ITPP3/443-118/12/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-118/12/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.) sprecyzowane pismem z dnia 30 lipca 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu klasyfikowanego do pozycji CN 8704 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodu klasyfikowanego do pozycji CN 8704.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się handlem samochodami. Pojazd będący przedmiotem zapytania został nabyty wewnątrzwspólnotowo. Zainteresowany wskazuje, iż samochód ten został przerobiony w Niemczech zgodnie z dyrektywą 2007/46/EG, załącznik II CNr 3 na samochód spełniający kryteria ciężarowego. Samochód był zarejestrowany w kraju nabycia jako samochód ciężarowy, który posiada jeden rząd siedzeń, tj. dwa siedzenia, dla kierowcy oraz pasażera. Cześć pasażerska oddzielona jest od części towarowej przegrodą zamontowaną na stałe od podłogi do sufitu. W części towarowej pojazd nie posiada siedzeń, pasów bezpieczeństwa oraz punktów do ich mocowania, a podłoga jest płaska. Ponadto, w przestrzeni ładunkowej do konstrukcji pojazdu przymocowano na trwale poziomą płytę podłogową, w której zamontowano uchwyty do kotwienia ładunków. W wymienionym pojeździe przestrzeń ładunkowa jest całkowicie pozbawiona elementów kojarzonych z przestrzenią pasażerską, okna w przestrzeni ładunkowej pozbawione są trwale zablokowanie, przez co, w ocenie Wnioskodawcy, w badanym pojeździe dokonano zmian konstrukcyjnych w przestrzeni za fotelem kierowcy. Z danych zawartych w zagranicznym dowodzie rejestracyjnym wynika, że pojazd w dniu nabycia na terytorium Unii Europejskiej był zarejestrowany jako samochód ciężarowy. Ładowność takiego pojazdu przekracza 500 kg. Część dopuszczalnej ładowności przypadającej na kierowcę i pasażera (ok. 140 kg) jest znacząco niższa od części przypadającej na towary - wynoszącej ponad 360 kg. Organy urzędowe kraju ich pochodzenia klasyfikują pojazd jako ciężarowy LKW N1. Przedmiotowe pojazdy budowane są na bazie karoserii aut typu suv, van lub kombi.

Wnioskodawca wskazuje, iż nie odprowadzono akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. pojazdu mechanicznego z uwagi na brak cech, o których mowa w art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Powyższe wynika z faktu, iż Zainteresowany zaklasyfikował pojazd jako spełniający wymogi nomenklatury scalonej CN 8704 na podstawie wskazanych wyżej cech, jak również dokumentów potwierdzających ciężarowy charakter pojazdu (LKW N1 SUW). Wnioskodawca dodatkowo dokonał badania w okręgowej stacji kontroli pojazdów, potwierdzając, że pojazd spełnia warunki pojazdu ciężarowego - tj. posiada 2 miejsca do przewozu osób i trwałą przegrodę za pierwszym rzędem siedzeń. Ponadto samochód posiada zablokowane tylne szyby, brak tapicerki w tylnych drzwiach jak również usunięte mocowana tylnych pasów bezpieczeństwa.

Wnioskodawca zwrócił się do urzędu statystycznego w Niemczech o udzielenie informacji w zakresie kodu statystycznego zakupionego pojazdu marki Toyota Land Cruiser 3,0 D3D o numerze identyfikacyjnym VIN... posiadającego następujące cechy charakterystyczne: dopuszczalna masa całkowita pojazdu niższa niż 5 t; tłokowy silnik spalinowy, samozapłonowy (silnik diesel, lub pół diesel); niezarejestrowany, tzn. pojazd nowy; pojemność skokowa wynosi 2982 cm3; za fotelem kierowcy znajduje się stała przegroda, w związku z czym występuje tutaj osobna kabina dla kierowcy oraz pasażera; do dyspozycji są tylko dwa miejsca siedzące; nie ma żadnych miejsc siedzących w tylnej części pojazdu; w przestrzeni ładunkowej nie ma wyposażenia bezpieczeństwa, tzn. brak jest pasów bezpieczeństwa oraz elementów wyposażenia komfortowego, tzn. wymontowany został mechanizm podnoszenia szyb. Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotowy pojazd został zaklasyfikowany przez federalny urząd statystyczny do kodu CN 8704 21 31.

Ponadto Zainteresowany wskazuje, że zwrócił się do urzędu ds. ruchu drogowego we Flensburgu. Z uzyskanej w dniu 8 marca 2012 r. odpowiedzi zawierającej wyjaśnienia w zakresie pojazdu o numerze rejestracyjnym...; o numerze identyfikacyjnym pojazdu... wynika, że zgodnie z europejskim świadectwem homologacji typu E6*2001/116*0089*04, w przypadku wymienionego pojazdu chodziło pierwotnie o pojazd terenowy, limuzyna kombi do przewozu osób, z maksymalną ilością miejsc siedzących osiem, poza fotelem kierowcy (klasa pojazdu M1G, rodzaj nadwozia AC). W pojeździe wprowadzono zmiany, że w ramach ekspertyzy sporządzonej przez urzędowego rzeczoznawcę w zakresie ruchu pojazdów mechanicznych, został on zaszeregowany jako pojazd ciężarowy i również jako taki został przekazany do federalnego urzędu ds. pojazdów mechanicznych przez urząd rejestrujący, w celu dokonania wpisu do centralnego rejestru pojazdów. W tych okolicznościach zmieniona została informacja dotycząca klasy pojazdu, rodzaju nadwozia w kodzie krajowym na 10 0300-LKW GESCHLKASTEN/samochód ciężarowy zamknięta skrzynia - jak również liczba miejsc siedzących na 2, które to informacyjnie zostały również odpowiednio wpisane do dowodu rejestracyjnego. Do tego zmieniono numer kodu emisji na dane z zakresu samochodów ciężarowych (0655). Omawiany pojazd, posiadający pierwotnie świadectwo homologacji UE, został zmieniony na samochód ciężarowy. W wyniku tego podjęcia odpowiednich kroków konstrukcyjnych świadectwo homologacji UE dla typu wygasło, w związku z czym dla tego pojazdu wystawiono krajowe świadectwo indywidualne, zgodne z 21 ustawy o dopuszczeniu do ruchu pojazdów i osób.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż samochodu opisanego powyżej dokonana przed przeróbkami na terytorium kraju innemu podmiotowi, który dokona rejestracji pojazdu powoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego przez importera.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, fakt sprzedaży samochodu niezarejestrowanego na terytorium kraju, przerobionego z pojazdu osobowego poza Polską, przed wprowadzeniem na polski obszar celny, ale spełniającego kryteria samochodu przeznaczonego do transportu towarowego - jeden rząd siedzeń oddzielony trwała przegrodą od części ładunkowej - nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. W myśl cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są wyłącznie samochody osobowe. Opisany pojazd, nie jest objęty pozycją CN 8703. Pojazd w chwili sprzedaży jest pojazdem przeznaczonym do przewozu towarów w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1.

przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2.

nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

3.

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Z kolei, zgodnie z art. 101 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2 (art. 102 ust. 1 ustawy).

Z opisu wniosku wynika, iż Wnioskodawca nabył wewnątrzwspólnotowo pojazd Toyota Land Cruiser 3,0 o numerze identyfikacyjnym pojazdu.... Zainteresowany wskazuje, iż samochód ten należy zaklasyfikować do kodu CN 8704 21 31. Pojazd ten został przerobiony w Niemczech z samochodu osobowego na samochód ciężarowy. Samochód był zarejestrowany w kraju nabycia jako samochód ciężarowy, który posiada jeden rząd siedzeń, tj. dwa siedzenia, dla kierowcy oraz pasażera, cześć pasażerska oddzielona jest od części towarowej przegrodą zamontowaną na stałe, od podłogi do sufitu. W części towarowej samochód nie posiadał siedzeń, pasów bezpieczeństwa oraz punktów do ich mocowania. Ponadto, w przestrzeni ładunkowej do konstrukcji pojazdu przymocowano na trwale poziomą płytę podłogową, w której zamontowano uchwyty do kotwienia ładunków. W wymienionym pojeździe przestrzeń ładunkowa była pozbawiona elementów kojarzonych z przestrzenią pasażerską, okna w przestrzeni ładunkowej pozbawione były cech okien przez trwałe ich zablokowanie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w przypadku sprzedaży opisanego samochodu dokonana przed przeróbkami na terytorium kraju innemu podmiotowi, który dokona rejestracji pojazdu.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie tutejszego organu, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy. W opisanej we wniosku sytuacji - w stosunku do Wnioskodawcy - nie powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu sprzedaży w kraju samochodu klasyfikowanego do kodu CN 8704 21 31, zatem Wnioskodawca nie będzie także zobowiązany do zapłaty akcyzy.

Końcowo podkreślić należy, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty, towary według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Wnioskodawca zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla jej kontrahentów nabywających przedmiotowe wyroby akcyzowe, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną mogą wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl