ITPP2/443-914b/09/AK - Obowiązek dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-914b/09/AK Obowiązek dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2009 r. (data wpływu 30 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 18 stycznia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 stycznia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego przez zbywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 28 września 2009 r. zawarła Pani wraz z mężem, z którym pozostaje w ustawowej wspólności majątkowej, w formie aktu notarialnego umowę sprzedaży praw własności lokali stanowiących odrębne nieruchomości wraz z udziałami w nieruchomościach wspólnych, samochodów, mebli i urządzeń oraz receptur, kontaktów handlowych, rynku zbytu, zobowiązań, wierzytelności i należności, które służyły prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów piekarniczych i innych artykułów spożywczych. Wszystkie składniki majątku stanowiły współwłasność małżeńską, były jednak wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej wyłącznie przez Panią. Sprzedaż objęła wszystkie składniki związane z działalnością piekarni-ciastkarni. Pozostałe w posiadaniu Pani i męża składniki majątku nie były związane z działalnością piekarni-ciastkarni. Z chwilą sprzedaży zaprzestała Pani prowadzenia działalności w ww. zakresie, ograniczając się jako przedsiębiorca do świadczenia usług wynajmu pozostałych po sprzedaży składników majątku oraz do uruchomienia nowego rodzaju działalności, tj. usług krawieckich. Nabywca przejął także pracowników zatrudnianych przez Panią do dnia sprzedaży ww. zespołu składników. Dokonał on nabycia z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji piekarniczej i handlu.

Oprócz działalności związanej z piekarnią-ciastkarnią prowadziła Pani również działalność w zakresie najmu i dzierżawy. Prowadzona dokumentacja pozwalała na wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z najmem i dzierżawą, a zatem zdarzenia gospodarcze ewidencjonowane były w ten sposób, ze możliwe było przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zbywanej części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z dokonaną transakcją Wnioskodawca ma obowiązek dokonania korekt, o których mowa w art. 91 ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z dokonaną transakcją, zbywca nie ma obowiązku dokonania korekt, o których mowa w art. 91 ustawy, bowiem zgodnie z treścią art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w art. 91 ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Szczegółowe zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy. Zgodnie z treścią art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy dotyczy podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych jednocześnie z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym. Korekta ta dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub przez nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy obowiązki swojego poprzednika.

A zatem to nabywca przejmuje obowiązek dokonywania stosownych korekt, do których zobowiązany byłby również zbywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w zakresie podatku naliczonego, który został częściowo odliczony przez zbywcę w oparciu o wyliczoną przez niego proporcję sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem, lub też gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości (art. 91 ust. 7 ustawy).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż zawarła Pani wraz z mężem, z którym pozostaje w ustawowej wspólności majątkowej, w formie aktu notarialnego umowę sprzedaży praw własności lokali stanowiących odrębne nieruchomości wraz z udziałami w nieruchomościach wspólnych, samochodów, mebli i urządzeń oraz receptur, kontaktów handlowych, rynku zbytu, zobowiązań, wierzytelności i należności, które służyły prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów piekarniczych i innych artykułów spożywczych. Wszystkie składniki majątku stanowiły współwłasność małżeńską, były jednak wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej wyłącznie przez Panią. Sprzedaż objęła wszystkie składniki związane z działalnością piekarni-ciastkarni. Pozostałe w posiadaniu Pani i męża składniki majątku nie były związane z działalnością piekarni-ciastkarni. Z chwilą sprzedaży zaprzestała Pani prowadzenia działalności w ww. zakresie, ograniczając się jako przedsiębiorca do świadczenia usług wynajmu pozostałych po sprzedaży składników majątku oraz do uruchomienia nowego rodzaju działalności, tj. usług krawieckich. Nabywca przejął także pracowników zatrudnianych przez Panią do dnia sprzedaży ww. zespołu składników. Dokonał on nabycia z zamiarem prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie produkcji piekarniczej i handlu.

Oprócz działalności związanej z piekarnią-ciastkarnią prowadziła Pani również działalność w zakresie najmu i dzierżawy. Prowadzona dokumentacja pozwalała na wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z najmem i dzierżawą, a zatem zdarzenia gospodarcze ewidencjonowane były w ten sposób, ze możliwe było przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zbywanej części przedsiębiorstwa.

W wydanej interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-914a/09/AK rozstrzygnięto, iż składniki majątkowe i niemajątkowe wykorzystywane w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, wyodrębnione w sposób organizacyjny, finansowy i funkcjonalny, posiadają cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność ich zbycia jest wyłączona spod działania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie art. 6 pkt 1 tej ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że nie będzie Pani zobowiązana dokonać korekty podatku naliczonego, związanego z nabyciem tych składników. Natomiast obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, zostanie przeniesiony na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl