ITPP3/443-116/10/JK
Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-116/10/JK
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania obrotu za pomocą faktur w formie elektronicznej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 lipca 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania obrotu za pomocą faktur w formie elektronicznej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży energii elektrycznej i zamierza wystawiać na rzecz swoich klientów faktury VAT w formie elektronicznej. Podatnik zamierza wdrożyć następujący schemat działania.
Udostępniony przez Wnioskodawcę serwis internetowy umożliwi udzielanie, za pośrednictwem sieci oraz przeglądarki internetowej, poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI), akceptacji na wystawianie i przesyłanie odbiorcy faktur w formie elektronicznej, zgodnie z treścią § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie sposobu i warunków wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także zasad przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).
W tym celu klient, który chce otrzymywać faktury VAT wystawione w formie elektronicznej inicjuje, poprzez zalogowanie się na indywidualne konto klienta w systemie i zaznaczenie odpowiedniego pola, zawarcie umowy o wymianie danych elektronicznych (EDI), zgodną z art. 1 zaleceń Komisji Europejskiej z dnia 19 października 1994 r. nr 1994/820/WE odnoszących się do aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych (Dz. Urz. UE L 338), otrzymuje na właściwy dla siebie adres poczty e-mail treść umowy o wymianie danych elektronicznych (EDI) oraz umowę o świadczenie usługi elektronicznej prezentacji faktur i płacenia rachunków (EBPP). Zatwierdzenie zawarcia umów (EDI i EBPP) nastąpi poprzez naciśnięcie zamieszczonego w treści wiadomości hiperlinku. Treść umowy o wymianie danych elektronicznych (EDI) została oparta na Europejskiej Umowie Modelowej EDI, w tym na załączniku technicznym, o którym mowa w § 4 pkt 2 wymienionego rozporządzenia. Po zatwierdzeniu umów klient loguje się ponownie na indywidualne konto klienta w systemie i akceptuje wystawianie i przesyłanie faktury w formie elektronicznej. Niniejsza akceptacja jest przekazywana, przy wykorzystaniu bezpiecznego połączenia, przez wymianę danych elektronicznych (EDI) do systemu informatycznego podatnika celem sporządzania i przesyłania użytkownikowi (klientowi) faktur w formie elektronicznej. Dane o których mowa powyżej są automatycznie szyfrowane i stanowią komunikaty przesyłane i przechowywane w standardzie podatnika.
Zawarcie umowy o świadczenie usługi oznacza, że klient akceptuje m.in. zapis, iż fakturę (w tym fakturę korygującą) uważa się za doręczoną w momencie jej prezentacji w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika; moment prezentacji w ww. serwisie jest tożsamy z momentem udostępnienia faktury w ramach konta danego klienta. Prezentacja w serwisie oznacza udostępnienie faktury elektronicznej w ramach konta elektronicznego danego klienta. Po udostępnieniu faktury w ramach konta elektronicznego w każdym momencie klient będzie mógł zapoznać się z fakturą elektroniczną logując się na owe konto. Zawarcie powyższych umów oznacza, iż wymiana wszelkich dokumentów, związanych z akceptacją lub cofnięciem akceptacji na przesyłanie faktur w formie elektronicznej w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika, następować będzie w ramach standardu EDI. Każdy z klientów posiadać będzie w owym serwisie własne konto elektroniczne, do którego dostęp będzie zastrzeżony odpowiednim loginem i hasłem a połączenie z serwisem będzie szyfrowane.
Po zawarciu umów, wskazanych w pkt 2, podatnik uzyska od klienta oświadczenie akceptujące otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Oświadczenie składane będzie poprzez serwis internetowy prowadzony przez podatnika, w ramach wymiany danych elektronicznych (EDI).
Podatnik, w ramach użytkowanych systemów bilingowych, wygeneruje dane odpowiadające swym zakresem danym ujmowanym w zwykłych fakturach VAT.
Po dokonaniu segmentacji danych podatnik wystawi fakturę w formie elektronicznej, t.j. opatrzy ją kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Faktura zostanie zaprezentowana na serwisie internetowym, zgodnie z zawartą uprzednio przez klienta umową o świadczenie usługi EBPP moment prezentacji w serwisie internetowym stanowić będzie zarazem moment dostarczenia na jego rzecz faktury elektronicznej.
Podatnik oświadcza, iż sposób przesyłania i przechowywania danych gwarantuje autentyczność pochodzenia komunikatów i integralność ich treści, zgodnie z § 4 wskazanego rozporządzenia. Każda faktura elektroniczna, w tym faktura elektroniczna korygująca, udostępniana klientom w serwisie internetowym będzie opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Podatnik zapewni możliwość wydrukowania faktury elektronicznej klientowi, czego będzie mógł on dokonać w każdej chwili logując się na swoje konto we wspomnianym już serwisie internetowym.
Faktury elektroniczne, w tym faktury elektroniczne korygujące, będą przechowywane przez podatnika w ww. formie na terytorium kraju, i w tej też formie udostępniane organom podatkowym oraz organom kontroli skarbowej.
Wskazany powyżej schemat postępowania znajdzie zastosowanie także względem faktur korygujących.
Podatnik uzyska potwierdzenie doręczenia (otrzymania) przez klienta faktury elektronicznej korygującej w jeden z następujących sposobów:
* faktura elektroniczna korygująca będzie dostępna (będzie prezentowana) w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika; będzie prezentowana w ramach indywidualnego konta danego klienta. W świetle zawartej uprzednio przez klienta umowy o świadczenie usługi EBPP i umowy EDI, moment prezentacji w serwisie internetowym stanowić będzie zarazem moment doręczenia faktury elektronicznej korygującej klientowi; dowodem potwierdzenia dostarczenia powyższej faktury będzie odpowiedni zapis w systemie informatycznym (tzw. log systemowy), lub
* poprzez potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej (za pomocą automatycznego komunikatu wysyłanego przez serwer pocztowy klienta, t.j. odbiorcy faktury elektronicznej korygującej) lub
* poprzez pobranie pliku (fakt pobrania pliku zostanie zapisany w logu systemowym).
Wnioskodawca wskazuje, iż logi systemowe pozwalają w szczególności na jednoznaczne zidentyfikowanie: klienta; pliku (faktury), który został zaprezentowany w ramach indywidualnego elektronicznego konta klienta, czasu zdarzenia (prezentacji w serwisie internetowym). W przypadku, gdy klient pobiera plik zawierający fakturę elektroniczną (w tym fakturę elektroniczną korygującą) generowany jest dodatkowy log systemowy zawierający informacje dotyczące m.in.: klienta; pliku (faktury), który został przez niego pobrany, czasu zdarzenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy dopuszczalnym jest otrzymywanie przez podatnika w formie elektronicznej wskazanej w pkt 1-4 zdarzenia przyszłego, potwierdzeń klientów, iż akceptują oni wystawianie faktur w formie elektronicznej. Czy doręczenie faktury elektronicznej i faktury elektronicznej korygującej następuje z chwilą jej udostępnienia klientowi w serwisie internetowym, w ramach konta elektronicznego klienta, jeżeli podatnik i klient dokonali uprzednio tego rodzaju uzgodnienia.
Czy w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT jest możliwe, aby potwierdzanie odbioru przez klienta faktur elektronicznych korygujących następowało w formach wskazanych opisanych w pkt 11.
Stanowisko Wnioskodawcy.
W ocenie Spółki, stosownie do § 3 ust. 1 wymienionego rozporządzenia faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury. Z kolei, w myśl ust. 2 wskazanego paragrafu, akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej; w przypadku akceptacji w formie elektronicznej przepisy § 4 owego rozporządzenia stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z § 4 rozporządzenia, faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:
* bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
* poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.
Mając na względzie powyższe przepisy, zdaniem Spółki, w pełni dopuszczalnym jest wyrażanie przez klienta (klientów) zgody (akceptacji) na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej w sposób wskazany we wniosku o wydanie interpretacji. Uzasadnione jest to tym, iż w związku z wcześniejszym zawarciem pomiędzy podatnikiem a klientem umowy o wymianę danych elektronicznych (EDI), wyrażona następnie przez klienta zgoda (akceptacja) zostanie przesłana poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI). Oznacza to iż zgoda/akceptacja spełniać będzie w całości warunki wskazane w § 3 ust. 2 oraz § 4 pkt 2 wskazanego rozporządzenia.
Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązujące regulacje w zakresie podatku VAT nie definiują momentu, w którym można uznać, iż nastąpił skutek w postaci doręczenia (a więc i otrzymania) nabywcy (klientowi) faktury VAT. Kierując się wykładnią językową słowa "doręczyć", oraz wykładnią celowościową przepisów ustawy o VAT, a także rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, zasadnym jest twierdzenie, iż doręczenie tego typu faktury (faktury elektronicznej) następuje z chwilą jej udostępnienia klientowi. Wskazane udostępnienie następuje, zdaniem podatnika, z chwilą umieszczenia przez niego faktury elektronicznej (lub faktury elektronicznej korygującej) w prowadzonym przez siebie serwisie internetowym, w ramach konta elektronicznego danego klienta. Od tego bowiem momentu klient ma możliwość zapoznania się z treścią faktury, jak i jej pobrania. Powyższa sytuacja jest tożsama z sytuacją, gdy faktura VAT elektroniczna przesyłana jest na adres skrzynki pocztowej (e-mail) wskazanej przez nabywcę. Również i w tym przypadku uznaje się, że faktura została doręczona z chwilą jej dostarczenia na ww. adres. W przypadku podatnika owym wysłaniem jest udostępnienie faktury w ramach konta elektronicznego danego klienta umiejscowionego w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika.
Zainteresowany wskazuje, że obowiązujące regulacje prawne w zakresie podatku VAT, w tym art. 29 ust. 4a ustawy przewidujący wymóg gromadzenia przez sprzedawcę potwierdzeń odbioru faktur korygujących (przez nabywców); przepisy rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych; nie określają form, w jakich następować ma wspomniane wyżej potwierdzenie. W konsekwencji, zdaniem Spółki, potwierdzenie to może przybrać każdą, dopuszczalną prawem formę, co zresztą znajduje pośrednie potwierdzenie w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej dopuszczającym jako dowód wszystko co może przyczynić się do wyjaśnienia spawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Powyższe oznacza to, iż potwierdzeniem tym może być: log systemowy, o którym mowa w pkt 11 wniosku, lub potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej (za pomocą automatycznego komunikatu wysyłanego przez informatyczny serwer pocztowy klienta (tekst jedn.: odbiorcy faktury elektronicznej korygującej), gdyż formy te nie naruszają w żaden sposób obowiązujących przepisów prawa.
Możliwość potwierdzania otrzymania faktury korygującej, w tym faktury elektronicznej korygującej, poprzez wiadomość elektroniczną akceptowana jest w orzecznictwie sądowym (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 25 stycznia 2008 r., sygn. I SA/Wr 1521/2007). Z kolei potwierdzenie odbioru faktury korygującej w postaci automatycznego komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej korygującej zaaprobowany został w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2007 r., znak ILPP2/443-55/07-2/IM. Podkreślić także należy, iż potwierdzanie odbioru przez klientów faktur elektronicznych korygujących wg sposobu wskazanego w pkt 8 zostało uznane za prawidłowe w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lutego 2009 r. znak IBPP2/443-114/09/LŻ.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.