ITPP3/443-103/11/JK - Projekt zakupu specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego celem wyposażenia centrów naukowo-badawczych a możliwość odliczenia z tego tytułu podatku VAT naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP3/443-103/11/JK Projekt zakupu specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego celem wyposażenia centrów naukowo-badawczych a możliwość odliczenia z tego tytułu podatku VAT naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu zakupu specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego na potrzeby powstających centrów badawczo-naukowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku w związku z realizacją projektu zakupu specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego na potrzeby powstających centrów badawczo-naukowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wskazuje, iż zamierza w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013 zrealizować projekt, który stanowi uzupełnienie realizacji pierwszego etapu tworzenia Parku i polega na wyposażeniu nowo powstającego Centrum L. Przedmiotem projektu jest zakup specjalistycznego sprzętu laboratoryjnego na potrzeby nowo powstających trzech centrów badawczo-naukowych (laboratoriów), które rozpoczną działalność w budynku Centrum L., a mianowicie: Centrum T., Centrum J., Centrum I. W wyniku realizacji projektu powstaną następujące produkty: liczba wybudowanych laboratoriów (3 szt.), liczba zakupionej aparatury naukowo-badawczej (438 szt.). Realizacja projektu umożliwi pozyskanie nowych inwestorów, a tym samym poprawi atrakcyjność inwestycyjną miasta i regionu. Wyposażenie Centrum L. w specjalistyczny sprzęt laboratoryjny stworzy warunki do przekształcania innowacyjnych pomysłów w komercyjne produkty i usługi, co pociągnie za sobą proces tworzenia nowych stanowisk pracy. Beneficjentem rezultatów projektu będą: Gmina, podmioty gospodarcze działające na terenie instytucji otoczenia biznesu - Centrum L., jednostki naukowo-badawcze rozpoczynające działalność w Centrum L. oraz współpracujące z nimi inne jednostki oraz mieszkańcy. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków, projekt realizowany w ramach ww. programu operacyjnego musi zachować trwałość przez okres pięciu lat od daty zakończenia realizacji inwestycji, określonej w umowie o dofinansowanie projektu oraz nie może zostać poddany znaczącej modyfikacji, mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu. W związku z powyższym, zakupione wyposażenie będzie stanowiło majątek Gminy. W dniu 1 kwietnia 2011 r. została utworzona jednostka budżetowa - Park - której przekazane zostanie wyposażenie zakupione w ramach realizacji tego projektu na czas nieoznaczony, nieodpłatnie w trwały zarząd. Nieodpłatnie przekazana część nie będzie służyła Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. W ramach powstałej infrastruktury Gmina nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych. Jednostka budżetowa - Park - będzie odrębnym podatnikiem i to ona będzie zawierała umowy cywilnoprawne na dzierżawę pomieszczeń wraz z wyposażeniem zakupionym w ramach projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami w związku z realizowanym projektem poniesiona kwota podatku naliczonego nie będzie możliwa do odliczenia.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług rozliczony w projekcie w całości nie będzie możliwy do odzyskania, zatem będzie kosztem kwalifikowanym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt, polegający na wyposażeniu w specjalistyczny sprzęt laboratoryjny powstające centra badawczo-naukowe (laboratoria), które rozpoczną działalność w Centrum L. Zakupione w ramach realizacji opisanego projektu wyposażenie zostanie przekazane nieodpłatnie na czas nieoznaczony w trwały zarząd jednostce budżetowej Gminy. Nieodpłatnie przekazana część nie będzie służyła Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. W ramach powstałej infrastruktury Gmina nie będzie zawierała umów cywilnoprawnych. Jednostka budżetowa będzie odrębnym podatnikiem i to ona będzie zawierała umowy cywilnoprawne na dzierżawę pomieszczeń wraz z wyposażeniem zakupionym w ramach projektu. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie nieodpłatnie przekazanego wyposażenia laboratoriów.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153 poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl