ITPP3/443-116/10/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-116/10/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania obrotu za pomocą faktur w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania obrotu za pomocą faktur w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży energii elektrycznej i zamierza wystawiać na rzecz swoich klientów faktury VAT w formie elektronicznej. Podatnik zamierza wdrożyć następujący schemat działania.

1.

Udostępniony przez Wnioskodawcę serwis internetowy umożliwi udzielanie, za pośrednictwem sieci oraz przeglądarki internetowej, poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI), akceptacji na wystawianie i przesyłanie odbiorcy faktur w formie elektronicznej, zgodnie z treścią § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie sposobu i warunków wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także zasad przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 133, poz. 1119).

2.

W tym celu klient, który chce otrzymywać faktury VAT wystawione w formie elektronicznej inicjuje, poprzez zalogowanie się na indywidualne konto klienta w systemie i zaznaczenie odpowiedniego pola, zawarcie umowy o wymianie danych elektronicznych (EDI), zgodną z art. 1 zaleceń Komisji Europejskiej z dnia 19 października 1994 r. nr 1994/820/WE odnoszących się do aspektów prawnych elektronicznej wymiany danych (Dz. Urz. UE L 338), otrzymuje na właściwy dla siebie adres poczty e-mail treść umowy o wymianie danych elektronicznych (EDI) oraz umowę o świadczenie usługi elektronicznej prezentacji faktur i płacenia rachunków (EBPP). Zatwierdzenie zawarcia umów (EDI i EBPP) nastąpi poprzez naciśnięcie zamieszczonego w treści wiadomości hiperlinku. Treść umowy o wymianie danych elektronicznych (EDI) została oparta na Europejskiej Umowie Modelowej EDI, w tym na załączniku technicznym, o którym mowa w § 4 pkt 2 wymienionego rozporządzenia. Po zatwierdzeniu umów klient loguje się ponownie na indywidualne konto klienta w systemie i akceptuje wystawianie i przesyłanie faktury w formie elektronicznej. Niniejsza akceptacja jest przekazywana, przy wykorzystaniu bezpiecznego połączenia, przez wymianę danych elektronicznych (EDI) do systemu informatycznego podatnika celem sporządzania i przesyłania użytkownikowi (klientowi) faktur w formie elektronicznej. Dane o których mowa powyżej są automatycznie szyfrowane i stanowią komunikaty przesyłane i przechowywane w standardzie podatnika.

3.

Zawarcie umowy o świadczenie usługi oznacza, że klient akceptuje m.in. zapis, iż fakturę (w tym fakturę korygującą) uważa się za doręczoną w momencie jej prezentacji w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika; moment prezentacji w ww. serwisie jest tożsamy z momentem udostępnienia faktury w ramach konta danego klienta. Prezentacja w serwisie oznacza udostępnienie faktury elektronicznej w ramach konta elektronicznego danego klienta. Po udostępnieniu faktury w ramach konta elektronicznego w każdym momencie klient będzie mógł zapoznać się z fakturą elektroniczną logując się na owe konto. Zawarcie powyższych umów oznacza, iż wymiana wszelkich dokumentów, związanych z akceptacją lub cofnięciem akceptacji na przesyłanie faktur w formie elektronicznej w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika, następować będzie w ramach standardu EDI. Każdy z klientów posiadać będzie w owym serwisie własne konto elektroniczne, do którego dostęp będzie zastrzeżony odpowiednim loginem i hasłem a połączenie z serwisem będzie szyfrowane.

4.

Po zawarciu umów, wskazanych w pkt 2, podatnik uzyska od klienta oświadczenie akceptujące otrzymywanie faktur w formie elektronicznej. Oświadczenie składane będzie poprzez serwis internetowy prowadzony przez podatnika, w ramach wymiany danych elektronicznych (EDI).

5.

Podatnik, w ramach użytkowanych systemów bilingowych, wygeneruje dane odpowiadające swym zakresem danym ujmowanym w zwykłych fakturach VAT.

6.

Po dokonaniu segmentacji danych podatnik wystawi fakturę w formie elektronicznej, t.j. opatrzy ją kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Faktura zostanie zaprezentowana na serwisie internetowym, zgodnie z zawartą uprzednio przez klienta umową o świadczenie usługi EBPP moment prezentacji w serwisie internetowym stanowić będzie zarazem moment dostarczenia na jego rzecz faktury elektronicznej.

7.

Podatnik oświadcza, iż sposób przesyłania i przechowywania danych gwarantuje autentyczność pochodzenia komunikatów i integralność ich treści, zgodnie z § 4 wskazanego rozporządzenia. Każda faktura elektroniczna, w tym faktura elektroniczna korygująca, udostępniana klientom w serwisie internetowym będzie opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.) weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.

8.

Podatnik zapewni możliwość wydrukowania faktury elektronicznej klientowi, czego będzie mógł on dokonać w każdej chwili logując się na swoje konto we wspomnianym już serwisie internetowym.

9.

Faktury elektroniczne, w tym faktury elektroniczne korygujące, będą przechowywane przez podatnika w ww. formie na terytorium kraju, i w tej też formie udostępniane organom podatkowym oraz organom kontroli skarbowej.

10.

Wskazany powyżej schemat postępowania znajdzie zastosowanie także względem faktur korygujących.

11.

Podatnik uzyska potwierdzenie doręczenia (otrzymania) przez klienta faktury elektronicznej korygującej w jeden z następujących sposobów:

* faktura elektroniczna korygująca będzie dostępna (będzie prezentowana) w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika; będzie prezentowana w ramach indywidualnego konta danego klienta. W świetle zawartej uprzednio przez klienta umowy o świadczenie usługi EBPP i umowy EDI, moment prezentacji w serwisie internetowym stanowić będzie zarazem moment doręczenia faktury elektronicznej korygującej klientowi; dowodem potwierdzenia dostarczenia powyższej faktury będzie odpowiedni zapis w systemie informatycznym (tzw. log systemowy), lub

* poprzez potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej (za pomocą automatycznego komunikatu wysyłanego przez serwer pocztowy klienta, t.j. odbiorcy faktury elektronicznej korygującej) lub

* poprzez pobranie pliku (fakt pobrania pliku zostanie zapisany w logu systemowym).

Wnioskodawca wskazuje, iż logi systemowe pozwalają w szczególności na jednoznaczne zidentyfikowanie: klienta; pliku (faktury), który został zaprezentowany w ramach indywidualnego elektronicznego konta klienta, czasu zdarzenia (prezentacji w serwisie internetowym). W przypadku, gdy klient pobiera plik zawierający fakturę elektroniczną (w tym fakturę elektroniczną korygującą) generowany jest dodatkowy log systemowy zawierający informacje dotyczące m.in.: klienta; pliku (faktury), który został przez niego pobrany, czasu zdarzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dopuszczalnym jest otrzymywanie przez podatnika w formie elektronicznej wskazanej w pkt 1-4 zdarzenia przyszłego, potwierdzeń klientów, iż akceptują oni wystawianie faktur w formie elektronicznej. Czy doręczenie faktury elektronicznej i faktury elektronicznej korygującej następuje z chwilą jej udostępnienia klientowi w serwisie internetowym, w ramach konta elektronicznego klienta, jeżeli podatnik i klient dokonali uprzednio tego rodzaju uzgodnienia.

Czy w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT jest możliwe, aby potwierdzanie odbioru przez klienta faktur elektronicznych korygujących następowało w formach wskazanych opisanych w pkt 11.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, stosownie do § 3 ust. 1 wymienionego rozporządzenia faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury. Z kolei, w myśl ust. 2 wskazanego paragrafu, akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej; w przypadku akceptacji w formie elektronicznej przepisy § 4 owego rozporządzenia stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia, faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem że autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści będą zagwarantowane:

* bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

* poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Mając na względzie powyższe przepisy, zdaniem Spółki, w pełni dopuszczalnym jest wyrażanie przez klienta (klientów) zgody (akceptacji) na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej w sposób wskazany we wniosku o wydanie interpretacji. Uzasadnione jest to tym, iż w związku z wcześniejszym zawarciem pomiędzy podatnikiem a klientem umowy o wymianę danych elektronicznych (EDI), wyrażona następnie przez klienta zgoda (akceptacja) zostanie przesłana poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI). Oznacza to iż zgoda/akceptacja spełniać będzie w całości warunki wskazane w § 3 ust. 2 oraz § 4 pkt 2 wskazanego rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązujące regulacje w zakresie podatku VAT nie definiują momentu, w którym można uznać, iż nastąpił skutek w postaci doręczenia (a więc i otrzymania) nabywcy (klientowi) faktury VAT. Kierując się wykładnią językową słowa "doręczyć", oraz wykładnią celowościową przepisów ustawy o VAT, a także rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych, zasadnym jest twierdzenie, iż doręczenie tego typu faktury (faktury elektronicznej) następuje z chwilą jej udostępnienia klientowi. Wskazane udostępnienie następuje, zdaniem podatnika, z chwilą umieszczenia przez niego faktury elektronicznej (lub faktury elektronicznej korygującej) w prowadzonym przez siebie serwisie internetowym, w ramach konta elektronicznego danego klienta. Od tego bowiem momentu klient ma możliwość zapoznania się z treścią faktury, jak i jej pobrania. Powyższa sytuacja jest tożsama z sytuacją, gdy faktura VAT elektroniczna przesyłana jest na adres skrzynki pocztowej (e-mail) wskazanej przez nabywcę. Również i w tym przypadku uznaje się, że faktura została doręczona z chwilą jej dostarczenia na ww. adres. W przypadku podatnika owym wysłaniem jest udostępnienie faktury w ramach konta elektronicznego danego klienta umiejscowionego w serwisie internetowym prowadzonym przez podatnika.

Zainteresowany wskazuje, że obowiązujące regulacje prawne w zakresie podatku VAT, w tym art. 29 ust. 4a ustawy przewidujący wymóg gromadzenia przez sprzedawcę potwierdzeń odbioru faktur korygujących (przez nabywców); przepisy rozporządzenia w sprawie faktur elektronicznych; nie określają form, w jakich następować ma wspomniane wyżej potwierdzenie. W konsekwencji, zdaniem Spółki, potwierdzenie to może przybrać każdą, dopuszczalną prawem formę, co zresztą znajduje pośrednie potwierdzenie w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej dopuszczającym jako dowód wszystko co może przyczynić się do wyjaśnienia spawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Powyższe oznacza to, iż potwierdzeniem tym może być: log systemowy, o którym mowa w pkt 11 wniosku, lub potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej (za pomocą automatycznego komunikatu wysyłanego przez informatyczny serwer pocztowy klienta (tekst jedn.: odbiorcy faktury elektronicznej korygującej), gdyż formy te nie naruszają w żaden sposób obowiązujących przepisów prawa.

Możliwość potwierdzania otrzymania faktury korygującej, w tym faktury elektronicznej korygującej, poprzez wiadomość elektroniczną akceptowana jest w orzecznictwie sądowym (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 25 stycznia 2008 r., sygn. I SA/Wr 1521/2007). Z kolei potwierdzenie odbioru faktury korygującej w postaci automatycznego komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej korygującej zaaprobowany został w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2007 r., znak ILPP2/443-55/07-2/IM. Podkreślić także należy, iż potwierdzanie odbioru przez klientów faktur elektronicznych korygujących wg sposobu wskazanego w pkt 8 zostało uznane za prawidłowe w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lutego 2009 r. znak IBPP2/443-114/09/LŻ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl