ITPP2/443-943a/11/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 października 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-943a/11/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 27 września 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania nagród - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 27 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania nagród.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizując zadania statutowe jest organizatorem bądź współorganizatorem różnych imprez, konkursów, zawodów i festynów w zakresie sportu, kultury, oświaty, utrzymania zieleni i przeciwpożarowych, przykładowo konkurs "Polska biega", zawody strażackie promujące bezpieczeństwo przeciwpożarowe, konkursy recytatorskie w szkołach, konkurs "Piękna wieś", festyny sołeckie, dożynki gminna, itp. Gmina kupuje od innych przedsiębiorców towary-nagrody (łącznie z pucharami) i otrzymuje od nich faktury VAT z naliczonym podatkiem. Organizacja lub współorganizacja tych imprez ogranicza się albo do samej czynności zakupu i wręczenia nagród, albo jest to kompleksowa organizacja imprezy, na którą składają się koszty zakupu nagród, poczęstunek i inne koszty, które stanowią składniki usługi kompleksowej. W tym przypadku Gmina świadcząc usługę jako całość dokonuje nieodpłatnego przekazania nagród, które stanowią istotę tej usługi. Reasumując Gmina albo dokłada się do usługi organizowanej przez kogoś innego (zakupuje tylko nagrody z zamiarem przekazania), albo organizuje od początku do końca sama.

Gmina w ramach zadania promocji zakupuje z zamiarem przekazania różnego rodzaju gadżety, foldery, kalendarze z logiem Gminy i przeznacza je do nieodpłatnego przekazania dla różnych gości. Przekazuje także nieodpłatnie inne prezenty dla zasłużonych mieszkańców, prezenty za długowieczne pożycie małżeńskie.

Gmina w ramach zadań statutowych przekazuje dla uczniów na koniec roku nagrody w postaci książek i innych prezentów oraz kupuje z zamiarem nieodpłatnego przekazania nagród na rzecz własnych jednostek organizacyjnych (jednostki te realizują swoje zadania dla realizacji których zostały powołane).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przekazanie nagród i prezentów, jako samodzielna czynność przekazania towarów, podlega opodatkowaniu, a jako kompleksowa usługa (np. w zakresie sportu, czy oświaty) podlega zwolnieniu.

2.

Czy przekazanie nagród powinno być poza ustawą o podatku od towarów i usług, gdyż jest to czynność ekwiwalentna dwustronna.

3.

Czy zakup z zamiarem nieodpłatnego przekazania towarów zarówno promocyjnych (logo Gminy), jak i okazjonalnych (różne prezenty okolicznościowe np. z okazji święta policji, zasłużony mieszkaniec Gminy) podlega opodatkowaniu.

4.

Czy w zakresie realizacji zadań statutowych np. oświata, kultura (jednostki organizacyjne typu szkoły, dom kultury), nieodpłatne przekazanie nagród podlega opodatkowaniu, czy jest poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku do towarów i usług, nieodpłatne przekazanie nagród, prezentów, upominków, jako samodzielna czynność podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Natomiast jeżeli Gmina świadczy usługę kompleksową i z tytułu świadczenia tej usługi ponosi inne koszty (inne niż tylko związane z nieodpłatnym przekazaniem nagród), usługa ta podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 i 33 ww. ustawy.

Powołując ten sam przepis (art. 7 ust. 2 ustawy) Gmina stwierdziła, że zakup z zamiarem nieodpłatnego przekazania towarów z logo Gminy, jak i innych prezentów okolicznościowych podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 3 ww. artykułu.

W odniesieniu do ostatniej kwestii Gmina stwierdziła, że nieodpłatne przekazanie nagród dla uczniów szkoły, jak i innych prezentów na potrzeby samorządowych instytucji kultury należy do zadań własnych Gminy (art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) i tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl ust. 2 ww. artykułu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatne przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (ust. 3 ww. artykułu).

Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do treści art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów i świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Stosownie do postanowień ust. 6 powołanego wyżej artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Do zadań własnych gminy należą również sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (ust. 1 pkt 9 ww. artykułu), kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (ust. 1 pkt 10 artykułu), promocji gminy (ust. 1 pkt 18 artykułu).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a.

są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b.

świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c.

są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

* z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalania się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nieodpłatne dostawy towarów i nieodpłatne świadczenie usług nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak wskazano powyżej, prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary te i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a to, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane do takich czynności podatnik określa w momencie zakupu. Z tytułu zakupu towarów i usług przekazywanych nieodpłatnie w ramach czynności opisanych we wniosku Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki te służyły będą wykonywaniu zadań własnych Gminy. Zatem nieodpłatne przekazanie towarów i świadczenie usług nie spełnia dyspozycji wynikających z art. 7 ust. 2 i 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Jednocześnie informuje się że kwestie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów i usług na rzecz pracowników i ich rodzin w ramach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, opodatkowania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności oraz opodatkowania czynności wykonywanych przez Gminę z zakresu administracji publicznej zostały rozstrzygnięte odpowiednio w interpretacjach nr ITPP2/443-943b-d/11/AF.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl