ITPP2/4512-425/16/AJ - VAT w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-425/16/AJ VAT w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2016 r. (data wpływu 21 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto przygotowuje się do sprzedaży w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości położonej w K. przy ul. M.W., oznaczonej ewidencyjnie w obrębie ewidencyjnym nr... działkami ewidencyjnymi nr XX/2 o pow. 0,4146 ha i nr YY/79 o pow. 0,0416 ha, łącznie o pow. 0,4562 ha. Przedmiotowa nieruchomość zostanie sprzedana w drodze przetargu z przeznaczeniem pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z funkcją uzupełniającą usługi w połączeniu z zabudową mieszkaniową, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego terenu przyjętym uchwałą Rady Miejskiej w K. z dnia 29 grudnia 2005 r.

Nieruchomość stanowi własność Gminy Miasta:

* działka XX/2 została nabyta nieodpłatnie na podstawie Decyzji Wojewody Z. wydanej w dniu 5 września 2002 r. stwierdzającej, że z dniem 1 stycznia 1999 r. mienie Skarbu Państwa obejmujące wyszczególnioną nieruchomość, znajdującą się we władaniu Zarządu Dróg Miejskich w K., stało się z mocy prawa mieniem Miasta K. - miasta na prawach powiatu; metryka ulicy wykonana w 1989 r. obejmowała również teren stanowiący działkę nr 22/2, jako pas drogowy ul. M.W.; z dniem 1 stycznia 1999 r. dotychczasowa droga wojewódzka ul. M.W. stała się drogą powiatową - nie została wymieniona w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. (Dz. U. Nr 133, poz. 872 i Nr 162, poz. 1126); uchwałą Rady Miejskiej w K. z dnia 24 września 2008 r. pozbawiono kategorii części dróg powiatowych, w tym - część ul. M.W. (stanowiącej działkę nr 22/2 w obrębie 16 Gminy Miasta) z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2009 r.

* działka nr YY/79 została nabyta nieodpłatnie na podstawie oświadczenia o zrzeczeniu się użytkowania wieczystego gruntu złożonego przez K. Spółdzielnie Mieszkaniową "P." w formie aktu notarialnego z dnia 9 czerwca 2004 r.

Na przedmiotowej nieruchomości znajdują się budowle - obiekty niekubaturowe:

* część parkingu o pow. 1196,77 m2 o nawierzchni asfaltowej (na działce XX/2),

* droga dojazdowa o pow. łącznie 870,97 m2 (na działce nr XX/2 i nr YY/79) - do istniejącego parkingu i sąsiadującej zabudowy mieszkaniowej wielorodzinne,

* chodnik o pow.26,63 m2 o nawierzchni asfaltowej (na działce nr XX/2 i nr YY/79).

Ponadto część parkingu o pow. 142,23 m2 znajduje się w pasie drogowym ul. M.W. (działka nr ZZ/1 - nie podlega sprzedaży).

Parking o pow. 1339 m2 wykorzystywany jest przez osobę fizyczną do prowadzenia płatnego parkingu strzeżonego. W okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 stycznia 2016 r. Gmina Miasto obciążało osobę prowadzącą parking strzeżony opłatą za bezumowne korzystanie z części ww. nieruchomości - opłaty zawierały podatek od towarów i usług.

W sytuacji, gdy nastąpi sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, osoba korzystająca z nieruchomości na prowadzenie parkingu zostanie obciążona za okres od 1 lutego 2016 r. do dnia zajmowania lub sprzedaży nieruchomości za bezumowne korzystanie - opłata będzie zawierać podatek od towarów i usług.

Część działki o pow. 7 m2 w okresie od 1 stycznia do 7 września 2011 r. była wydzierżawiana na lokalizację kiosku w wiacie przystankowej (obecnie zlikwidowane). Za ten okres naliczane były opłaty z tytułu czynszu dzierżawnego powiększone o podatek od towarów i usług. Na nieruchomości znajdują się także fundamenty rozebranego w 2016 r. budynku oraz sieci i przyłącza (w części nieczynne): wody, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, gazowe, energetyczne, oświetlenie terenu (drogi i parkingu). Sieć oświetlenia terenu z latarniami stanowi własność E.-O. Sp. z o.o.

Rozebrany budynek stanowił pierwotnie zaplecze socjalne dla budowy sąsiedniego osiedla mieszkaniowego, następnie użytkowany był przez Stowarzyszenie.... Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną Stowarzyszenia o zasiedzenie budynku. W budynku wynajmowane były lokale użytkowe. Gmina Miasto nie ponosiła nakładów na ulepszenie przedmiotowej nieruchomości (działki nr XX/2 i YY/79).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zabudowanej podlega w całości zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług:

a.

dla działki XX/2 o pow. 0,4146 ha, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10,

b.

dla działki nr YY/79 o powierzchni 0,04146 ha, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 8 ustawy?

2. Jeżeli zbycie ww. nieruchomości zabudowanej nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a, jaka jest podstawa ewentualnego zwolnienia lub stawka opodatkowania do zastosowania?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zabudowanej podlega w całości zwolnieniu od podatku od towarów i usług w związku z art. 29a ust. 8 ustaw:

1.

dla działki nr XX/2 o powierzchni 0,4146 ha, zbudowanej parkingiem, częścią drogi dojazdowej oraz częścią chodnika, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 - pierwsze zasiedlenie nastąpiło w dacie 1 stycznia 2009 r. i trwało dłużej niż dwa lata,

2.

dla działki nr YY/79 o powierzchni 0,0416 ha, zabudowanej częścią drogi dojazdowej oraz częścią chodnika, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a - przy nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i Gmina Miasto nie ponosiła wydatków na ulepszenie nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że analiza przepisów ustawy - Prawo budowlane nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że obiekty, o których mowa we wniosku, stanowią budowle w rozumieniu ww. ustawy.

Końcowo należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej został (zostanie) określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl