ITPP2/443-985/09/AP - Jak należy opodatkować sprzedaż środka trwałego, zakupionego ze stawką 0%, co do którego nie stosowano odliczenia podatku naliczonego?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-985/09/AP Jak należy opodatkować sprzedaż środka trwałego, zakupionego ze stawką 0%, co do którego nie stosowano odliczenia podatku naliczonego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 18 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 25 stycznia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży rębaka stanowiącego środek trwały - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2009 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 25 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży rębaka stanowiącego środek trwały.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie będące organizacją pożytku publicznego (od 2004 r.), działa w obszarze edukacji ekologicznej, ochrony przyrody i animacji społecznej. Uznając prawo każdej osoby do życia w czystym środowisku oraz kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju, wyznacza sobie misję wpływania na poprawę stanu środowiska naturalnego, ochrony przyrody i zdrowia człowieka, dążąc do dominacji działań prewencyjnych nad innymi koniecznymi formami ochrony i ratowania środowiska. Stowarzyszenie prowadzi swoją działalność na rzecz ogółu społeczności, ze szczególnym uwzględnieniem grup mających szczególnie trudną sytuację życiową i materialną (osób bezrobotnych, mieszkających na terenach byłych gospodarstw PGR, niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie). Głównym celem działalności statutowej jest podnoszenie świadomości ekologicznej i popularyzacja wiedzy przyrodniczej.

Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a zarejestrowane zostało w celu odzyskiwania podatku od otrzymanych środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Do 2009 r. prowadziło nieodpłatną i odpłatną działalność statutową, natomiast od listopada 2009 r. zarejestrowane jest w Krajowym Rejestrze Przedsiębiorców (KRS).

W 2003 r. Stowarzyszenie zakupiło środek trwały - rębak (PKWiU ex 29.32) o mocy 45 km, w cenie netto 52.000 zł, wg stawki podatku 0 %. Rębak (rozdrabniacz) jest urządzeniem mechaniczno-rolniczym, wykorzystywanym do rozdrabniania gałęzi wierzby. Został zakupiony w ramach środków pomocy zagranicznej UNDP GEF w ramach projektu: "Wierzba wiciowa - alternatywne źródło energii i sposób na długotrwały rozwój", który skierowany był do rolników. Głównymi działaniami projektu były:

1.

edukacja rolników w zakresie uprawy wierzby energetycznej (odbywały się szkolenia, prezentacje, wydawane były publikacje),

2.

dofinansowanie inwestycji budowy kotłowni zasilanej biomasą w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym,

Od momentu zakupu do dnia dzisiejszego rębak służy rolnikom uczestniczącym w programie, posiadającym plantacje wierzby energetycznej, do zrębkowania gałęzi wierzby. Za użyczenie rębaka nigdy nie była pobierana opłata. Na dzień dzisiejszy utrzymanie zużytego urządzenia przerasta możliwości organizacji pozarządowej, dlatego Stowarzyszenie zdecydowało się na jego sprzedaż po cenie rynkowej prywatnemu przedsiębiorcy, będącemu podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie sprzedając rębak i wystawiając fakturę, może nie naliczać podatku należnego (tj. czy sprzedaż nie podlega opodatkowaniu), a jeżeli nie, to jaką zastosować stawkę podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedając rębak - środek trwały, zakupiony ze stawką 0 %, co do którego nie stosowano odliczenia podatku naliczonego, należy wystawić fakturę na sprzedaż niepodlegającą opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 - 2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast - w myśl ust. 2 powyższego artykułu - przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Ze stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że Stowarzyszenie, będące organizacją pożytku publicznego, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, które zostało zarejestrowane wyłącznie w celach odzyskiwania podatku ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie odpłatną działalność statutową. W 2003 r. Stowarzyszenie nabyło, ze stawką podatku 0 %, rębak sklasyfikowany w grupowaniu PKWiU 29.32. (maszyny do rolnictwa i leśnictwa), który stanowi środek trwały, przeznaczony wyłącznie dla celów realizacji zadań statutowych.

Mając na względzie powołane przepisy prawa, w związku z tym, że Stowarzyszenie nie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu rębaka, a okres jego użytkowania był dłuższy niż wymagany w art. 43 ust. 2 ustawy (tj. pół roku), co oznacza, że - w świetle tego przepisu - jest towarem używanym, należy stwierdzić, iż przy jego sprzedaży zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, tzn. Stowarzyszenie będzie mogło skorzystać ze zwolnienia od podatku.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zwolnienie sprzedaży od podatku nie jest tożsame z niepodleganiem tej czynności opodatkowaniu. Z tego względu stanowisko Stowarzyszenia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl