ITPP2/4512-501/16-1/KK - VAT w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% przy sprzedaży jednorazowych produktów medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 października 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-501/16-1/KK VAT w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% przy sprzedaży jednorazowych produktów medycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2016 r. (data wpływu 15 lipca 2016 r.) uzupełnionym w dniach 12 września 2016 r. i 5 października 2016 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% przy sprzedaży jednorazowych produktów medycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 12 września 2016 r. i 5 października 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 8% przy sprzedaży jednorazowych produktów medycznych.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem Pani działalności jest sprzedaż jednorazowych produktów medycznych ze stawką VAT 8%, takich jak kompresy, strzykawki, igły, opaski dziane, plastry i inne. Sprzedaż tylko dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Sprzedaż i pozyskiwanie klientów (odbiorców) odbywa się poprzez kontakt bezpośredni (dojazdy do klienta prowadzącego działalność gospodarczą) oraz kontakt telefoniczny lub mailowy.

Klienci to firmy stomatologiczne, prywatne przychodnie NZOZ oraz gabinety i przychodnie weterynaryjne.

Siedziba firmy znajduje sią na ulicy L...., magazynów Pani nie posiada - sprzedaż jest na zasadzie pośrednictwa od dostawcy do odbiorcy końcowego.

Numery PKWiU poszczególnych produktów:

1. Kompresy - 21.12.56 i 21.20.24.0

2. Strzykawki - 32.50.13.0

3. Plaster/przylepiec - 21.20.24.0

4. Igły - 32.50.13.0

5. Nici chirurgiczne - 32.50.50.0

6. Opaski dziane - 21.20.24.0.

Oświadcza Pani, że sprzedawane produkty stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2015 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. , poz. 76, z późn. zm.) oraz są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jeżeli towar zakupiony jako jednorazowy produkt medyczny z podatkiem VAT 8% jest odsprzedawany do powyżej wymienionych podmiotów takich jak stomatolodzy, przychodnie NZOZ i gabinety i przychodnie weterynaryjne powinien być odsprzedawany również z podatkiem VAT 8% czy też z innym podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem działalności jest sprzedaż jednorazowych produktów medycznych ze stawką VAT 8%, takich jak kompresy, strzykawki, igły, opaski dziane, plastry i inne. Sprzedaż powinna być z taką stawką VAT z jaką została zakupiona pierwotnie, tj. jeżeli jest to stawka 8%, to powinna być 8% VAT. Klienci to firmy stomatologiczne, prywatne przychodnie NZOZ oraz gabinety i przychodnie weterynaryjne i do wszystkich takich oraz innych firm powinien być zastosowany taki VAT, jaki obowiązuje w danym produkcie - jeżeli jest 8% VAT, to zostaje 8% VAT, nie może zmieniać stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W art. 146a pkt 2 ustawy wskazano, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 100 wymieniono:

PKWiU ex 32.50.13.0 "Strzykawki, igły, cewniki, kaniule, itp., przyrządy okulistyczne oraz pozostałe instrumenty i urządzenia do zastosowań medycznych, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie:

1.

strzykawki używane w lecznictwie, chirurgii, stomatologii lub weterynarii - z wyłączeniem strzykawek weterynaryjnych,

2.

igły metalowe do zastrzyków stosowane w lecznictwie, z wyłączeniem igieł weterynaryjnych,

3.

igły (z wyjątkiem metalowych igieł do zastrzyków lub zakładania szwów), z wyłączeniem igieł weterynaryjnych,

4.

przyrządy i aparatura do pomiaru ciśnienia krwi,

5.

aparatura do transfuzji.

W ww. załączniku zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w pozycji 105 wymieniono "Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika" bez względu na symbol PKWiU.

W myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 876), wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć,

- których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż kompresów, plastrów/przylepców, opasek dzianych i nici chirurgicznych, skoro - na co wskazuje treść wniosku - przedmiotowe produkty stanowią wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy. Natomiast sprzedaż strzykawek i igieł zaklasyfikowanych do PKWiU 32.50.13.0 korzysta z obniżonej, tj. 8% stawki podatku, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy oraz poz. 100 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - o ile nie dotyczy strzykawek i igieł weterynaryjnych, których sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z regulacją zawartą w art. 15 ustawy - Ordynacja podatkowa, organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Oznacza to, że nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie jest organem kompetentnym do dokonania oceny, czy w świetle przepisów ustawy o wyrobach medycznych sprzedawane przez Panią towary, stanowiące przedmiot zapytania, są wyrobami medycznymi. Ustawa ta, choć powołana w ustawie o podatku od towarów i usług, nie jest elementem prawa podatkowego, wobec czego przepisy tej ustawy nie mogą być przedmiotem interpretacji wydawanej przez tut. organ. Interpretacja taka wykraczałaby poza zakres interpretacji prawa podatkowego, do której uprawniony jest tut. organ w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl