny, w związku z tym niniejsza interpretacja w tej części została wydana przy założeniu, że wymieniona kotłownia spełnia te wymogi.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl