ITPP2/443-951/08/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-951/08/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2008 r. (data wpływu 29 października 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na wynajmowaniu się do pracy jako kierowca samochodu ciężarowego na terenie Szwecji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług polegających na wynajmowaniu się do pracy jako kierowca samochodu ciężarowego na terenie Szwecji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu się do pracy jako kierowca samochodu ciężarowego. Ze względu na brak własnego samochodu, do świadczenia usług wykorzystuje pojazdy powierzone przez zleceniodawcę. W ramach tej działalności mieszczą się także prace za i wyładunkowe. W związku z wątpliwościami dotyczącymi klasyfikacji tej działalności, Wnioskodawca zwrócił się do urzędu statystycznego, od którego otrzymał odpowiedź, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKD wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. przedmiotowa działalność mieści się w grupowaniu PKD 49.41.Z "transport drogowy towarów". Jednocześnie urząd statystyczny zwrócił uwagę, iż poprzednio działalność ta mieściła się w grupowaniu PKD 74.50.B "działalność jednoosobowych podmiotów gospodarczych prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie na rzecz jednego podmiotu". Wskazano również, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. usługi polegające na wykonywaniu pracy kierowcy powierzonym środkiem transportu, świadczone przez jednoosobowy podmiot gospodarczy wynajmujący się do pracy, w przypadku gdy efektem usługi jest wyłącznie praca bez ponoszenia ryzyka i kosztów związanych z jej wykonywaniem, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.50.23-00.00 - "usługi udostępniania pracowników handlowych lub przemysłowych". Jednocześnie w związku z § 2 ww. rozporządzenia, według którego do celów podatkowych stosuje się nadal PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., usługi te mieściły się w grupowaniu 74.50.23-00.20 - "usługi jednoosobowych podmiotów gospodarczych wynajmujących się do pracy wyłącznie na rzecz jednego podmiotu, w charakterze pracowników handlowych lub przemysłowych".

Pismem złożonym w dniu 9 grudnia 2008 r. wskazano dodatkowo informację, że ww. usługi świadczone są na terenie Szwecji, czyli w kraju, gdzie znajduje się siedziba zleceniodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku świadczenia przedmiotowych usług na rzecz unijnego (szwedzkiego) zleceniodawcy, posługującego się unijnym numerem identyfikacji podatkowej, usługi te należy traktować jako niepodlegające opodatkowaniu w Polsce - tak jak przy świadczeniu usług transportowych, czy też należy opodatkować je 22% stawką podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze zmianą klasyfikacji PKD, według której usługi powyższe należą do grupowania 49.41.Z "transport drogowy towarów", świadcząc je na rzecz unijnego zleceniodawcy z siedzibą na terenie państwa Wspólnoty (poza terytorium kraju), nie ma obowiązku opodatkowania ich podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 powołanej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zastrzeżenie dotyczące art. 28 nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż przepis ten odnosi się do wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, a opisane we wniosku czynności nie stanowią takiej usługi.

W przepisach art. 27 ust. 2 i 4 ustawodawca wskazał rodzaje usług, dla których obowiązują szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że świadczy Pan usługi kierowcy samochodów ciężarowych, które nie są Pana własnością.

W ocenie tut. organu, przedmiotowe usługi nie stanowią żadnej z usług wymienionych art. 27 ust. 2 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, dla których ustawodawca określił szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia. W związku z powyższym miejsce świadczenia wykonywanych przez Pana usług należy określić zgodnie z zasadami ogólnymi zawartymi w art. 27 ust. 1 ustawy. Tym samym usługi te należy opodatkować w kraju.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl