ITPP2/443-998/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-998/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy w zgłoszeniu rejestracyjnym nie zaznaczono zamiaru dokonywania transakcji WNT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy w zgłoszeniu rejestracyjnym nie zaznaczono zamiaru dokonywania transakcji WNT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący polskim oddziałem spółki z siedzibą w Niemczech, dokonał w październiku 2007 r. oraz marcu i kwietniu 2008 r. odpłatnego nabycia od spółki macierzystej sprzętu komputerowego i elektronicznego wraz z oprogramowaniem, przeznaczonego na wyposażenie biura oddziału. Spółka macierzysta jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech. Na wystawionej przez nią fakturze umieszczony został numer identyfikacji podatkowej nadany Wnioskodawcy dla celów rozliczania transakcji z krajami unijnymi oraz adnotacja, iż podatek rozlicza odbiorca. Spółka uznała tę transakcję za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i wystawiła fakturę wewnętrzną ze stawką podatku 22%. W deklaracjach za październik 2007 r., marzec i kwiecień 2008 r. wykazała podatek należny i naliczony z tytułu WNT. Po przekazaniu informacji podsumowującej za IV kwartał 2007 r. pracownik urzędu skarbowego poinformował Spółkę, iż w załączniku VAT-R/UE do złożonego w maju 2004 r. zgłoszenia rejestracyjnego, nie zgłoszono zamiaru dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. W tej sytuacji Spółka uznała, iż nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od WNT i sporządziła korekty deklaracji VAT-7 za ww. miesiące pomniejszając wykazany podatek naliczony o wartość podatku wynikającą z transakcji WNT. W lipcu 2008 r. Spółka złożyła aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego, na której uzupełniono pozycję dotyczącą zamiaru dokonywania WNT. W pierwotnie złożonym zgłoszeniu rejestracyjnym zaznaczono jedynie pozycję dotyczącą zamiaru nabywania usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka utraciła prawo do odliczenia podatku naliczonego od wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów dokonanych w miesiącach: październik 2007 r., marzec 2008 r. i kwiecień 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, nie utracił On prawa do odliczenia podatku naliczonego od WNT. Oddział jest zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE od maja 2004 r. Zakupione towary są wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują sankcji w postaci utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego od WNT, których zamiar nie został zgłoszony w załączniku VAT-R/UE do zgłoszenia rejestracyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami, stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 97 ust. 1 ustaw, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

Stosownie do ust. 9 powołanego artykułu, naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT UE.

Na podstawie ust. 10 tegoż artykułu, podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.

Artykuł 97 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi natomiast, że w przypadku podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, nie zgłosił, iż zamierza rozpocząć dokonywanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, podatnik ten jest zobowiązany do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, przed dniem dokonania takiej pierwszej dostawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z ust. 2 pkt 4 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż przedmiotowe transakcje nabycia wewnątrzwspólnotowego zostały wykonane w okresie, gdy Spółka była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Z powołanych przepisów nie wynika, aby brak wskazania w zgłoszeniu rejestracyjnym konkretnego rodzaju transakcji wewnątrzwspólnotowych, skutkował utratą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu WNT. Treść opisu stanu faktycznego wskazuje, że w przedmiotowych transakcjach zachowany został warunek dotyczący posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez organ skarbowy w związku ze złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wobec powyższego Spółka miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od spółki macierzystej z siedzibą w Niemczech, o ile nabyte towary służą sprzedaży opodatkowanej i nie zachodziły ograniczenia wynikające z treści art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl