ITPP2/443-931a/11/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-931a/11/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 28 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Planuje Pan rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie innym niż Pana żona, która obecnie prowadzi działalność gospodarczą. Małżonkowie są objęci wspólnością ustawową. Pana żona otrzymała od rodziców środki pieniężne w formie darowizny, do majątku odrębnego i rozpoczęła budowę (również jako majątek odrębny) budynku użytkowego, przystosowanego do prowadzenia przedszkola oraz na działalność biurową. Po wybudowaniu budynku żona przeniesie do niego siedzibę prowadzonego przedsiębiorstwa, a pozostałą część budynku, w tym przystosowaną do prowadzenia przedszkola, będzie udostępniała innym użytkownikom na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Do wynajmowanej części budynku zamierza przenieść swoje przedsiębiorstwo również Pan, gdyż planuje rozpocząć prowadzenie przedszkola. Z uwagi na istniejący pomiędzy Panem i żoną ustawowy majątkowy ustrój małżeński i brak precyzyjnego uregulowania powyższych kwestii w prawie podatkowym, ma Pan wątpliwości co do opodatkowania planowanych transakcji pomiędzy Panem a żoną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy faktury związane z budową budynku użytkowego a następnie ze świadczeniem usług najmu (dzierżawy), małżonkowie mogą rozliczać na zasadach ogólnych określonych przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony w otrzymanych fakturach VAT dokumentujących budowę budynku, a następnie w fakturach wystawionych przez żonę, dokumentujących odpłatne świadczenie usług najmu, będzie podlegał rozliczeniu przez obu podatników na zasadach ogólnych określonych przepisem art. 86 ust. 1 ustawy. Wskazał Pan, że na płaszczyźnie prawa podatkowego (podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego), obserwuje się w praktyce, iż czynności cywilnoprawne pomiędzy małżonkami mogą być dokonywane. Potwierdzają to interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydane w imieniu Ministra Finansów: ILPB1/415-595/10-4/KŁ z dnia 18 sierpnia 2010 r., ILPB2/415-144/10-2/WS z dnia 20 kwietnia 2010 r. oraz ITPB1/415-31/09/PSZ z dnia 18 marca 2009 r.

Wskazał Pan, że kwestie dotyczące stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami, zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.). Po powołaniu treści art. 31 § 1, art. 33, art. 47 § 1 ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy stwierdził Pan, iż z przepisów tych wynika, że nie ma prawnych przeszkód do zawarcia między małżonkami, pomiędzy którymi istnieje wspólność ustawowa, umowy dzierżawy (najmu) nieruchomości, której przedmiotem będą rzeczy lub prawa majątkowe należące do majątku odrębnego jednego małżonka. Na gruncie prawa podatkowego transakcje gospodarcze zawierane w ramach prowadzonych przedsiębiorstw pomiędzy małżonkami są rozliczane na zasadach ogólnych, z obowiązkiem sporządzania dokumentacji podatkowej cen transferowych włącznie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

* z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, wprowadzonego do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionego, w zakresie zdania wstępnego, art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy wskazać, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie wymienia małżonków jako odrębnej kategorii podatników. Tym samym na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług małżonkowie nie są uznawani za jeden podmiot podatkowy, bowiem każdy z nich, wykonując samodzielnie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest odrębnym podatnikiem tego podatku.

Niezależnie od stosunków majątkowych jakie istnieją pomiędzy małżonkami, transakcje dokonywane pomiędzy nimi, jako osobami prowadzącymi odrębnie działalności gospodarcze, stanowią dostawę towarów lub świadczenie usług, które to czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że planuje Pan rozpoczęcie działalności gospodarczej, w zakresie prowadzenia przedszkola. Pana żona, która prowadzi działalność w innym zakresie, otrzymała od rodziców środki pieniężne w formie darowizny, do majątku odrębnego i rozpoczęła budowę (również jako majątek odrębny) budynku użytkowego, przystosowanego do prowadzenia przedszkola oraz na działalność biurową. Po wybudowaniu budynku żona przeniesie do niego siedzibę prowadzonego przedsiębiorstwa, a pozostałą część budynku, w tym przystosowaną do prowadzenia przedszkola, będzie udostępniała innym użytkownikom na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Zamierza Pan przenieść działalność do wynajmowanej części ww. budynku.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach VAT dokumentujących najem, wystawionych przez żonę, o ile będzie ona czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a najem ten będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych i nie wystąpią wyłączenia wynikające z treści art. 88 ustawy.

Należy jednakże wskazać, iż nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących budowy przez żonę budynku użytkowego.

Jednocześnie należy podkreślić, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Należy stwierdzić, iż wydana interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe dotyczące Pana indywidualnej sprawy i stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie dla Pana. Jeżeli żona zainteresowana jest otrzymaniem interpretacji w swojej indywidualnej sprawie, t.j. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących budowę budynku użytkowego, obowiązana jest do złożenia odrębnego, stosownego wniosku w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl