ITPP2/4512-317/16/AJ - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-317/16/AJ Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2016 r. (data wpływu 5 maja 2016 r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 31 maja 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska... jest w trakcie realizacji projektu "XXX" POIS, w ramach działania 9.3. Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej priorytetu IX infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Umowa o dofinansowanie zawarta w dniu 29 grudnia 2014 r., aneks z dnia 30 czerwca 2015 r.

Planowany całkowity koszt realizacji projektu wynosi 217.226,00 zł. Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych wynosi 217.226,00 zł. Beneficjentowi udzielone zostanie dofinansowanie na realizację projektu, obliczone przy uwzględnieniu stopy dofinansowania projektu, w kwocie nie większej niż 184.642,10 zł, w tym 0% tej kwoty tytułem dotacji celowej oraz 100% tej kwoty tytułem płatności. Kwota dofinansowania jest uzależniona od wartości wydatków kwalifikowanych, poniesionych w toku realizacji projektu i zatwierdzonych przez IW zgodnie z obowiązującymi w systemie realizacji POIiŚ dokumentami.

Beneficjent może otrzymać bezzwrotne środki publiczne na podstawie innej umowy lub umów na finansowanie wkładu własnego w projekt w wysokości 21.722,00 zł. Środki te nie będą traktowane jako dofinansowanie jeśli w umowie, na podstawie której zostały przekazane jest wskazane, że dotyczą finansowania wkładu własnego w projekt.

Celem projektu jest opracowanie Planu Gospodarki niskoemisyjnej dla O.-I. Obszaru Funkcjonalnego zmierzającego dla realizacji pakietu klimatyczno-energetycznego do roku 2020, to jest:

* redukcja emisji gazów cieplarnianych;

* zwiększenie udziału energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych;

* redukcja zużycia energii finalnej poprzez podniesienie efektywności energetycznej.

W ramach projektu zostaną wykonane następujące prace:

1. Stworzenie bazy danych w oparciu o inwentaryzację emisji gazów cieplarnianych dla poszczególnych gmin Obszaru zawierającej wyselekcjonowane i usystematyzowane informacje pozwalające na ocenę gospodarki energią i surowcami na obszarze OIOF, która pozwoli na dokładną i jednoznaczną identyfikację źródeł emisji w budynkach użyteczności publicznej, na terenie każdej gminy.

2. Stworzenie planu gospodarki niskoemisyjnej dla gmin wchodzących w skład O.-I. Obszaru Funkcjonalnego (OIOF): Gmina Miejska..., Gmina O., Gmina Miejska I., Gmina I., Gmina Miejsko-Wiejska M., Gmina Miejsko-Wiejska M., Powiat O.

3. Szkolenia pracowników. Z każdego samorządu zostanie przeszkolonych dwóch pracowników, aby zapewnić ciągłość prac i stworzyć lokalne zespoły ds. zarządzania energią.

4. Informacja i promocja dotycząca udziału dofinansowania POIiS w stworzeniu planów gospodarki niskoemisyjnej oraz upublicznienie informacji o opracowaniu planów. Przewidziane jest przeprowadzenie promocji projektu w lokalnej prasie i radiu na obszarze OIOF, a także zamieszczenie stosownych informacji na stronach internetowych poszczególnych gmin.

5. Przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.

Opracowano projekt umowy partnerskiej dotyczącej wspólnego opracowania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej w ramach OIOF, która zawiera szczegółowe informacje zawiązane z realizacją projektu, finansowaniem, przepływami finansowymi pomiędzy partnerami, obowiązkami i prawami partnerów. Podstawowym celem stron jest zrealizowanie Projektu przez Beneficjenta w pełnym zakresie i zgodnie z przyjętymi założeniami POIiS.

Projekt służyć będzie interesowi społecznemu, jednocześnie przyczyni się do efektywnej realizacji celów POIiS, co uzasadnia przyznanie Beneficjentowi dofinansowania ze środków publicznych.

W ramach ww. projektu Gmina Miejska... jest jego Liderem. Do obowiązków Lidera Projektu należy m.in. przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, dokonywanie rozliczeń finansowych projektu oraz zarządzanie środkami finansowymi projektu. Partnerzy uczestniczą w projekcie poprzez przekazanie dotacji na rzecz Lidera. Obowiązkiem Lidera jest udokumentowanie rzeczywiście poniesionych wydatków oraz rozliczenie dotacji. Odbywa się to poprzez sporządzenie zbiorczego zestawienia faktur oraz przedłożenie kserokopii faktur partnerom. Nie występują tu żadne rozliczenia poprzez wystawianie faktur. Nie występuje sprzedaż pomiędzy uczestnikami projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miejska... - Beneficjent projektów ma prawo do odliczenia VAT od towarów i usług w całości lub w części od wydatków poniesionych przy wykonywaniu inwestycji w ramach ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, 1054, z późn. zm.) prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w takim zakresie, w jakim projekty po zrealizowaniu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki poniesione przez Gminę Miejską w związku z realizacją projektów jw. nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Wobec powyższego nie może odzyskać poniesionych kosztów z tytułu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w niniejszej sprawie nie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ efekty realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gminie Miejskiej... nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 710). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl