ITPP3/443-103/14/AT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-103/14/AT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Informatyzacja Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w... poprzez wdrożenie rozwiązań... i..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Informatyzacja Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w... poprzez wdrożenie rozwiązań... i...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w... jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Podstawowym celem statutowym Zakładu jest zapewnienie mieszkańcom gminy oraz innym pacjentom wpisanym na listę pacjentów wszechstronnej i dostępnej opieki zdrowotnej w zakresie lecznictwa podstawowego, specjalistycznego, zapobieganie powstawaniu chorób i urazów, szerzenie oświaty zdrowotnej. W Zakładzie w 99,2% przychodów pochodzi ze świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia na podstawie umów z Narodowym Funduszem Zdrowia. Pozostałe 0,8% przychodów osiągane jest głównie z tytułu odsetek uzyskanych od środków na rachunku bieżącym Zakładu.

W związku z powyższym Zakład nie jest podatnikiem VAT czynnym, korzystając ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy o podatku od towarów i usług. Zakład nie prowadzi czynności opodatkowanych, wykonuje działalność wyłącznie zwolnioną z podatku, więc nie może odzyskać "zapłaconego przy towarach i usługach VAT".

W dniu... 2012 r. podpisano umowę o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013. Oś priorytetowa 7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2 Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.1 Usługi i aplikacje dla obywateli projektu: "Informatyzacja Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w... poprzez wdrożenie rozwiązań... i...". Wartość projektu -... zł, w tym koszty niekwalifikowane -...; dofinansowanie w wysokości...% wartości projektu, tj.... zł. W ramach projektu został zakupiony sprzęt komputerowy, oprogramowanie medyczne, wykonano podłączenie sieci komputerowej w Ośrodku Zdrowia w..., zakupiono i zamontowano centralę telefoniczną typu... w obydwu ośrodkach oraz zbudowano portal informacyjny. Głównym celem projektu jest zapewnienie dostępu do usług teleinformatycznych dla pacjentów PZOZ w... poprzez kompleksową informatyzację Zakładu. Wdrożenie projektu umożliwi rejestrację pacjenta przez internet, nastąpi usprawnienie pracy osób zatrudnionych w obu ośrodkach, usprawnienie obsługi pacjentów oraz ulepszenie jakości korzystania z usług medycznych - usprawnienie rejestracji, kontaktu ze specjalistami. Nastąpi promocja usług teleinformatycznych wśród społeczeństwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w... nie ma możliwości odliczenia VAT i w ten sposób koszty VAT od zakupionego sprzętu, oprogramowania i wykonanych usług są wydatkiem kwalifikowanym.

Wnioskodawca zauważa, że Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w... jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego. Ze względu na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia zwolnionych od podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy. Nie będąc podatnikiem VAT czynnym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym wydatki w ramach realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są kosztami kwalifikowanymi w wartości brutto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że w niniejszej interpretacji, dotyczącej wniosku złożonego w dniu 4 marca 2014 r. w zakresie stanu faktycznego odnoszącego się do realizowanego projektu na podstawie umowy podpisanej w dniu... 2012 r., dokonano oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy na podstawie przepisów obowiązujących w tym okresie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Wskazany przepis od dnia 1 stycznia 2014 r. otrzymał brzmienie:

"Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług".

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy (do dnia 31 grudnia 2013 r.).

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, że przy założeniu, że dokonane zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych (na co wskazuje treść wniosku), w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy, jako podmiotowi nie będącemu zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, który korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazuje się, że przedmiotem oceny nie była prawidłowość korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku z tytułu świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18-20 ustawy, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, określającego wolę otrzymania w tym zakresie interpretacji. W związku z tym interpretacji udzielono w aspekcie stanu faktycznego, w którym Wnioskodawca korzysta ze wskazanego zwolnienia od podatku.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania, bądź braku przesłanek do zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl