ITPP2/443-99/14/AP - Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminę budynków letniskowych wraz z gruntem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-99/14/AP Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przez gminę budynków letniskowych wraz z gruntem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniach 8 i 22 kwietnia 2014 r. (daty wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku sprzedaży budynku domku letniskowego wraz działką nr 347/4 - jest prawidłowe,

* opodatkowania 23% stawką podatku sprzedaży domku letniskowego wraz z działką 347/2, budynku dwukondygnacyjnego wraz z działką 347/3 oraz nieruchomości zabudowanej powstałej po scaleniu działek 347/2, 347/3 i 347/4 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 i 22 kwietnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży budynku domku letniskowego wraz działką nr 347/4 oraz opodatkowania 23% stawką podatku sprzedaży domku letniskowego wraz z działką 347/2, budynku dwukondygnacyjnego wraz z działką 347/3 oraz nieruchomości zabudowanej powstałej po scaleniu działek 347/2, 347/3 i 347/4.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Urząd Gminy był "płatnikiem" podatku od towarów i usług VAT od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. Obecnie, od 1 stycznia 2014 r., "płatnikiem" podatku od towarów i usług VAT jest Gmina. Na podstawie decyzji Wojewody, od 1999 r. Gmina jest właścicielem nieruchomości po Ośrodku Sportu i Rekreacji o pow. 0,2736 ha. Są to grunty zabudowane, budynki wybudowano w latach 1960/1970.

Ośrodek Kultury i Rekreacji ma w użytkowaniu ww. nieruchomość, dokonywał najmu pomieszczeń i budynków w okresie 2004 r.-2010 r.

W 2012 r. ww. działkę z zabudowaniami podzielono na odrębne nieruchomości:

1.

działka 347/2 o pow. 598 m2 zabudowana domkiem letniskowym o pow. użytkowej 19,90 m2 - domek letniskowy był przedmiotem najmu w okresie od 20 czerwca 2004 r. do 31 sierpnia 2010 r. (obecnie pustostan),

2.

działka 347/3 o pow. 1.113 m2 zabudowana budynkiem dwukondygnacyjnym o pow. użytkowej 243 m2, który był przedmiotem najmu częściowo: parter w całości w okresie 27 września 2004 r. do 31 grudnia 2010 r., piętro o pow. 31 m2 w okresie od 1 listopada 2006 r. do 31 grudnia 2010 r., natomiast od 1 stycznia 2011 r. i nadal - o pow. 16 m2 (obecnie pozostała część pustostan),

3.

działka 347/4 o pow. 285 m2 zabudowana domkiem letniskowym murowanym o pow. użytkowej 20,10 m2, nigdy nie była przedmiotem najmu, dzierżawy (obecnie pustostan).

Obiekty znajdujące się na ww. działkach są budynkami w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane. Nakłady na remont i modernizację ponoszono przed 1 maja 2004 r., po 1 maja 2004 r. Ponoszone nakłady przy budynku i lokalu użytkowym to nakłady bieżące i nie przekraczały 30% wartości początkowej. Od ponoszonych nakładów nie był odliczany podatek od towarów i usług (brak prawa).

Rada Gminy podjęła uchwałę o przeznaczeniu budynków wraz z gruntami do sprzedaży. Wycena do sprzedaży nie stanowi odrębnej wartości gruntu i budynku.

Obecnie planowana jest sprzedaż nieruchomości stanowiących odrębne działki - w ten sposób przygotowywana jest wycena do informacji o przetargu. W późniejszym okresie, tj. po sezonie letnim, jeżeli nie będzie chętnych na nabycie odrębnych działek, nastąpi ich scalenie i Gmina podejmie próbę sprzedaży po scaleniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż budynków wraz z gruntami po Ośrodku Sportu i Rekreacji stanowi podstawę naliczenia podatku od towarów i usług - jeśli tak to jaką stawką VAT, czy może sprzedaż (dostawa) będzie zwolniona od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawiając fakturę sprzedaży (dostawy) może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przy sprzedaży działki Nr 347/4 o pow. 285 m2 zabudowanej domkiem letniskowym murowanym o pow. użytkowej 20,10 m2, który nigdy nie był przedmiotem najmu, dzierżawy (obecnie pustostan).

Natomiast przy sprzedaży działki Nr 347/2 o pow. 598 m2 zabudowanej domkiem letniskowym o pow. użytkowej 19,90 m2, który był przedmiotem najmu w okresie od 20 czerwca 2004 r. do 31 sierpnia 2010 r. (obecnie pustostan) oraz działki Nr 347/3 o pow. 1.113 m2 zabudowanej budynkiem dwukondygnacyjnym o pow. użytkowej 243 m2, który był przedmiotem najmu częściowo: parter w całości w okresie 27 września 2004 r. do 31 grudnia 2010 r., piętro o pow. 31 m2 w okresie od 1 listopada 2006 r. do 31 grudnia 2010 r., natomiast od 1 stycznia 2011 r. o pow. 16 m2 (obecnie pozostała część pustostan), należy zastosować stawkę podatku VAT 23%.

Jeżeli ww. działki zostaną scalone w 1 działkę, będą występować pod jednym numerem księgi wieczystej i będą przedmiotem sprzedaży jako całość, należy zastosować stawkę podatku VAT 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych:

* jest prawidłowe - w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży budynku domku letniskowego wraz działką nr 347/4,

* jest nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania 23% stawką podatku sprzedaży domku letniskowego wraz z działką 347/2, budynku dwukondygnacyjnego wraz z działką 347/3 oraz nieruchomości zabudowanej powstałej po scaleniu działek 347/2, 347/3 i 347/4.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według regulacji art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W świetle art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ustęp 11 powyższego artykułu stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z ust. 7a powyższego artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje art. 29a ust. 8 wprowadzony do ustawy przepisem art. 1 pkt 24 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, z późn. zm.), który stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Analiza przedstawionych zdarzeń przyszłych oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że sprzedaż domku letniskowego znajdującego się na działce 347/4 nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Transakcja ta będzie jednak korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż przy nabyciu budynku Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie były ponoszone wydatki na jego ulepszenie. W konsekwencji, uwzględniając treść art. 29a ust. 8 ustawy, sprzedaż działki nr 347/4, na której posadowiony jest ten budynek, również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Natomiast sprzedaż domku letniskowego znajdującego się na działce 347/2 - wbrew stanowisku Gminy - nie będzie opodatkowana stawką 23%, ale będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż zostanie dokonana po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (zawarcia umowy najmu). W konsekwencji, uwzględniając treść art. 29a ust. 8 ustawy, sprzedaż działki nr 347/2, na której posadowiony jest ten budynek, również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Również sprzedaż budynku wielokondygnacyjnego posadowionego na działce 347/3 - wbrew stanowisku Gminy - nie będzie opodatkowana stawką 23%, ale będzie korzystała ze zwolnienia od podatku:

* na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - w części obejmującej parter budynku i powierzchnie piętra, które zostały wynajęte - gdyż zostanie dokonana po upływie dwóch lat od ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy,

* na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy - w części obejmującej powierzchnię budynku, która nie była przedmiotem najmu - gdyż zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, przy nabyciu budynku nie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie były ponoszone wydatki na jego ulepszenie.

W konsekwencji, uwzględniając treść art. 29a ust. 8 ustawy, sprzedaż działki nr 347/3, na której posadowiony jest ten budynek, również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Jednocześnie należy stwierdzić, że scalenie ww. nieruchomości i sprzedanie jako jednej działki zabudowanej opisanymi budynkami, nie wpłynie na zmianę rozstrzygnięcia w odniesieniu do każdego z budynków i przyporządkowanych im części scalonego gruntu.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl