ITPP2/443-912/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-912/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 31 października 2013. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektów pn. "...i..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 października 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektów pn. "...i "...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie:

* 55.20.Z Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zamieszkania,

* 55.30.Z Pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe,

* 77.21.Z Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego,

* 77.34.Z Wynajem i dzierżawa środków transportu wodnego,

* 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, gdyż nie przekroczył limitu obrotów.

W ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4. Leader, 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (Małe Projekty) realizuje Pan dwa projekty pn. "..." i pn. "..." (na podstawie umów o przyznanie pomocy z dnia 9 lipca 2013 r.). Głównym celem ww. operacji jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu oraz promowanie lokalnych walorów środowiska naturalnego okolic miejscowości M. Kolejnym celem jest podniesienie jakości życia i promocja aktywnego wypoczynku wśród lokalnej społeczności. Jednak aby całość operacji powiodła się niezbędne jest stworzenie bazy noclegowej przeznaczonej dla turystów, którą stanowić będą dwa w pełni wyposażone domki letniskowe. Niezbędnym elementem operacji będzie ich umeblowanie oraz zakup sprzętu AGD. Dodatkowo zbudowana zostanie sauna, która służyć będzie zarówno mieszkańcom, jak i turystom. Do tej pory na terenie gminy nie było tego typu obiektu. W celu promowania Gminy powstanie profesjonalna strona internetowa, na której znajdą się informacje na temat miejscowych wydarzeń kulturalnych oraz atrakcji turystycznych na jej terenie.

Zadania, które zostaną wykonane w ramach ww. projektów:

1. Wyposażenie dwóch domków letniskowych:

* zakup sprzętu AGD,

* wykonanie mebli wewnętrznych i zewnętrznych (zagospodarowanie werand).

2. Budowa sauny.

3. Utworzenie profesjonalnej strony internetowej.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektów będą wykorzystywane w celach zarobkowych.

W zestawieniu rzeczowo-finansowym, jako koszty kwalifikowane, będą ujęte kwoty brutto z faktur dotyczących ww. zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektów sfinansowanych ze środków funduszy Unii Europejskiej. Wynika zatem, że VAT uznano również jako koszt kwalifikowany. W chwili dokonywania zakupów nie będzie Pan czynnym "płatnikiem" podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest odzyskanie podatku naliczonego dotyczącego zakupów, które dokonywane będą w związku z realizacją ww. projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy, sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, które dokonane będą w związku z ww. projektami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że w chwili zakupu nie będzie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazano we wniosku - nie będzie Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie będzie przysługiwać również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięć, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl