ITPP2/443-97c/11/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-97c/11/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 25 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do usług sportowo-rekreacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej do usług sportowo - rekreacyjnych.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółdzielni - zgodnie ze statutem - jest m.in. prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej. W związku z tym posiada w swoich zasobach dwa domy kultury, w których organizowane są m.in. zajęcia sportowo - rekreacyjne: aerobic dla pań, zajęcia na siłowni, zajęcia Pilates. Świadcząc te usługi Spółdzielnia nie ma na celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, a w przypadku ich osiągnięcia przeznacza je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Prowadzona przez domy kultury działalność jest finansowana przez spółdzielców, choć mogą z niej również korzystać osoby nie będące członkami Spółdzielni. Wnoszona przez osoby uczestniczące odpłatność za zajęcia nie jest obliczona na osiąganie dochodów, a jej wysokość jest zróżnicowana ze względu na członkostwo w Spółdzielni. Zajęcia sportowo - rekreacyjne organizowane są na zasadzie zajęć cyklicznych, obejmujących określoną ilość spotkań. Odpłatność pobierana jest za udział w zajęciach w okresach miesięcznych, ale istnieje również możliwość wykupienia pojedynczych zajęć. W przypadku organizowania różnego rodzaju balów karnawałowych, imprez sportowych, kursów tańca, itp., w zakresie wstępu - opodatkowuje te usługi podatkiem od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm., poz. 182-186.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Według jakiej stawki należy opodatkować zajęcia sportowo - rekreacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy, zajęcia sportowo - rekreacyjne należy opodatkować stawką podstawową w wysokości 23%. Spółdzielnia podkreśliła, że zajęcia te nie mają na celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację usług świadczonych przez domy kultury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z brzmienia art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), którego zdanie wstępne zostało zmienione na podstawie art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, wprowadzonym art. 19 pkt 5 ww. ustawy z dnia 26 listopada 2010 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%

W poz. 183 tego załącznika wymieniono "Usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne" - bez względu na symbol PKWiU.

Natomiast w poz. 186 "Pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu" - bez względu na symbol PKWiU.

Z objaśnienia "1)" do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w Spółdzielni funkcjonują dwa domy kultury, poprzez które Spółdzielnia realizuje działalność społeczną, oświatową i kulturalną. Działalność ta jest finansowana przez spółdzielców, choć z oferty domów kultury mogą również korzystać osoby niebędące członkami Spółdzielni. Wnoszona odpłatność za zajęcia nie jest obliczona na osiąganie dochodów, a jej wysokość jest zróżnicowana ze względu na członkostwo w Spółdzielni. W domach kultury organizowane są m.in. zajęcia sportowo-rekreacyjne: aerobic dla pań, zajęcia na siłowni, zajęcia Pilates. Są to zajęcia cykliczne, obejmujące określoną ilość spotkań. Odpłatność pobierana jest za udział w zajęciach w okresach miesięcznych, ale istnieje również możliwość wykupienia pojedynczych zajęć.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro pobierane przez Spółdzielnię opłaty za usługi sportowo - rekreacyjne, nie są związane ze wstępem, lecz z udziałem w zajęciach aerobicu, w zajęciach na siłowni, czy w zajęciach Pilates - to do ww. usług nie można stosować preferencyjnej, 8% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku art. 146a pkt 2 oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy. W związku z powyższym usługi te, niezależnie od tego, czy pobierana za nie opłata jest opłatą za okres miesięczny, czy dotyczy pojedynczych zajęć - należy opodatkować stawką 23%.

Należy jednak wskazać, iż w sytuacji, gdy pobierane przez Spółdzielnię opłaty związane są ze wstępem, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy - podlegają opodatkowaniu stawką 8%.

Końcowo informuje się, iż kwestię dotyczącą zwolnienia od podatku zajęć społeczno - kulturalnych oraz zajęć i kursów tanecznych rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-97a/11/EK, a kwestię dotyczącą zwolnienia od podatku usług świadczonych w ramach zajęć "związanych z profilaktyką zdrowotną", w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-97b/11/EK.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl