ITPP2/443-907/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-907/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 15 listopada 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Klaster" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu pn. "Klaster".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zawarło z Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu pn. "Klaster " w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007-2013. Zgodnie z jej postanowieniami Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, jako tzw. Instytucja Pośrednicząca, zobowiązała się udzielić dofinansowania na realizację projektu w wysokości 3.979.980,00 zł Środki przekazane na realizację projektu pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowita szacunkowa wartość realizowanego projektu wynosi 4.442.200,00 zł, co stanowi także równowartość wydatków kwalifikowanych. Zgodnie z § 5 ust. 1 zawartej umowy wszelkie wydatki niekwalifikowane zobowiązało się pokryć Stowarzyszenie ze środków własnych, jako Beneficjent. Wydatki kwalifikowane do wysokości nie przekraczającej 90% ich rzeczywistej wartości zobowiązała się pokryć Instytucja Pośrednicząca. Warunkiem uznania wydatków za kwalifikowane, zgodnie z § 12 ust. 14 umowy, jest poniesienie ich przez Beneficjenta lub Partnera, zgodnie z postanowieniami Umowy oraz Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski na lata 2007-2013 w okresie kwalifikowania wydatków, czyli od 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2014 r.

Realizacja ww. projektu jest zgodna z działalnością statutową Stowarzyszenia. Wszelkie wydatki ponoszone w ramach realizacji przedmiotowego projektu odpowiadają postanowieniom umowy o dofinansowanie zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości oraz ministerialnym wytycznym, a wszystkie podejmowane w związku z tym działania mieszczą się w granicach działalności statutowej Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i jest wpisane do rejestru przedsiębiorców. Faktycznie nie prowadzi jednak żadnej działalności gospodarczej. W praktyce bowiem działalność Stowarzyszenia, polegająca na realizacji projektów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, sprowadza się do świadczenia usług na rzecz beneficjentów ostatecznych, czyli jak np. w niniejszym przypadku tzw. instytucji otoczenia biznesu. Stowarzyszenie współpracując z nimi, w ramach realizacji projektu, dokonuje na ich rzecz nieodpłatnych świadczeń. Nie prowadzi w tym zakresie żadnej działalności odpłatnej, a jedyną podejmowaną jest działalność statutowa, polegająca na nieodpłatnym świadczeniu usług na rzecz tzw. beneficjentów ostatecznych.

Zgodnie z zasadami przyznawania środków unijnych (a contrario stosownie do art. 7 ust. 1 lit. d Rozporządzenia 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 17831999), podatek naliczony ponoszony przez beneficjenta jest uznawany za koszt kwalifikowany (tzn. jest pokrywany ze środków dotacji), o ile nie ma możliwości jego odzyskania. W związku z tym Stowarzyszenie składając wniosek o dofinansowanie w budżecie projektu ujęło wszystkie kwoty w wysokościach brutto (łącznie z podatkiem od towarów i usług), zakładając, iż w toku ich wydatkowania beneficjent nie będzie się ubiegał w jakiejkolwiek formie przewidzianej ustawą (pomniejszenie podatku należnego, zwrot na rachunek bankowy) o zwrot podatku naliczonego.

Budżet projektu jest podzielony na VII zadań, w ramach których są ponoszone następujące koszty:

Zadanie I Organizacja i funkcjonowanie biura Klastra.

* Kontrakt 1: Koszty osobowe (kierownika Klastra, specjalisty d/s merytoryczno-organizacyjnych).

* Kontrakt 2: Funkcjonowanie biura Klastra (czynsz, koszty eksploatacyjne, abonament i połączenia telefoniczne, internet, materiały biurowe, poczta, itp.).

Zadanie II Opracowanie dokumentów operacyjnych dla rozwoju Klastra (w tym strategii rozwoju, marketingu i monitoringu).

Zadanie III Przygotowanie badań analitycznych, wykonanie analiz i ekspertyz, wdrożenie i ceryfikacja systemów zarządzania jakością.

* Kontrakt 1: Badania i ekspertyzy.

* Kontrakt 2: Systemy zarządzania jakością (w tym wdrożenie i certyfikacja).

Zadanie IV Tworzenie i obsługa portalu oraz baz danych na potrzeby rozwoju i promocji Klastra

* Kontrakt 1: Utworzenie portalu

* Kontrakt 2: Obsługa portalu

* Kontrakt 3: Promocja portalu.

Zadanie V Opracowanie, wykonanie i dystrybucja materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących Klastra i rozwoju idei Klasteringu w Polsce - wydawnictwo, cykliczna publikacja branżowa), broszury informacyjne i inne materiały reklamowe.

* Kontrakt 1: Wydanie publikacji

* Kontrakt 2: Materiały promocyjne i reklamowe.

Zadanie VI Organizacja oraz udział w misjach handlowych, konferencjach i seminariach promujących potencjał Klastra, stymulujących rozwój powiązań między klastrowych, popularyzujących ideę klasteringu w Polsce.

* Kontrakt 1: Udział i organizacja seminariów oraz konferencji.

* Kontrakt 2: Udział w zagranicznych misjach handlowych.

Zadanie VII Zarządzanie projektem

* Kontrakt 1: Obsługa księgowa i prawna projektu

* Kontrakt 2: Biuro projektu

Wszystkie ponoszone wydatki związane są z realizacją celów projektu i nie wiążą się bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z zapisem w umowie o dofinansowanie ww. projektu: P. 21 "W przypadku gdy realizowany przez beneficjenta Projekt w okresie do 3 lat od daty zamknięcia Programu generuje dochody, w rozumieniu art. 55 ust. 1 i 2 rozporządzenia 1083/2006, które nie zostały uwzględnione przy podpisywaniu Umowy, pomniejszenie należnego dofinansowania lub ewentualny zwrot środków, następuje na warunkach określonych w wytycznych w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód". P. 22 "W przypadku, gdy Projekt realizowany jest przez beneficjenta, w okresie 5 lat od zakończenia Projektu wygenerował dochód w rozumieniu art. 55 ust. 3 rozporządzenia 1083/2006, Beneficejent jest zobowiązany zwrócić część dochodu proporcjonalnie do kwoty dofinansowania na warunkach określonych w wytycznych w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych generujących dochód". P 23 "W przypadku gdy w trakcie realizacji Projektu występują incydentalne dochody, pomniejszenie należnego dofinansowania następuje na warunkach określonych w wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski 2007-2013.

Stowarzyszenie wskazało, że Jego intencją jest uzyskanie interpretacji w zakresie odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwoty podatku od towarów i usług wykazane na fakturach zakupu towarów i usług, których źródłem płatności były środki uzyskane z budżetu Unii Europejskiej z tytułu realizacji ww. projektu, będą uprawniały do obniżenia podatku należnego, czy stanowią one podlegający zwrotowi podatek od towarów i usług.

2.

Czy jednak nie uprawniają one do obniżenia podatku należnego, a w związku z tym stanowią wydatek kwalifikowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki na dofinansowanie realizacji projektu należy uznać za dotację, która powiększa obrót podlegający opodatkowaniu, w przypadku gdy ma bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanych przez podatnika towarów i usług (czyli tzw. kwotę należną), zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie wskazało, że powyższa przesłanka w przypadku ww. projektu jednak nie wystąpi. Umowa zawarta przez Stowarzyszenie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, regulująca zasady realizacji projektu i wydatkowania przekazanych środków, nie przewiduje bowiem takiej ewentualności.

Stowarzyszenie, po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdziło, że możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wystąpi w sytuacji, gdy dostawa towarów i świadczenie usług dokonywane przez podatnika są objęte podatkiem (nie są wyłączone, ani zwolnione). W przypadku Stowarzyszenia usługi świadczone na rzecz tzw. beneficjentów ostatecznych nie są czynnościami opodatkowanymi, gdyż są to czynności wyłącznie wchodzące w zakres Jej działalności statutowej, która powinna zostać sklasyfikowana, jako kategoria wskazana w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów Usług o numerze 94.99 - Usługi świadczone przez pozostałe organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane. Powyższa działalność, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy i załącznikiem nr 4 do tej ustawy, jest bowiem zaklasyfikowana, jako usługi zwolnione od podatku (poz. 10 załącznika nr 4).

Stowarzyszenie wskazało, że w przedmiotowym przypadku, z jednej strony nastąpiło uzyskanie środków przez beneficjenta - czynność, gdzie mógł wystąpić podatek należny, co jednak nie ma miejsca ze względu na wyłączenie, z drugiej strony - środki z przekazanego dofinansowania posłużą do zakupu towarów i usług, powodując wystąpienie podatku naliczonego. W opinii Stowarzyszenia bezsprzecznie związek pomiędzy czynnościami wystąpi i zasada obniżenia mogłaby być zastosowana, o ile każda z tych czynności byłaby objęta podatkiem.

Stwierdziło, że w analizowanej sprawie brak kwoty podatku należnego z tytułu uzyskania dotacji, spowoduje niemożność odliczenia kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu towarów i usług, finansowanych uzyskanymi środkami, związanego z realizacją projektu. Tym samym podatek od towarów i usług będzie stanowił koszt kwalifikowany, a prawo do jego odzyskania, w jakiejkolwiek formie, nie przysługuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach którego ponosi między innymi koszty związane z organizacją i funkcjonowaniem biura Klastra, przygotowaniem badań analitycznych, wykonaniem analiz i ekspertyz, systemem zarządzania jakością (wdrożenie i certyfikacja), tworzeniem i obsługą portalu, nabyciem materiałów promocyjnych i reklamowych, udziałem i organizowaniem seminariów oraz konferencji, obsługą księgową, prawną, itp. Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności odpłatnej, a jedynie działalność statutową, polegającą na nieodpłatnym świadczeniu usług na rzecz tzw. beneficjentów ostatecznych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie przysługuje również uprawnienie do otrzymania zwrotu podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, ponieważ otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii uznania, czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem zagadnienie to rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl