ITPP2/4512-1156/15/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/4512-1156/15/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2015 r. (data wpływu 17 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stany faktyczny.

W związku z możliwością otrzymania dofinansowania na zrealizowany projekt pn. "..." w ramach Osi priorytetowej 4 Rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, Działania 4.2 Rewitalizacja miast Regionalnego Programu Operacyjnego... na lata 2007-2013, Gmina, jako Beneficjent, ma obowiązek przedstawić pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie przedmiotowego projektu z właściwej Izby Skarbowej na podstawie art. 14a-14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Inwestycja polega na kompleksowej rewitalizacji zdegradowanej przestrzeni miejskiej w celu poprawy estetyki przestrzeni miejskiej, poprawę komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego na ulicy, dzięki czemu zostanie zwiększona atrakcyjność miejsca zamieszkania, ograniczenie patologii społecznych, rozwijanie aktywności społecznej, zwiększenie dostępności do terenów atrakcyjnych turystycznie.

Wariant zakładał:

* przebudowę drogi gminnej nr... - ul. P. w miejscowości W. oraz prawidłowe odwodnienie ulicy zapewniające optymalny spływ wód opadowych z uwagi na zły stan techniczny istniejącej kanalizacji sanitarnej, jak również kanalizacji deszczowej, rozebranie sieci a w ich miejsce wykonanie nowych nitek każdej z sieci wraz z przykanalikami i studniami,

* wody opadowe odprowadzane będą do Kanału W. poprzez projektowaną przepompownię wraz z separatorami substancji ropopochodnych,

* zastąpienie istniejącego oświetlenia drogowego w postaci słupów z linią napowietrzną, nowa linia kablowa podziemna z przyłączaniem lamp oświetleniowych typu LED.

* z uwagi na niekorzystne warunki gruntowe wykonanie częściowej wymiany gruntu pod projektowaną jezdnią oraz zatoką parkingową na ul. P.,

* wykonanie zatoki autobusowej po stronie Gimnazjum oraz budowę przejścia dla pieszych w postaci wyniesionej ponad jezdnię platformy celem uspokojenia ruchu i wymuszenia zmniejszenia prędkości, zapewniający tym samym bezpieczeństwo uczniom pobliskiej szkoły,

* wykonanie dojazdu do Gimnazjum wraz z przyległym parkingiem w technologii rozbieralnej z kostki brukowej betonowej,

* wykonanie niezbędnych rozbiórek istniejących nawierzchni pieszych oraz jezdnych, rozbiórkę sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej oraz sieci elektrycznej, jak również wykonanie wykopów celem wymiany gruntu, budowę nowych sieci oraz wykonanie nowych nawierzchni pieszo-jezdnych,

* ustawienie ławek drewnianych na konstrukcji żeliwnej,

* dokonanie nasadzeń zieleni.

Roboty budowlane przedmiotowego projektu zakończyły się w dniu 22 października 2015 r. (data podpisania protokołu odbioru końcowego robót).

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, jest podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, pozycja 535, z późn. zm.), której nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Gmina odprowadza podatek od towarów i usług tylko od czynności związanych z: czynszami, najmem lokali, dzierżawą mienia komunalnego, sprzedażą mienia komunalnego, użytkowaniem wieczystym, nie odliczając podatku naliczonego.

Podatek od towarów i usług, w przypadku starania się o środki z Unii Europejskiej, może być kosztem kwalifikowalnym w wypadku braku możliwości jego odzyskania (Gmina nie może go odzyskać).

Teren, na którym jest zlokalizowany projekt, nie podlegał czynnościom opodatkowanym na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz nie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, czy czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Teren ten miał jedynie związek z czynnościami zwolnionymi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie zrealizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku inwestycji polegającej na budowie, przebudowie kanalizacji deszczowej, sanitarnej oraz systemu drogowego, nie może odliczyć podatku naliczonego - czyli nie dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi. W ramach przedmiotowego projektu Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przepisu tego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz cytowanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi nie były/nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl