ITPP2/443-936/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-936/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2009 r. (data wpływu 4 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja i wyposażenie firmy celem specjalizacji implantologicznej"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 3 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja i wyposażenie firmy celem specjalizacji implantologicznej".

W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan przedsiębiorstwo, które realizuje projekt "Modernizacja i wyposażenie firmy celem specjalizacji implantologicznej", dofinansowany z Funduszu Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013., oś priorytetowa 1; Przedsiębiorczość, działanie 1.1 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, poddziałanie 1.1.9. Inne inwestycje w przedsiębiorstwa. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu wydatkami objętymi dofinansowaniem są:

1.

wydatki z wiązane z adaptacją lokalu usługowego:

* remont podłogi (wymiana posadzek),

* remont instalacji hydraulicznej,

* remont ścian,

* drzwi ochronne RTG - 2 szt.,

* osłony RTG okien.

2.

wydatki związane z zakupem urządzeń i wyposażenia:

* zestawu narzędzi do sterowanej regeneracji kości,

* mikroprocesorowego urządzenia do znieczuleń,

* kompletu mebli stomatologicznych,

* komputera przenośnego z programem operacyjnym,

* komputera z programem operacyjnym i monitorem,

* stolików zabiegowych 2 szt.

* stolika chirurgicznego,

* cyfrowego rentgenowskiego aparatu do zdjęć pantomograficznych,

* myjki ultradźwiękowej,

* sterylizatora,

* systemu implantologicznego,

* fizjodyspensera,

* mikroskopu operacyjnego,

* piezoelektrycznego urządzenia do chirurgii kości,

* interaktywnego programu systemu planowania leczenia implantologicznego,

* zestawu narzędzi do podnoszenia dna zatoki szczękowej.

W związku z ubieganiem się o dofinansowanie w ramach ww. projektu złożono oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W ramach indywidualnej specjalistycznej praktyki stomatologicznej nie świadczy Pan usług protetycznych. Świadczone usługi są sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. w grupowaniu 86.23.1 - usługi w zakresie praktyki dentystycznej. Z tytułu prowadzonej działalności jest Pan zwolnionym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją ww. projektu, dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, istniej możliwość odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż rozlicza się z urzędem skarbowym w formie karty podatkowej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane wg PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 86.23.1 - usługi w zakresie praktyki dentystycznej.

Zauważyć w tym miejscu należy, że zgodnie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

W związku z powyższym w celu zastosowania właściwej stawki podatku bądź zastosowania zwolnienia należy posługiwać się klasyfikacją statystyczną wynikającą z wskazanego wyżej rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w której usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego zostały sklasyfikowane w grupowaniu 85.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów iu sług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4. W poz. 9 powołanego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2), sklasyfikowane w grupowaniu 85 PKWiU.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług (działalność zwolniona od podatku), a zakupy urządzeń i wyposażenia gabinetu stomatologicznego, dokonane w ramach realizowanego projektu, przeznaczone będą do świadczenia usług z zakresu praktyki dentystycznej (zwolnionych od podatku).

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile - jak wskazał Wnioskodawca - jest zwolniony od podatku od towarów i usług (świadczenie usług zwolnionych). Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Podkreślić jednak należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, jako organ nieupoważniony do określenia właściwego grupowania świadczonych usług wskazał jedynie regulacje związane ze strukturą PKWiU, z jednoczesnym wskazaniem grupowania PKWiU odpowiadającemu wskazanemu przez Wnioskodawcę grupowania PKD.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. E. Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl