ITPP2/4512-186/16/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-186/16/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko #61485; przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2016 r. (data wpływu 15 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy pojazdu, nabytego na podstawie orzeczenia sądu o przepadku rzeczy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy pojazdu, nabytego na podstawie orzeczenia sądu o przepadku rzeczy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W przyszłości zamierza sprzedać samochód osobowy marki BMW 750i usunięty z drogi i przejęty na własność na podstawie art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.). Do zadań własnych Powiatu należy, zgodnie z art. 130a ust. 5f ww. ustawy, usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach:

1.

pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu,

2.

nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie.

Starosta, w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi w wymienionych przypadkach, występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz Powiatu:

1.

jeśli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia,

2.

gdy w terminie 4 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie został ustalony jego właściciel lub osoba uprawniona do jego odbioru, mimo że w jej poszukiwaniu dołożono należytej staranności (art. 130a ust. 10 i ust. 10d).

Zarządzeniem Starosty z dnia 23 marca 2015 r. został powołany Zespół do spraw kwalifikacji i szacowania wartości pojazdów. Zadaniem powołanego Zespołu jest ustalenie wartości szacunkowej oraz przedstawienie propozycji sposobu zagospodarowania usuniętego pojazdu przejętego na własność w trybie art. 130a ustawy - Prawo o ruchu drogowym: jego naprawy i pozostawienia na stanie Powiatu bądź sprzedaży, nieodpłatnego przekazania lub likwidacji.

Kwalifikacja pojazdów przejętych na własność Powiatu, po otrzymaniu prawomocnego postanowienia sądowego, odbywa się na podstawie wizualnej oceny stanu technicznego i szacunkowej wartości pojazdu ustalonej w oparciu o powszechnie dostępne informacje o cenach rynkowych.

Na podstawie wymienionych kryteriów Komisja dokonała oględzin samochodu osobowego marki BMW 750i, rok produkcji 1995 r. i oszacowała jego wartość na kwotę 5.000,00 zł. Przedmiotowy samochód osobowy został przekazany na rzecz Powiatu na mocy postanowienia Sądu Rejonowego i zaewidencjonowany w księgach inwentarzowych środków trwałych Starostwa Powiatowego o szacunkowej wartości 5.000,00 zł.

Samochód nie jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej ani zwolnionej, jest obecnie nieużytkowany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż pojazdu, usuniętego z drogi i przejętego przez Powiat zgodnie z art. 130a ustawy - Prawo o ruchu drogowym, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż samochodu osobowego BMW 750i, usuniętego z drogi i przejętego na własność na podstawie art. 130a ustawy - Prawo o ruchu drogowym, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 130a ust. 10 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, Starosta w stosunku do przedmiotowego pojazdu wystąpił do Sądu Rejonowego z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz Powiatu. Na mocy postanowienia Sądu, samochód BMW stał się mieniem Powiatu i został zaewidencjonowany jako środek trwały o wartości 5.000,00 zł.

W myśl art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy nabyciu wymienionego pojazdu Powiatowi, jako podatnikowi VAT, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego (samochód został przejęty na mocy postanowienia sądowego). Pojazd nie jest wykorzystywany do działalności opodatkowanej ani wyłącznie zwolnionej, od chwili nabycia jest nieużytkowany. W związku z powyższym sprzedaż wymienionego towaru powinna być opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo informuje się, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl