ITPP2/443-961/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-961/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług prowadzenia szkoleń i kursów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług prowadzenia szkoleń i kursów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja, będąca zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS i prowadzi działalność statutową oraz gospodarczą. Zgodnie z zapisami w KRS, celem działania jest "ochrona godności i interesów pracowników i ich rodzin", zaś w zaświadczeniu o numerze identyfikacyjnym REGON jako rodzaj przeważającej działalności wskazano: "działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana" (9499Z). Do najważniejszych zadań statutowych Fundacji należy przeciwdziałanie bezrobociu, promocja przedsiębiorczości oraz wspomaganie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Jej misją jest zapewnienie klientom możliwości rozwoju zawodowego i gospodarczego na wysokim poziomie poprzez usługi doradcze, szkoleniowe i informacyjne.

Fundacja prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie usług edukacyjnych, polegających na organizowaniu kursów i szkoleń, których celem jest m.in. uzyskiwanie i uzupełnienie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. W szczególności prowadzi kursy i egzaminy z zakresu spawania (na podstawie atestu wydanego przez Instytut Spawalnictwa) na rzecz Powiatowych Urzędów Pracy (finansowane ze środków publicznych), które kierują do Fundacji osoby bezrobotne, jak też na rzecz indywidualnych osób fizycznych i prawnych. Ponadto prowadzi inne kursy i szkolenia zawodowe (np. w zawodach budowlanych, Stylizacja paznokci, Pracownik biurowy z elementami kadr i płac, Sprzedawca z obsługą kas fiskalnych, Pracownik gastronomii - pomoc kuchenna, Florysta - bukieciarz, Profesjonalny sprzedawca), kursy i szkolenia komputerowe, z przedsiębiorczości i aktywizacji zawodowej (z zakresu zarządzania, marketingu, przygotowania biznesplanu, finansowania działalności gospodarczej MŚP, negocjacji handlowych, technik sprzedaży, redagowania listów motywacyjnych i życiorysów, wyboru ścieżki kariery) dla osób poszukujących pracy, absolwentów, jak również innych osób pragnących zdobyć nowe kwalifikacje zawodowe, czy też założyć własną firmę.

Fundacja działa w ramach wpisu do ewidencji niepublicznych placówek oświatowych prowadzonej przez Prezydenta Miasta. - na podstawie art. 83 ust. 3 w zw. z art. 5 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - jako placówka kształcenia ustawicznego z zakresem działania: kursy zawodowe, komputerowe, języków obcych, z aktywizacji zawodowej i przedsiębiorczości. Została wpisana do wykazu szkół i placówek oświatowych prowadzonego przez Kuratorium Oświaty., jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Dodatkowo wpisana jest do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy., zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, oraz do rejestru agencji zatrudnienia, jako agencja poradnictwa zawodowego.

Dotychczas, tj. do dnia 31 grudnia 2010 r., Fundacja kwalifikowała ww. usługi jako zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do tej ustawy. Obecnie, wobec zmiany regulacji art. 43 ustawy oraz uchylenia załącznika nr 4, które to zmiany weszły wżycie od dnia 1 stycznia 2011 r., Fundacja pragnie upewnić się, czy świadczone przez nią usługi w dalszym ciągu korzystają ze zwolnienia od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane powyżej usługi, świadczone przez Fundację, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy lub innego przepisu, w szczególności art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Uzasadniając powyższe stanowisko Fundacja wskazała, że z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy nowelizacji uchyliły załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, w którym w pozycji 7 wymieniono usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przeniosły uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres w formie opisowej, z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Fundacja wskazała, iż zakres powyższego zwolnienia adresowany jest m.in. do jednostek objętych systemem oświaty, realizujących usługi kształcenia, do których zalicza się również placówki niepubliczne, które uzyskały wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Poprzez kształcenie ustawiczne - w świetle art. 3 pkt 17 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 82 cyt. ustawy o systemie oświaty, osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych. Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

W oparciu o art. 2 ust. 3a ww. ustawy, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W ocenie Fundacji, z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast kwestia wychowania przypisana jest podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowo mają za zadanie realizować program wychowywania.

Fundacja podkreśliła, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług edukacyjnych polegających na organizowaniu szkoleń i kursów, których celem jest m.in. uzyskiwanie i uzupełnienie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Uzyskała status placówki kształcenia ustawicznego, której działalność obejmuje ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie Fundacji, świadczone usługi prowadzenia szkoleń i kursów, mieszczą się w definicji ww. kształcenia ustawicznego. Zatem Fundacji będącej jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, która jako placówka kształcenia ustawicznego posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, przysługuje prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. Jednocześnie wskazała, iż regulacja art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług przewidziana jest dla usług innych, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, dlatego też w sytuacji, gdy realizowane przez Fundację usługi mieszczą się w hipotezie regulacji art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a), nie będzie miał do nich zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 29.

Końcowo nadmieniła, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych do niniejszej sprawach, np. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu: z dnia 5 maja 2011 r. (nr ILPP1/443-140/11-4/MK), z dnia 11 kwietnia 2011 r. (nr ILPP2/443-56/11-4/BA) oraz z dnia 29 kwietnia 2011 r. (nr ILPP2/443-276/11-2/MR), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 kwietnia 2011 r. (nr IPPP3/443-63/11-2/IB), Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 31 marca 2011 r. (nr ITPP2/443-86/11/MD) oraz z dnia 29 marca 2011 r. (nr ITPP1/443-7/11/MN).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl