ITPP3/443-115/14/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-115/14/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia... (data wpływu...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "M." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu... został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "M.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina... podpisała porozumienie w dniu... 2009 r. z Województwem... w sprawie przygotowania i realizacji projektu "M." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013, Działanie 2.2. Promocja Województwa i jego oferty turystycznej. Liderem Projektu jest Województwo, zaś Gmina... jest Partnerem w realizacji projektu. Celem Projektu jest zmodernizowanie regionalnego systemu informacji turystycznej, którego zadaniem jest ukierunkowanie ruchu turystycznego na wskazane i promowane zasoby turystyczne regionu.... Modernizacja systemu informacji turystycznej w województwie... przyczyni się do tworzenia nowoczesnych centrów informacji turystycznej, w tym również ich udostępnienie dla turystów niepełnosprawnych.

W ramach działań realizacji projektu Gmina... dokonała zakupu następujących towarów:

1. Wyposażenia lokalu informacji turystycznej (znajdującej się w Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji... w...). Na zakup mebli została wystawiona faktura VAT. Odbiorcą i płatnikiem faktury była Gmina.... Następnie meble zostały przekazane w użytkowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji... w..., w którego strukturach organizacyjnych znajduje się Informacja Turystyczna;

2. Sprzętu komputerowego i biurowego. Na zakup sprzętu została wystawiona faktura VAT. Odbiorcą i płatnikiem faktury była Gmina.... Następnie sprzęt został przekazany w użytkowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji... w..., w którego strukturach organizacyjnych znajduje się Informacja Turystyczna;

3. Oznakowania lokalu informacji turystycznej. Na zakup oznakowania została wystawiona faktura VAT. Odbiorcą i płatnikiem faktury była Gmina.... Następnie oznakowanie zostało przekazane w użytkowanie Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji... w..., w którego strukturach organizacyjnych znajduje się Informacja Turystyczna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina... nabywając wymienione w opisie stanu faktycznego towary może odliczyć VAT wynikający z faktur VAT dokumentujących ww. nabycie.

Wnioskodawca zauważa, że zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm., dalej: "ustawa o VAT"), możliwość odliczenia VAT przysługuje podatnikom w zakresie w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto, jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm., dalej: "UOSG"), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 UOSG, w pkt 18 wymienione jest w szczególności zadanie obejmujące promocję gminy.

Zatem czynność nabycia towarów dla informacji turystycznej znajdującej się w Gminnym Ośrodku Kultury, Sportu i Rekreacji... w..., jest związana z wykonywaniem zadań publicznych przez Gminę nałożonych UOSG.

Dodatkowo, jak wskazano w stanie faktycznym, towary zostały przekazane Gminnemu Ośrodkowi Kultury, Sportu i Rekreacji w użytkowanie nieodpłatne.

Według Wnioskodawcy, z powyższej analizy wynika, że nabyte towary pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarowi usług naliczonego przy ich zakupie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że w niniejszej interpretacji, dotyczącej wniosku złożonego w dniu... w zakresie stanu faktycznego odnoszącego się do realizowanego projektu na podstawie porozumienia od dnia... 2009 r., dokonano oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy na podstawie przepisów obowiązujących w tym okresie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Wskazany przepis od dnia 1 stycznia 2014 r. otrzymał brzmienie:

"Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług".

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy (do dnia 31 grudnia 2013 r.).

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że przy założeniu, że dokonane zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl