ITPP3/443-120/10/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-120/10/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 22 lipca 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej - etap końcowy (obszar nr 4)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej - etap końcowy (obszar nr 4)".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina 14 maja 2009 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej - etap końcowy (obszar nr 4)" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 6 -"Środowisko Przyrodnicze", Działanie - 6.1. - Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska, Poddziałanie - 6.1.2. - "Gospodarka wodno-ściekowa" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013. Okres realizacji projektu ustalony został na: rozpoczęcie realizacji 2007-09-14, rozpoczęcie rzeczowe realizacji 2008-09-09, zakończenie rzeczowe realizacji 2010-11-15, zakończenie finansowe realizacji 2010-12-15. Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast podmiotem realizującym projekt jest Urząd Miejski (jednostka pomocnicza realizująca zadania organu). Wymienione zadanie dotyczy zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591). W trakcie realizacji Gmina będzie wykonywała tylko i wyłącznie tę część wykonywaną w ramach zadań własnych. Na właścicielach nieruchomości ciąży obowiązek wykonania przyłącza na własnej posesji w celu podłączenia się do kanalizacji. Dodatkowo właściciele nieruchomości, będą zobowiązani uiścić opłatę adiacencką z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wysokości 30% różnicy wartości nieruchomości przed wybudowaniem urządzeń infrastruktury technicznej i po ich wybudowaniu. Wymienioną opłatę określono w drodze Uchwały Rady Miejskiej z dnia 24 marca 2009 r. W wyniku realizacji inwestycji zostanie łącznie wybudowane 8.198 metrów kolektora głównego grawitacyjnego, cztery przepompownie ścieków o łącznej wydajności min. 23 I/s, 1.884 metry rurociągu tłocznego o średnicy 90-160 mm oraz 1.818 metrów kwalifikowanych przykanalików (odcinek od sieci do granicy nieruchomości). Ponadto, w sieć kanalizacji sanitarnej zostanie uzbrojony teren o powierzchni 38,288 ha (w tym 32,3135 ha zabudowa mieszkaniowa z dopuszczalnymi usługami). Bezpośrednio po zakończeniu projektu, w związku ze zrealizowanymi działaniami, zostaną osiągnięte wymierne korzyści w postaci 424 gospodarstw domowych podłączonych do sieci kanalizacji sanitarnej, a długość sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy zwiększy się do 30,10 km W zakres projektu wchodzi kilka kategorii kosztów: studium wykonalności projektu, aktualizacja kosztorysów, budowa sieci grawitacyjnych, budowa przykanalików, budowa przyłączy energetycznych przy przepompowniach, opłacenie inżyniera kontraktu (Inspektora nadzoru), promocja projektu, budowa rurociągów tłocznych, budowa przepompowni P2, P3, P5, P6. We wszystkich wyżej wymienionych kategoriach wydatków wystąpi podatek od towarów i usług.

Właścicielem projektu po jego realizacji będzie Gmina, gdyż zgodnie z wymogami unijnymi, po wybudowaniu wskazanej kanalizacji sanitarnej, nie będzie mogła przez 5 lat przenosić własności, czyli zbyć majątku. Na terenie Gminy funkcjonuje Przedsiębiorstwo Sp. z o.o. (samorządowa osoba prawna ze 100% udziałem Gminy), które będzie odpowiedzialne za administrację i funkcjonowanie sieci kanalizacji sanitarnej. Przedsiębiorstwo, dalej Spółka, posiada doświadczenie w zarządzaniu systemami wodno-kanalizacyjnymi, co w wymierny sposób wpływać będzie na zapewnienie trwałości projektu. Spółka jest podatnikiem VAT i w momencie utworzenia (1 stycznia 2008 r.) swój majątek otrzymała w formie aportu niepieniężnego. W związku z powyższym świadczy teraz na rzecz mieszkańców Gminy usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków, które są objęte podatkiem VAT. Nowo wybudowana sieć kanalizacyjna zostanie przekazana Spółce w formie nieodpłatnej umowy użyczenia. Z chwilą przekazania wszelkie koszty utrzymania i eksploatacji kanalizacji ponosić będzie Spółka, jak też pożytki z tego tytułu otrzymywać będzie Spółka w postaci dochodów za odprowadzanie ścieków. Wysokość opłat za odprowadzanie ścieków zatwierdza uchwałą Rada Gminy. Do dnia 30 września 2009 r. Gmina o numerze NIP była zwolnionym podatnikiem podatku od towarów i usług (w tym okresie Gmina nie składała deklaracji VAT-7), natomiast Urząd Miejski o numerze NIP był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (Urząd Miejski składał w tym okresie deklaracje VAT-7). Od dnia 1 października 2009 r. Gmina Miejska jest już czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Urząd Miejski z dniem 30 września 2009 r. został wyrejestrowany jako podatnik podatku VAT. W zakresie czynności opodatkowanych Gmina świadczy usługi dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedaży gruntów i budynków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zachodzi możliwość odzyskania podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących realizacji powyższej inwestycji, od towarów i usług nabytych zarówno przez Urząd Miejski oraz nabytych przez Gminę.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w związku z realizacją opisanej inwestycji prawo do odliczenia podatku od towarów i usług nie przysługuje zarówno Gminie Miejskiej, jak również Urzędowi Miejskiemu, ponieważ projekt jest realizowany w ramach zadań własnych gminy. Gmina w związku z realizacją inwestycji nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z tytułu budowanej inwestycji, jak również nie będzie uzyskiwała po zakończonej realizacji inwestycji żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. W związku z powyższym uważamy, iż podatek od towarów i usług dotyczący projektu będzie wydatkiem kwalifikowanym podlegającym refundacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Gmina jako zarejestrowany podatnik VAT realizacje projekt inwestycyjny pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej - etap końcowy (obszar nr 4)". Po zakończeniu budowy inwestycja zostanie przekazana Przedsiębiorstwu sp. z o.o. w formie nieodpłatnej umowy użyczenia. Wnioskodawca (Gmina) wskazuje, iż nie będzie uzyskiwała po zakończonej realizacji inwestycji żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem - jak już wskazano wyżej - obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Skoro zatem inwestycja będzie przekazana nieodpłatnie Przedsiębiorstwu Sp. z o.o., to Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.

Zaznacza się, że wydając przedmiotową interpretację, tutejszy organ nie dokonywał oceny zasadności rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług Urzędu Miejskiego, bowiem nie było to przedmiotem zapytania.

Ponadto wskazuje się również, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl