ITPP3/443-116A/09/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-116A/09/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania alkoholu etylowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadziła skład podatkowy w stosunku, do którego naczelnik urzędu celnego dnia 10 kwietnia 2009 r. wydał decyzję o cofnięciu zezwolenia na jego prowadzenie. Ponadto sąd rejonowy wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości Spółki obejmujące likwidację jej majątku. W dniach 17 i 24 kwietnia przeprowadzono spis z natury wyrobów akcyzowych wg stanu na dzień zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy tj. 10 kwietnia 2009 r. O sporządzeniu spisu z natury, ustalonej ilości wyrobów akcyzowych oraz kwocie akcyzy przypadającej do zapłaty od wyrobów powiadomiono naczelnika urzędu celnego. Należny podatek od sprzedaży wyrobów oraz zapasu rzeczywistego na dzień zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, zadeklarowano w deklaracji dla podatku akcyzowego w złożonej do naczelnika urzędu celnego. Syndyk Masy Upadłości Spółki w upadłości w celu zlikwidowania masy upadłości będzie dokonywał sprzedaży alkoholu etylowego upadłej Spółki, który znajdował się w jej zakładzie. Przedmiotem sprzedaży będzie zarówno alkohol etylowy, do którego stosowano procedurę zawieszenia poboru akcyzy i sporządzono dla niego odrębny spis z natury jak również nie objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym upadłej Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku ze sprzedażą alkoholu etylowego Syndyk zobowiązany jest do zapłaty podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy Syndyk nie jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedanych wyrobów, ponieważ podatek należny został zadeklarowany. Zobowiązany do zapłaty podatku był upadły podmiot. W związku z prowadzonym postępowaniem, upadłościowym podatek od alkoholu będzie podlegał zaspokojeniu z funduszu masy upadłości w trybie art. 342 ustawy prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych, wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego, wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Syndyk Masy Upadłości w ramach likwidacji masy upadłości, będzie dokonywał sprzedaży alkoholu etylowego, co do którego powstał już obowiązek podatkowy w związku z produkcją wyrobów akcyzowych. W efekcie dokonania obrachunku na dzień zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, kwota akcyzy została zadeklarowana przez upadłego w złożonej deklaracji dla podatku akcyzowego.

Zatem mając na uwadze przytoczone regulacje stwierdzić należy, iż Syndyk nie jest podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu sprzedanych wyrobów, ponieważ podatek należny został zadeklarowany przez upadłego i tym samym w myśl art. 8 ust. 6 ustawy nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży alkoholu pochodzącego z likwidowanej masy upadłości. Zaznacza się również, iż przedmiotowy przepis zastosowanie ma zarówno wobec alkoholu, który opuścił procedurę zawieszenia poboru akcyzy przed cofnięciem zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, jak również w związku z tym faktem, ponieważ jak wynika z opisu stanu faktycznego w obydwóch przypadkach kwota podatku akcyzowego została zadeklarowana.

Ponadto zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W myśl art. 3 pkt 2 tej ustawy poprzez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych (dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich), postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Ustawą regulującą opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym jest ustawa o podatku akcyzowym. Przedmiotem regulacji tego aktu jest przede wszystkim określenie zasad opodatkowania podatkiem akcyzowym, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Minister Finansów nie ma natomiast uprawnienia do dokonywania wykładni prawa w zakresie przepisów ustawy prawo upadłościowe i naprawcze.

Końcowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie zaś z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl