ITPP2/4512-586/16/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-586/16/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2016 r. (data wpływu 23 sierpnia 2016 r) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodu osobowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 26 kwietnia 2016 r. zakupił Pan w Polsce nowy, niezarejestrowany samochód Peugeot Partner. Według homologacji został zaklasyfikowany do samochodów osobowych.

W dniu 28 kwietnia 2016 r. dokonał Pan pierwszej rejestracji, w celu dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, a bez rejestracji nie wydano by samochodu z salonu.

W dniu 29 kwietnia 2016 r. w samochodzie zostały dokonane przeróbki - zmiana konstrukcyjne. Tego samego dnia okręgowa stacji kontroli pojazdów przeprowadziła badanie techniczne i wystawiła zaświadczenie, że pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym przewidzianym dla VAT-1 - art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy o VAT.

Z faktury zakupu odliczył Pan 50% podatku od towarów i usług. Z faktur otrzymanych po dniu 29 kwietnia 2016 r. dotyczących zakupu paliwa i części odliczał Pan i odlicza 100% podatek od towarów i usług.

Pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności opodatkowanej. W urzędzie skarbowym zasugerowano Panu, że skoro pojazd służy wyłącznie do działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, a zakup, zamiany konstrukcyjne, pierwsza rejestracja oraz uzyskanie zaświadczenia VAT-1 i odnotowanie go w dowodzie rejestracyjnym, nastąpiły w tym samym miesiącu, przed złożeniem deklaracji VAT-7, ma Pan prawo do odliczenia podatku VAT z faktury zakupu samochodu w wysokości 100%. Ze względu na brak pewności, co do zastosowania przepisów odliczył Pan podatek w wysokości 50% - jak od zakupu samochodu osobowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ma Pan prawo dokonać korekty złożonej deklaracji VAT-7 za kwiecień 2016 r. i odliczyć 100% podatku naliczonego z faktury za zakup samochodu, czyli de facto, czy w momencie rozliczenia zakupu miał Pan prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie miał prawa do odliczenia 100% podatku od towarów i usług od zakupu samochodu. Miał tylko prawo do pełnego odliczenia podatku za zakup paliwa dokonanych po dniu 29 kwietnia 2016 r. oraz innych kosztów eksploatacyjnych. Zakupiony samochód w dacie zakupu i wystawienia faktury nie spełniał wymogów do odliczenia 100% VAT. Był samochodem osobowym i w dniu pierwszej rejestracji nie spełniał wymogów art. 86a ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie zadeklarował Pan też prowadzenia ewidencji. Uzyskanie zaświadczenia VAT-1 po dokonaniu zmian konstrukcyjnych daje prawo wyłącznie do pełnych odliczeń VAT od kosztów poniesionych po fizycznym uzyskaniu zaświadczenia z okręgowej stacji pojazdów, gdyż dopiero od tego dnia spełniono wymogi określone dla pojazdów, których konstrukcja wyklucza użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, lub powodują, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Podstawą do odliczenia "wydatków" związanych z pojazdami samochodowymi według art. 86a ust. 4 pkt 2 jest konstrukcja pojazdu, a ta w dniu zakupu nie spełniała wymogów. To, że zmiany zostały wykonane przed wprowadzeniem samochodu do działalności opodatkowanej nie jest wystarczającym powodem umożliwiającym odliczenie VAT od zakupu samochodu w całości. Tym samym, Pana zdaniem, miał Pan prawo do zwrotu ograniczonego do 50%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto w treści art. 88 ustawy ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane przepisami art. 86a ustawy.

Zgodnie art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3.5 tony (art. 2 pkt 34 ustawy).

W myśl art. 86a ust. 2 ww. ustawy, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Stosownie natomiast do art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania w przypadku gdy pojazdy samochodowe są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Pojazdy samochodowe - zgodnie z ust. 4 powołanego przepisu - są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne, należą.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

* jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

W świetle ust. 9 pkt 1 powołanego artykułu, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a.

klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van.

b.

z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków.

Stosownie do art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9 pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Zgodnie z art. 90b ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy w ciągu 60 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy, w odniesieniu do którego kwotę podatku naliczonego stanowiła kwota, o której mowa w art. 86a ust. 1, nastąpi zmiana jego wykorzystywania na wykorzystywanie wyłącznie do działalności gospodarczej, podatnik jest uprawniony do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego odliczonej przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego pojazdu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że - jak słusznie Pan wskazał w treści wniosku - z tytułu nabycia samochodu Peugeot Partner przysługiwało prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego. W chwili zakupu był to bowiem samochód osobowy, a Pan nie prowadził ewidencji przebiegu pojazdu. Jak również słusznie Pan stwierdził, że w odniesieniu do wydatków eksploatacyjnych (zakup paliwa i innych wydatków) prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przysługuje od momentu uzyskania zaświadczenia z okręgowej stacji pojazdów o przeprowadzeniu badania technicznego potwierdzającego spełnienie wymagań dla pojazdów określonych w art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przy jednoczesnym posiadaniu stosownego wpisu w dowodzie rejestracyjnym. Tym samym nie jest Pan uprawniony do dokonania korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2016 r.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl