ITPP2/443-908/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-908/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2009 r. (data wpływu 29 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 2 grudnia 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem utworzonym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, z uwzględnieniem specjalnej formy stowarzyszenia wprowadzonej ustawą z dnia 27 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Stowarzyszenie realizuje cele statutowe w oparciu o środki pochodzące ze składek członkowskich gmin i osób fizycznych, dotacji pozyskiwanych z funduszy krajowych i zagranicznych. Priorytetowym działaniem jest rozwijanie aktywności i samoorganizacji mieszkańców wsi, a głównym źródłem finansowania jest dotacja pozyskana w ramach osi 4 PROW na realizację LSR. Dotacja przyznana na realizację działania pn. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego PROW na lata 2007-2013 obejmuje:

1.

Koszty administracyjne - wydatki obejmują wynagrodzenie pracowników i członków organów stowarzyszenia, zakup wyposażenia biura, materiałów biurowych, usług zewnętrznych (księgowość, obsługa prawna), mediów i bieżących opłat związanych z funkcjonowaniem biura.

2.

Wykonanie map szlaków rowerowych obszaru działania stowarzyszenia.

3.

Koszty działań informacyjnych: aktualizacja strony internetowej, wykonanie tablic, materiałów promocyjnych, przygotowania i druku informatorów, reklamy w prasie i radiu, wykonania dokumentacji zdjęciowej obszaru w postaci zdjęć z lotu ptaka i ich publikacji, koszty tworzenia i obsługi baz danych o organizacjach.

4.

Wykonanie dokumentacji technicznej szlaków rowerowych dla nieoznakowanego obszaru działania stowarzyszenia.

5.

Koszty organizacji szkoleń dla pracowników organizacji oraz jej organów: noclegi, wyżywienie, wynajem sal, wynagrodzenia wykładowców, materiały szkoleniowe.

6.

Koszty organizacji wydarzeń promocyjnych: wynajem sprzętu, wynagrodzenia, opracowanie i druk materiałów promocyjnych dotyczących wydarzeń i całej działalności stowarzyszenia.

7.

Działania aktywizujące społeczność lokalną: wynajem sprzętu lub pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń, wynagrodzenia wykładowców, podróże i wyżywienie uczestników szkoleń, koszty wykonania i dystrybucji materiałów szkoleniowych.

Dotacja, tak jak cała działalność LGD, obejmuje działalność statutową nieodpłatną. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nie spełnia żadnego kryterium podatnika, o którym mowa w art. 15-17 ustawy, w związku z czym nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku uiszczonego podczas realizacji projektu.

W ramach projektu Stowarzyszenie dokona zakupu wyposażenia biura, w tym sprzętu teleinformatycznego, materiałów biurowych, artykułów spożywczych (catering podczas szkoleń, spotkań, konferencji). Ponadto dokonano zakupu następujących usług: doradczych i szkoleniowych, promocyjnych (w tym umowy z mediami, artystami, wykonawcami, działań promocyjnych i materiałów promocyjnych), związanych z bieżącym funkcjonowaniem biura (wynajem pomieszczeń, sprzątanie, telefon, Internet), wynajem pomieszczeń, sprzętu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu realizacji działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania" dofinansowanego ze środków PROW, który został naliczony w fakturach dokumentujących zakupy związane z prowadzeniem biura, organizacją szkoleń i artykułów promocyjnych, a także usług związanych z opracowaniem strategii, materiałów informacyjnych i promocyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż ponoszone wydatki związane z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane na cele działalności opodatkowanej (LGD nie prowadzi takiej działalności). Pomoc finansowa przeznaczona jest na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z prowadzeniem biura LGD oraz świadczeniami na rzecz pracowników zatrudnionych do jego obsługi, kosztów obsługi prawnej a także wydania materiałów informacyjnych i promocyjnych dotyczących obszaru działania Stowarzyszenia (opracowanie i publikacja), organizacji szkoleń i wyżywienia ich uczestników, wynagrodzenia dla wykładowców. Ponadto wskazano, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie działania w ramach projektu (przeprowadzenie szkoleń, koszty wykonania i dystrybucji materiałów szkoleniowych), udostępniane będą ostatecznym odbiorcom nieodpłatnie.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że LGD nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach, wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie będzie związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest podatnikiem tego podatku, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. LGD nie ma również prawa do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na realizację przedmiotowego zadania, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl