ITPP2/4512-304/16/AJ - VAT w zakresie zwolnienia od podatku dostawy terenów zabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-304/16/AJ VAT w zakresie zwolnienia od podatku dostawy terenów zabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2016 r. (data wpływu 26 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy terenów zabudowanych-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku odstawy terenów zabudowanych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest właścicielem Szpitali Wojewódzkich Sp. z o.o. Szpitale Wojewódzkie Sp. z o.o. tworzą od dnia 2 stycznia 2015 r. dwa szpitale: Szpital X. Sp. z o.o. oraz Szpital Y Sp. z o.o.w... (akt notarialny połączenia spółek z dnia 8 grudnia 2014 r.).

Szpital X. Sp. z o.o. znajduje się przy ulicy X, zaś Szpital Y Sp. z o.o. położony jest przy ulicy Y w....

Województwo planuje wnieść aportem do spółki Szpitale Wojewódzkie w. Sp. z o.o. dwie działki gruntowe zabudowane o nr X - działka o aktualnym numerze 1263 o powierzchni 35 m2i Y - działka o aktualnym numerze 1261 o pow. 22 m2, które Gmina Miasta, zgodnie z Uchwałą Rady Miasta z dnia 9 marca 2016 r., w drodze darowizny przekaże na rzecz Województwa.

Opis dwóch wyżej opisanych działek:

1. Działka gruntu nr A, obręb 26, o pow. 35 m2, zapisana w KW nr X Sądu Rejonowego, położenie: miasto...., ul. X, sposób korzystania: inne tereny zabudowane, własność: Gmina Miasta. Działka ta zabudowana jest w 92%, co stanowi około 32 m2powierzchni zabudowy częścią narożnika budynku szpitala. Sposób korzystania: BI - inne tereny zabudowane. Przylega ona do działki nr A o powierzchni 5529 m2zabudowanej kompleksem budynków szpitalnych o różnych okresach wznoszenia;

2. Działka gruntu nr B, obręb ewidencyjny 0002 G., o powierzchni 22 m2, zapisana w KW nr Y Sądu Rejonowego V Wydział Ksiąg Wieczystych, położenie: miasto, ul. Y., sposób korzystania: DR - drogi, własność: Gmina Miasta. Nieruchomość składająca się z powyższych działek zlokalizowana jest w centrum miasta G. przy skrzyżowaniu ul. X i Y. Działka nr B o powierzchni 22 m2 zabudowana jest w całości częścią narożnika budynku szpitala. Przedmiotowe działki przylegają do działki nr 1260 o powierzchni 5529 m2 zabudowanej kompleksem budynków szpitalnych o różnych okresach wznoszenia. Stanowią one jednolitą całość o nieregularnym kształcie zbliżonym do trapezu o ukształtowaniu terenu równomiernym. Nieruchomość zlokalizowana jest wśród zabudowy domów mieszkalnych wielorodzinnych i usługowych. Dojazd na posesję bardzo dobry. Żadna sieć zewnętrzna (media) nie przebiega przez wspomniane działki.

Szpital X Sp. z o.o. (część narożnika budynku jest na działce nr A i B) stanowi kompleks budynków o niejednolitej bryle architektonicznej o różnych okresach wznoszenia. Szpital rozpoczął swoją działalność w 1928 r., w późniejszym okresie, w latach 30-tych i 70-tych XX wieku, został rozbudowany. Ze względu na różne okresy budowy i rozbudowy część obiektu jest zrealizowana w technologii tradycyjnej, a część w technologii mieszanej. Od strony północnej ulicy X jest główna część budynku z głównym wejściem, w części budynku z głównym wejściem, zwanym narożnikiem 9-kondygnacyjnym, dobudowanym w 1975 r.

Część obiektu od strony ulicy S. 2 została wpisana do Rejestru Zabytków w roku 1989. Część obiektu od strony Y i ulicy X objęte są ochroną konserwatorską Grupy A i B. Stan techniczny budynku jest dobry.

Powierzchnia zabudowy budynku starego: 470,00 m2, powierzchnia użytkowa: 1305,00 m2.

Powierzchnia zabudowy budynku głównego: 1550,00 m2, powierzchnia użytkowa: 6088,00 m2.

Powierzchnia zabudowy narożnika szpitala: 495,00 m2, powierzchnia użytkowa: 4552,00 m2.

Powierzchnia zabudowy budynków gospodarczych: 135,00 m2, powierzchnia użytkowa: 393,00 m2.

Łączna powierzchnia działek nr A i B: 57,00 m2, są to działki gruntowe zabudowane częścią narożnika Szpitala X. Sp. z o.o., którego jedynym właścicielem jest Województwo. Od momentu przejścia nieruchomości na własność Województwa działki te i część narożnika Szpitala nie będą wydzierżawione ani wynajmowane. Aktualnie część narożnika jest własnością Szpitala. Od roku 2015 Szpital przejął od Gminy Miasta obowiązek wnoszenie podatku od nieruchomości (na podstawie porozumienia Szpital uzyskał prawo do dysponowania działkami). Podatek od nieruchomości dla przedmiotowych działek za 2015 r. został opłacony przez Szpital. W dniu 23 marca 2015 r. Prezydent Miasta wydał zgodę na trwałe zainwestowanie przedmiotowych działek w celu realizacji inwestycji polegającej na budowie przez Szpital lądowiska dla pogotowia ratunkowego. 2 kwietnia 2015 r. Szpital zobowiązał się uregulować stan prawny działek. Zgodnie z ustaleniami Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego - Uchwała Rady Miasta z dnia 25 listopada 2009 r., ogłoszonego w Dz. Urz. Województwa z dnia 27 stycznia 2010 r., przedmiotowe działki leżą na terenie oznaczonym symbolem 29 UZ - teren zabudowy, usługi zdrowia - szpital.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy czynność wniesienia przez Województwo aportu w postaci nieruchomości opisanych we wniosku do spółki Szpitale Wojewódzkie Sp. z o.o. ze 100% udziałem Województwa, w zamian za objęcie udziałów, jest zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Województwo aportu w postaci opisanych we wniosku nieruchomości do spółki ze 100% udziałem Wnioskodawcy, w zamian za objęcie udziałów, będzie zwolnione z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ:

1. Województwo nabywając przedmiotowe nieruchomości nie będzie miało prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (otrzymanie darowizny nieruchomości nie stanowi po stronie obdarowanego dostawy towarów ani świadczenia usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, otrzymanie darowizny przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu VAT, a obdarowany - Województwo P. z tego tytułu nie jest zobowiązany do zapłaty podatku od towarów i usług);

2. Województwo nie poniosło nakładów na ulepszenia budynków, w stosunku do których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego;

3. Wnoszone aportem budynki i budowle są trwale związane z gruntem, który także będzie przedmiotem aportu i w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, również będzie podlegał zwolnieniu od podatku;

4. Dostawa będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od zasady opodatkowania według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług ujęte zostały w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawa budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu,

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu ich nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Jednym z warunków zastosowania zwolnienia od podatku jest brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) towarów, będących przedmiotem dostawy.

Kolejnym warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest konieczność wykorzystywania towarów, będących przedmiotem dostawy przez podatnika, wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Oznacza to, że towary te muszą zostać wykorzystane choć jeden raz na cele takiej działalności. W konsekwencji z tego zwolnienia nie może skorzystać dostawa towarów "handlowych" oraz takich towarów, które nigdy nie zostały wykorzystane. Warunek wykorzystania wyłącznie na cele działalności zwolnionej oznacza, że od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie takiej działalności, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W przypadku dostawy budynku lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 8 ustawy).

Zasada ustalenia podstawy opodatkowania określona w art. 29a ust. 8 ustawy nie ma zastosowanie w przypadku, gdy przedmiotem dostawy są tylko grunty bez znajdujących się na nich budynków, co może być podyktowane różnymi okolicznościami (np. budynki zostały wybudowane i należą do innego podmiotu niż dokonujący dostawy gruntu). Przepis ten dotyczy tylko sytuacji, gdzie dostawa obejmuje budynki, budowle lub ich części wraz z gruntem, na którym są one posadowione. Wynika to z faktu, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w takiej sytuacji nie ma zastosowania zasada superficies solo cedti (wszystko co jest częścią składową gruntu dzieli jego los prawny). Oznacza to, że zarówno grunty jak i posadowione na nich budynki mogą być przedmiotem oddzielnych czynności opodatkowanych np. dostawy.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że przedmiotem planowanej dostawy będzie jedynie grunt, a nie - na co wskazuje stanowisko zawarte we wniosku - część budynków szpitali wraz z gruntem, na którym są one posadowione. Powyższe wynika z faktu, że co prawda Województwo jest podmiotem, który utworzył Szpitale Wojewódzkie sp. z o.o., w skład którego wchodzi m.in. Szpital X Sp. z o.o., jednak - jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego - "właścicielem części narożnika jest Szpital", a więc nie Województwo, ale podmiot, na rzecz którego ma nastąpić aport. W związku z tym, nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zwolnienie przewidziane w tych przepisach obejmuje dostawę budynków, budowli lub ich części. Przedmiotowa dostawa nie będzie również podlegać zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ przedmiotem sprzedaży będą tereny zabudowane, do których zwolnienie nie ma zastosowania. Również przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie będzie stanowił podstawy do zwolnienia od podatku, pomimo, że Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu gruntu. Nie został jednak spełniony drugi z warunków - a mianowicie Województwo nie wykorzystywało działek gruntu mających być przedmiotem sprzedaży do czynności zwolnionych od podatku. W konsekwencji, planowana dostawa będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku 23%.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku okoliczności, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenia organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4 ustawy, dowód, ze skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl