ITPP2/443-993/12/AD - VAT w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-993/12/AD VAT w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2012 r. (data wpływu 20 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług szkoleniowych jako trener. Realizacja tych usług polega na prowadzeniu kursów dotyczących prowadzenia przedsiębiorstwa, które należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Klientami nabywającymi świadczone usługi i biorącymi udział w szkoleniach są podmioty prywatne, finansujące przedmiotowe szkolenia z własnych środków lub ze środków publicznych przyznanych na realizację wdrażania programów unijnych, a także pracownicy instytucji państwowych.

Jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Nie jest podmiotem objętym systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także nie jest podmiotem wpisanym do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zamierza Pani podpisać umowę na usługi szkoleniowe jako trener ze spółką A, która jest pośrednikiem pomiędzy trenerem a spółką B, która otrzymała dotację z EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na przeprowadzenie szkoleń, w wysokości co najmniej, "70% dofinansowania".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi kształcenia zawodowego świadczone na rzecz spółki A występującej w roli pośrednika pomiędzy trenerami (osobami przeprowadzającymi szkolenie), a spółką B, która otrzymała dofinansowanie do projektu szkoleniowego w co najmniej 70% ze środków publicznych, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, przewiduje zwolnienie od podatku od towarów i usług "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane".

Ponadto zgodnie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W ocenie Pani, spełnia tylko jeden z dwóch koniecznych warunków uprawniających do zwolnienia od podatku od towarów i usług, a mianowicie przedmiotem usługi są szkolenia mające na celu kształcenie zawodów lub przekwalifikowanie zawodowe. Nie jest natomiast spełniony warunek finansowania tej usługi w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wprawdzie zleceniodawca usług (spółka B) pokrywa koszt organizacji szkoleń przez spółkę A z otrzymanych środków publicznych, jednak trudno uznać, iż spółka A płacąc trenerowi za jego usługi dokonuje zapłaty ze środków publicznych. Tak więc, o ile dla spółki B otrzymane dofinansowanie pochodzi ze środków publicznych a także wynagrodzenie spółki A za świadczone usługi uznaje się (w świetle ostatnio wydawanych interpretacji indywidualnych) za otrzymane ze środków publicznych, tak dalsze dystrybuowanie tychże środków przez spółkę A powoduje, iż środki te tracą przymiot "publiczności", a stają się środkami prywatnymi.

Według Pani, przedmiotowe usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, wymienione w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno finansowane w co najmniej w 70%, jak i finansowane w mniej niż 70% ze środków publicznych, podlegają od dnia 1 stycznia 2011 r. w całości opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze fakt, iż stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Pani, jako jeden z trenerów świadczących usługę szkoleniową, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla innych trenerów przeprowadzających szkolenie, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl