ITPP2/443-942/08/MD - Uznanie otrzymanej dotacji przedmiotowej za obrót stanowiący podstawę opodatkowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-942/08/MD Uznanie otrzymanej dotacji przedmiotowej za obrót stanowiący podstawę opodatkowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu 27 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 8 stycznia 2009 r.). o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji przedmiotowej za obrót stanowiący podstawę opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania otrzymanej dotacji przedmiotowej za obrót stanowiący podstawę opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną gminy, realizującą zadania własne gminy o charakterze użyteczności publicznej, która wykonuje m.in. następujące zadania statutowe:

*

utrzymanie i remonty dróg gminnych,

*

dostarczanie wody,

*

odprowadzanie ścieków,

*

administrowanie budynkami i lokalami stanowiącymi gminny zasób lokalowy.

Wnioskodawca otrzymał dotację przedmiotową do bieżącego, letniego utrzymania i remontów dróg gminnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana dotacja przedmiotowa jest obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy opodatkowaniu podlegać mogą wyłącznie te czynności, które są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej we własnym imieniu i na własny rachunek na rzecz osób trzecich. Zakład wykonuje zadania powierzone przez jednostkę macierzystą (gminę), nie świadczy na jej rzecz usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Działa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego i w ramach jej budżetu. Przedmiotowa dotacja stanowi całkowite pokrycie (sfinansowanie) kosztów ponoszonych zadań w zakresie utrzymania i remontów dróg gminnych, nie jest natomiast związana z dostawą towarów czy świadczeniem usług i nie ma żadnego wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę. W związku z tym, że taki związek nie występuje, dofinansowanie niezdefiniowanych wprost kosztów statutowej działalności Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu, ponieważ obrotu, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowi dotacja mająca na celu dofinansowanie działalności (utrzymanie i remont dróg), która nie jest uzależniona od ilości i wartości świadczonych usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania - z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 - jest obrót, a przedmiotowa dotacja, zdaniem Wnioskodawcy, obrotem nie jest. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy, pomniejszona o kwotę należnego podatku, a także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług, a w tym przypadku nie występuje bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną dotacją, a konkretną dostawą lub świadczeniem usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług określony został w przepisie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez pojecie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Zatem w zakresie rozumienia zwrotu "świadczenie na rzecz" mieszczą się jedynie świadczenia adresowane do zidentyfikowanych nabywców (np. ostatecznych konsumentów), nie zaś anonimowego, czy też zbiorowego odbiorcy.

Jeżeli więc dane świadczenie nie jest dokonywane na rzecz konkretnego i zindywidualizowanego podmiotu, to nie może być uznane za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie dochodzi wówczas do świadczenia usługi w znaczeniu zdefiniowanym przez ustawodawcę w art. 8 ustawy.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu podatnika o otrzymaną dotację jest uznanie, że jest ona otrzymana w celu sfinansowania, bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób jednoznaczny i bezpośredni związane są z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak takiego bezpośredniego związku brak, otrzymane na pokrycie kosztów realizacji określonych zadań dofinansowanie ogólne (np. dotacja przedmiotowa) nie ma wpływu na wysokość osiągniętego obrotu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako zakład budżetowy jednostki samorządu terytorialnego (gminy), otrzymał dotację przedmiotową, służącą realizacji zadań powierzonych przez tą jednostkę (bieżące, letnie utrzymanie i remonty dróg gminnych). Dotacja ta nie jest związana z dostawą towarów, czy świadczeniem usług i nie ma żadnego wpływu na cenę towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe oraz przytoczone regulacje ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, że wobec braku podmiotów, które mogłyby być uznane za bezpośrednich nabywców czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę, a finansowanych z przekazanej przez gminę dotacji, nie można mówić o świadczeniu usług w rozumieniu tej ustawy. Wnioskodawca realizuje w tym zakresie zadania własne gminy o charakterze użyteczności publicznej, które nie mają znamion czynności dwustronnie zobowiązujących, wynikających z kontraktów cywilnoprawnych. Tym samym środki uzyskane na ten cel w drodze dotacji przedmiotowej, nie odnosząc się do tego typu świadczeń nie spełniają przesłanek do uznania ich za obrót, a tym samym nie stanowią podstawy opodatkowania, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. H. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl