ITPP2/443-930/10/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-930/10/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 7 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 listopada 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uruchomienie Centrum" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2010 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 12 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uruchomienie Centrum".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 29 września 2009 r. podpisano umowę o dofinansowanie projektu "Uruchomienie Centrum", współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, pomiędzy Województwem, a Wnioskodawcą. Przedmiotem projektu jest budowa Centrum w ramach, którego powstaną trzy podstawowe strefy funkcjonalne: rehabilitacji, terapii zajęciowej oraz mieszkalna. Ponadto w ramach inwestycji planuje się stworzenie strefy szkoleniowej oraz Galerii na potrzeby prezentowania artystycznej twórczości osób niepełnosprawnych. W ramach kosztów kwalifikujących się do refundacji Wnioskodawca przewidział podatek od towarów i usług, z uwagi na fakt, że w związku z planowaną realizacją ww. projektu nie ma prawa do odzyskania podatku. Celem dokonania końcowego rozliczenia przyznanego dofinansowania na Wnioskodawcę nałożono obowiązek weryfikacji kwalifikowalności podatku w ramach projektu, poprzez pozyskanie indywidualnej interpretacji w przedmiotowym zakresie. Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług wynika z faktu, iż Wnioskodawca prowadzi placówki rehabilitacyjne, terapeutyczne oraz placówkę edukacyjną dla osób głębiej upośledzonych ze sprzężonymi kalectwami, do których dowozi podopiecznych i odwozi każdego dnia po zajęciach do domu własnym transportem. Przychody Koła to dotacje i subwencje z Urzędu Miasta, PFRON i Narodowego Funduszu Zdrowia oraz składki członkowskie. Dotacje i subwencje, które otrzymuje, wydatkowane są wyłącznie na pokrycie kosztów działalności, zgodnie ze statutem.

Usługi prowadzone nieodpłatnie to:

* edukacja (realizacja obowiązku szkolnego przez osoby upośledzone),

* terapia,

* rehabilitacja.

Usługi powyższe wymienione są w załączniku nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, objęte są zwolnieniem przedmiotowym.:

* PKWiU 91 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe),

* PKWiU 80 - usługi w zakresie edukacji,

* PKWiU 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia.

Prowadzone przez Wnioskodawcę placówki to:

* Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy,

* Ośrodek Wczesnej Interwencji (w systemie konsultacyjnym),

* Warsztaty Terapii Zajęciowej,

* Dom Pomocy Społecznej - Dom Rodzinny.

Rozliczenie z otrzymanych dotacji składane jest do jednostek finansujących. Realizowane przez Wnioskodawcę zadania są zgodne ze statutem Stowarzyszenia.

Wnioskodawca wskazał, że Jego intencją jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca poprawnie uznaje, że nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uruchomienie Centrum" na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, poprawnie, w ramach kosztów kwalifikujących się do refundacji z EFRR w ramach RPO, przewidział podatek od towarów i usług, z uwagi na fakt, że w z związku z realizacją projektu "Uruchomienie Centrum", na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie nie ma prawa do odzyskania przedmiotowego podatku, ponieważ:

* Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest "płatnikiem VAT", nie działa dla zysku, wszelkie ewentualne nadwyżki finansowe przekazuje na cele statutowe, a ponadto ceny świadczonych usług kalkuluje w oparciu o koszty.

* Budowane Centrum będzie finansowane ze źródeł, z których obecnie finansuje się Wnioskodawca, czyli w ramach różnego rodzaju grantów, dotacji, subwencji oraz darowizn skierowanych bezpośrednio na funkcjonowanie obiektów, podopiecznych lub realizowane projekty. Centrum będzie w pełni otwarte dla społeczeństwa oraz nie zostanie wprowadzona żadna odpłatność za korzystanie z jego usług. Oferta Centrum będzie elastycznie dostosowywana do potrzeb osób niepełnosprawnych, przy czym zakłada się, że finansowanie będzie pochodziło (wg ważności) z dotacji Narodowego Funduszu Zdrowia, środków własnych oraz Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z bezpośrednim przeznaczeniem na szkolenia.

Usługi powyższe, jako wymienione w załączniku nr 4 ustawy o podatku od towarów i usług, objęte są zwolnieniem przedmiotowym i na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

* PKWiU 91 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe),

* PKWiU 80 - usługi w zakresie edukacji,

* PKWiU 85 - usługi w zakresie ochrony zdrowia.

W związku z ww. okolicznościami Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie realizuje projekt w związku z czym złożył wniosek o jego dofinansowanie ze środków EFRR. Ponosić wydatki na budowę Centrum. Powstałe Centrum będzie w pełni otwarte dla społeczeństwa, za korzystanie z jego usług nie zostanie wprowadzona żadna odpłatność.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto nie będzie przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż z wniosku wynika, że środki na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Ponadto informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, w związku z tym niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl