ITPP2/4512-330/16/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-330/16/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2016 r. poz. 846) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2016 r. (data wpływu 6 maja 2016 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania zbycia nieruchomości gruntowych nabytych w drodze darowizny - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2016 r.,. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania zbycia nieruchomości gruntowych nabytych w drodze darowizny.

We wniosku i jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

W wyniku darowizny z dnia 30 lipca 1991 r. otrzymał Pan na własność gospodarstwo rolne położone w gminie. Nie jest Pan przedsiębiorcą i nie jest podatnikiem VAT.

Wystąpił Pan o podział nieruchomości w wyniku czego powstały działki 94/8 i 94/9, na które następnie uzyskał Pan warunki zabudowy w 2010 r. Podział nieruchomości nastąpił w celu odsprzedania działek właścicielowi działki 94/5, który zamierza powiększyć swoją nieruchomość, a tym samym polepszyć warunki zagospodarowania.

Mimo istnienia decyzji ustalającej warunki zabudowy dla ww. działek, działki te nie będą zabudowane zgodnie z warunkami, ani nie będą przedmiotem dalszego obrotu.

Zamierza Pan również dokonać podziału nieruchomości i wyodrębnić kolejną działkę, która następnie ma być sprzedana właścicielowi działki 94/4, który również chce powiększyć swoją nieruchomość, a tym samym polepszyć warunki zagospodarowania.

Działek tych Pan nie uzbroił, nie podejmował żadnych działań marketingowych mających na celu oferowanie wydzielonych działek do sprzedaży (ogłoszenia w prasie, na portalach internetowych i inne). Nabywcy sami zwrócili się do Pana z propozycją zakupu działek.

W latach 2015-2016 sprzedał Pan 3 działki, i sprzedaż ta nie była opodatkowana podatkiem VAT z uwagi na uzyskaną interpretację podatkową.

Działki gruntu mające być przedmiotem sprzedaży od momentu otrzymania darowizny do chwili obecnej są wykorzystywane na cele rolnicze.

W uzupełnieniu wniosku podał Pan następujące informacje:

Planuje Pan sprzedać działki 94/8 oraz 94/9, dlatego też wystąpił o interpretację. Nie dokonał Pan i nie zamierza dokonać żadnych czynności mających na celu przygotowanie gruntu do sprzedaży.

Działka 94/8 jest wielkości 0,1163 ha, a działka 94/9 jest wielkości 0,1152 ha. Działki 94/8 i 94/9 jeszcze nie powstały. W dniu 15 lipca 2016 r. został złożony wniosek o wydzielenie. Co do przedmiotowych działek wydane jest jedynie postanowienie z upoważnienia Burmistrza, na podstawie art. 93 ust. 4 i 5, art. 94 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651, z późn. zm.) oraz art. 123 § 1 k.p.a. pozytywnie opiniujące wstępny podział nieruchomości gruntowej stanowiącej Pana własność, oznaczonej numerem ewidencyjnym 94/7 o pow. 1,8071 ha, położonej w obrębie S. (15), gmina, KW nr (...).

Wystąpił Pan o warunki zabudowy na działki 94/8 i 94/9 z uwagi "na krążące plotki po wsi, że w późniejszym czasie nie będzie możliwości uzyskania takich warunków." Przedmiotowe działki miały być przekazane Pana dzieciom.

Z informacji uzyskanej od właściciela działki 94/5 wynika, że zamierza on zachować przedmiotową działkę na własne potrzeby, nie zamierza w przyszłości jej sprzedawać, jednakże nie może Pan wykluczyć takiej ewentualnej możliwości.

Nie wyodrębnił Pan jeszcze działki, która miałaby być ewentualnie przedmiotem sprzedaży właścicielowi działki 94/4.

Działki nr 94/8 oraz 94/9 zostały wydzielone z działki 94/7. Również działka, która będzie miała być ewentualnie przedmiotem sprzedaży dla właściciela działki 94/4 powstanie z działki 94/7.

Działki gruntu mające być przedmiotem sprzedaży do chwili obecnej są wykorzystywane na cele rolnicze. Nie były przedmiotem najmu, dzierżawy, czy też innej czynności o podobnym charakterze. Planowane do sprzedaży działki nie są objęte planem zagospodarowania. Nie planuje Pan dokonać transakcji zbycia innych działek gruntu niż te, które zostały wskazane we wniosku, jednak nie może wykluczyć takiej ewentualności w przyszłości. Nie zamierza Pan jednak podejmować żadnych aktywnych działań mających na celu oferowanie wydzielonych działek do sprzedaży (ogłoszenia w prasie, na portalach internetowych i inne).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, ewentualna sprzedaż działek w przyszłości będzie opodatkowana podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz uzasadnienie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 19 stycznia 2012 r. i powołanego w tym wyroku orzecznictwa, przedmiotowa sprzedaż nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z następujących powodów: po pierwsze nie nabył nieruchomości w celach komercyjnych, a stał się jej właścicielem w wyniku darowizny dokonanej 24 lata temu. Sprzedaż części nieruchomości w 2004 r. i 2005 r. oraz 2015-2016 miały charakter incydentalny. Zamiar zbycia aktualnych działek spowodowany jest wnioskiem właścicieli sąsiednich gruntów, którzy w ten sposób zamierzają powiększyć swoje nieruchomości. Gdyby nie ich zdecydowana wola zakupu, działki te prawdopodobnie nawet w dłuższej perspektywie czasu nie byłby przedmiotem obrotu.

Dokonał Pan co prawda wydzielenia działek i wystąpił o warunki zabudowy na działki 94/8 i 94/9 oraz zamierza wydzielić działkę w celu odsprzedaży właścicielowi działki 94/4, jednak nie podjął żadnych czynności służących wprowadzeniu działek do obrotu, które nosiłby cechy działalności gospodarczej. Nie eksponował Pan działek na rynku nieruchomości. Nie prowadził też żadnej działalności marketingowej.

Mając na uwadze fakt, iż działki 94/8 i 94/9 kupuje właściciel posesji 94/4, to pomimo posiadania przez nie warunków zabudowy, nie będą one wykorzystane do dalszego obrotu.

Ponadto powołując się na wyrok NSA o sygnaturze I FSK 1431/07 jak i wyrok TSUE C-I80/10 okoliczność podziału działki nie ma istotnego znaczenia dla oceny prawnej zachowania zbywcy pod kątem opodatkowania czynności podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - według art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze, czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być dokonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionych zdarzeń przyszłych w kontekście powołanych przepisów oraz wskazanego orzecznictwa prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż działek gruntu nr 94/8 i 94/9 będzie stanowiła działalność gospodarczą, o której mowa art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w której wystąpi Pan w charakterze podatnika w rozumieniu ust. 1 tego artykułu. Z treści wniosku wynika bowiem, że w celu ich sprzedaży podjął Pan aktywne działania polegające na wystąpieniu o podział działki gruntu nr 97/7 w celu ich wyodrębnienia oraz wystąpieniu o wydanie decyzji o warunkach ich zabudowy. Pomimo, że w uzupełnieniu wniosku podał Pan, że ww. działki miały być przekazane dzieciom, w ocenie tutejszego organu fakt, że wniosek o ich wydzielenie złożył Pan dopiero w dniu 15 lipca 2016 r., a więc już po złożeniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz okoliczność, że wystąpił o wydanie decyzji o warunkach zabudowy już dla działek nr 94/8 i 97/9, a więc dla działek, które mają być wyodrębnione na wniosek z dnia 15 lipca 2016 r., nie potwierdzają tego stwierdzenia, ale wskazują na to, że czynności tych dokonał Pan w celu ich sprzedaży właścicielowi działki 94/5, na co wskazywał Pan pierwotnie we wniosku. W takich okolicznościach - pomimo że grunty te stanowiły element gospodarstwa rolnego otrzymanego w darowiźnie od rodziców - nie można zgodzić się z Pana stanowiskiem, że ich sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy również zauważyć, że sprzedaż ta będzie kolejną dokonywaną przez Pana sprzedażą gruntów.

Natomiast co do sprzedaży kolejnej działki gruntu na rzecz właściciela gruntu oznaczonego jako działka 94/4 należy stwierdzić, że o ile przed jej sprzedażą nie podejmie Pan żadnych aktywnych działań, poza wydzieleniem jej z działki gruntu 94/7, to sprzedaż ta nie będzie podlegała przepisom ustawy. W przeciwnym przypadku - będzie im podlegała.

Podsumowując należy stwierdzić - przy uwzględnieniu aktualnego orzecznictwa sądowego, w tym wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r.

w sprawach połączonych Jarosław Słaby (C-180/10) i Emilian Kuć, Halina Jeziorska-Kuć (C-181/10) - że planowana przez Pana sprzedaż na rzecz właściciela działki gruntu nr 94/5 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż istnieją normatywne przesłanki, aby uznać Pana w tej transakcji za podatnika tego podatku.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzeń przyszłych przedstawionych we wniosku, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostaną określone odmienne stany faktyczne, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączony do wniosku dokument nie był przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny Pana stanowiska dokonano wyłącznie na podstawie opisu zdarzenia zawartego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl