ITPP3/443-105/10/ZG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-105/10/ZG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Rewitalizacja centrum - etap I" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą "Rewitalizacja centrum - etap I".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd Miejski, jako jednostka prowadząca obsługę Gminy, realizuje projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 4 - "Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast", Działanie 4.2 - "Rewitalizacja miast" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W dniu 30 grudnia 2009 r. została podpisana umowa pomiędzy Województwem, a Gminą na dofinansowanie projektu pod nazwą "Rewitalizacja centrum - etap I". Projekt będzie realizowany w okresie od dnia 20 listopada 2008 r. do dnia 30 listopada 2011 r.

Beneficjentem projektu jest Gmina, natomiast podmiotem realizującym Urząd Miejski jednostka pomocnicza organu. Do 30 września 2009 r. podatnikiem podatku od towaru i usług był Urząd Miejski, co za tym idzie do 30 września 2009 r. faktury były wystawiane na Urząd Miejski. Natomiast z dniem 30 września 2010 r. Urząd Miejski został wyrejestrowany jako podatnik VAT i od dnia 1 października 2009 r. jako podatnik od towaru i usług została zarejestrowana Gmina Miejska - jednostka samorządu terytorialnego. Ponadto od dnia 1 października 2010 r. nabywcą towarów i usług w ramach realizowanego projektu jest Gmina Miejska.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).

Projekt ten ma przyczynić się przede wszystkim do odnowy obszaru, poprawy jakości życia, poprawy komunikacji w mieście, zapobiegania patologiom społecznym, a także przyciągnięcia nowym inwestycji. Projekt ten jest zgodny z celem Lokalnego Programu Rewitalizacji i wynika z bezpośrednio zapisanych tam zadań.

Przedmiotem niniejszego projektu jest:

* przebudowa i modernizacja centrum miasta,

* przebudowa istniejących wpustów ulicznych wraz z przykanalikami oraz rozbudowa sieci wodociągowej dla montażu HP nadziemnych dla przebudowy i modernizacji centrum miasta,

* przebudowa pomieszczeń istniejącego budynku użytkowego zlokalizowanego w centrum rynku nowomiejskiego - byłego kościoła aktualnie używanego głównie jako kino z restauracją.

W ramach przebudowy i modernizacji centrum miasta zostanie ujednolicona nawierzchnia z zachowaniem jej zabytkowego charakteru, zbudowane krawężniki oraz oznakowanie pionowe i poziome. Ponadto w centrum miasta planuje się zamontować oświetlenie w stylu historycznym i ustawić elementy małej architektury takie jak ławki, kwietniki, barierki. Teren ścisłego centrum miasta ma zostać objęty monitoringiem. Natomiast w ramach przebudowy pomieszczeń byłego kościoła planuje się modernizację istniejącego kina poprzez poprawę jego funkcjonalności, standardu i parametrów bezpieczeństwa. Zostanie przeprowadzony remont sali kinowej oraz adaptacja kawiarenki, zostaną wymienione instalacje elektryczne, odnowiony zostanie dach oraz elewacje i schody. Piwnica zostanie zagospodarowana na pomieszczenia użytkowe. Dodatkowo zostanie zakupione wyposażenie sali kinowej takie jak: fotele, ekran, cyfrowy procesor, wzmacniacz, głośniki kinowe, subwoofer, kurtyna.

Właścicielem obiektów objętych rewitalizacją w ramach tego projektu będzie Gmina Miejska. Budynek byłego kościoła aktualnie użytkowany jako kino jest przekazany nieodpłatnie w zarząd Centrum Kultury (instytucja kultury podlegająca pod Gminę Miejską). Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 i nie będzie generował przychodów. Nabywane towary i usługi związane z przedmiotem projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizowanego projektu pn. "Rewitalizacja centrum-etap I współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu przez Urząd Miejski do dnia 30 września 2009, jak i nabywanych po 30 września 2009 r. przez Gminę Miejską.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miejska jako jednostka samorządu terytorialnego, jak również Urząd Miejski realizujący zadania własne Gminy Miejskiej nie może odliczyć zapłaconego podatku od towarów i usług przy dokonywanych zakupach w ramach realizowanego projektu pn. "Rewitalizacja centrum-etap I".

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Majątek wytworzony w ramach projektu nie będzie generował jakichkolwiek przychodów dla Gminy Miejskiej, a tym samym wszystkie nabywane towary i usługi związane z przedmiotem projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z powyższym w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną nie zostanie spełniona podstawowa zasada warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Wnioskodawca stwierdza, że podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż projekt polega na budowie infrastruktury, która nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że skoro realizowana inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust. 1 o podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu.

Końcowo wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl