ITPP2/4512-282/16/AJ - Ustalenie prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi oraz prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-282/16/AJ Ustalenie prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi oraz prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2016 r. (data wpływu 20 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi oraz prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi oraz prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz działalność zwolnioną od podatku w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10-11.

W dniu 23 grudnia 2011 r. Spółdzielnia rozpoczęła realizację projektu pn. "U.". Finansowe zakończenie projektu nastąpiło w dniu 19 lipca 2013 r.

Zgodnie z umową o dofinansowanie w związku z zaliczeniem podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych Spółdzielnia ma obowiązek dostarczenia do Urzędu Marszałkowskiego pisemnej interpretacji właściwej Izby Skarbowej, że nie miała prawa do "odliczenia" kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tyt. usług objętych projektem. Interpretacja powinna być złożona na zakończenie realizacji projektu, którą Spółdzielnia przedłożyła w Urzędzie Marszałkowskim (interpretacja indywidualna...) oraz na koniec okresu trwałości projektu. Zatem koniecznym stało się ponowne wystąpienie z wnioskiem o interpretację.

W ramach projektu beneficjent zakupił nakładki radiowe na wodomierze oraz system transmisji danych o zużyciu zimnej i ciepłej wody, które zainstalowane zostały w budynkach mieszkalnych. Nakłady niesfinansowane dotacją rozliczone zostały środkami funduszu remontowego budynków objętych projektem w wysokości brutto.

Spółdzielnia nie dokonała odliczenia od tych wydatków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11. Ponadto w ramach projektu zakupiono m.in. serwer, zintegrowany system informatyczny. Tej części kosztów nie sposób przypisać wprost do konkretnych lokali, gdyż służą obsłudze zarówno lokali mieszkalnych jak i użytkowych. Spółdzielnia w odniesieniu do tych zakupów także nie odliczała kwoty podatku naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Spółdzielnia miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze sprzedażą na rzecz lokali mieszkalnych.

2. Czy Spółdzielni przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze sprzedażą na rzecz lokali mieszkalnych i użytkowych, jeśli nie jest możliwe określenie odrębnych kwot podatku naliczonego, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego w polu 74 części E wniosku m.in. art. 43 ust. 1 pkt 11, art. 86, art. 90 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 11 zwolnieniu podlegają czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Spółdzielnia uważa, że w związku ze zwolnieniem przez ustawodawcę czynności, o których mowa wyżej, nie ma podstawy prawnej do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na rzecz lokali mieszkalnych realizowanych w ramach projektu dofinansowanego środkami Unii Europejskiej.

Spółdzielni przysługuje tylko częściowe odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na rzecz lokali mieszkalnych i użytkowych, w części odpowiadającej sprzedaży opodatkowanej, w odniesieniu do wydatków, których na wprost nie można przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl