ITPP2/443-949/12/EK - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-949/12/EK Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania Gminy za podatnika podatku od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia Gminy z kręgu podatników podatku od towarów i usług oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2009 r. Gmina przystąpiła do porozumienia Stowarzyszenia i realizując strategię S oraz plan rozwoju miasta, władze podjęły decyzję o przeprowadzeniu projektu polegającego na zabezpieczeniu i oznakowaniu pomników przyrody położonych na terenie Gminy (dalej: projekt). W chwili obecnej drzewa będące pomnikami przyrody nie są zabezpieczone przed zniszczeniem. Projekt obejmuje prace przy dwudziestu drzewach będących pomnikami przyrody, polegające na:

* instalacji ogrodzeń,

* wykopaniu otworów,

* umocowaniu ogrodzeń w nawierzchni wokół drzew.

Wykonanie ogrodzeń pozwoli na zabezpieczenie drzew przed zniszczeniem oraz wykluczy parkowanie pod nimi samochodów. Na projekt składa się również wykonanie i zainstalowanie 8 tablic wolnostojących oraz 7 ogrodzeń wraz z tablicami, które będą wkomponowane w ogrodzenia. Tablice będą zawierały ciekawe informacje przyrodnicze. W efekcie realizowanego projektu powstanie ścieżka przyrodnicza. W celu poinformowania o nim społeczności lokalnej, wydrukowane zostaną darmowe foldery, a w mediach pojawią się stosowne informacje, co pozwoli na rozszerzenie działań promujących. Właścicielem większości nieruchomości, na których prowadzony będzie projekt, jest Gmina. Jedynie jedna działka jest w dyspozycji Zarządu Dróg, jednakże Gmina uzyskała pisemną zgodę na dysponowanie tym gruntem na czas realizacji projektu oraz na okres 5 lat po jego zakończeniu (na podstawie umowy użyczenia).

Gmina nie zakłada, aby efekt projektu był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w tym na podstawie umów cywilnoprawnych.

W związku z tym, że Gmina stara się o dofinansowanie projektu, chciałaby uzyskać potwierdzenie, iż podatek od towarów i usług zapłacony wykonawcom w związku z jego realizacją będzie dla niej wydatkiem kwalifikowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu działań podejmowanych w ramach projektu.

2.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w ramach ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu, w związku z czym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w ramach projektu.

W opinii Gminy, realizuje zadania własne, nałożone odrębnymi przepisami, a Jej działania nie mają charakteru działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług.

Po powołaniu treści art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy stwierdziła, iż definicja zawarta w tych przepisach ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Wskazała, że pomimo, iż ustawa nie wyraża tego wprost - działalnością gospodarczą jest w zasadzie tylko ta aktywność, która jest wykonywana zawodowo, w sposób profesjonalny.

Gmina powołała treść art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 2 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). W oparciu o art. 7 ust. 1 ww. ustawy wymieniła niektóre z zadań własnych gminy, które dotyczą interesu powszechnego i wiążą się z korzyścią dla ogółu lub znaczącej części danej gminy. Stwierdziła, iż mając na uwadze treść powołanych przepisów, działania związane z realizacją projektu, należą do Jej zadań własnych. Jako, że zadania te są wykonywane na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, a nie są realizowane w ramach zawieranych umów cywilnoprawnych, wykonując je - nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zaznaczyła, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawowym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zdaniem Gminy, powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmioty niewystępujące w charakterze podatników podatku od towarów i usług, a ponadto przepisy nie przewidują prawa do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatek taki nie jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Reasumując stwierdziła, iż nie będzie miała możliwości odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, bowiem nie będzie występowała w charakterze podatnika (wykonywane przez nią zadania będą stanowiły zadania własne gminy, które nie będą wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według regulacji ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Zaś na podstawie ust. 1 pkt 12 powyższego artykułu, zadania własne gminy obejmują sprawy zieleni gminnej i zadrzewień.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze treść wniosku oraz powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż w związku z realizacją działań opisanych we wniosku, Gmina nie stanie się podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż działania te nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu. W konsekwencji nie będzie Jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników dotyczących możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl