ITPP2/443-900b/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-900b/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2010 r. (data wpływu 31 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 5 października i 4 listopada 2010 r., (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z importu usług transportowych stanowiących element usługi turystycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 5 października i 4 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z importu usług transportowych stanowiących element usługi turystycznej.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka, w ramach prowadzonej działalności, dokonuje rezerwacji za pośrednictwem internetu biletów lotniczych oraz promowych na rzecz swoich klientów. Potwierdzenie ww. zakupu jest przesyłane automatycznie na adres Jej skrzynki mailowej. Zapłata dokonywana jest przy użyciu kart kredytowych, które są obciążane w momencie finalizacji rezerwacji. Przedmiotowe bilety dotyczą przewozu pasażerów i ich bagażu na trasach zagranicznych tj. z portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju, z portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju, z portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju, gdzie część trasy obejmuje pobyt poza terytorium kraju (loty/rejsy tam i z powrotem) oraz z portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju. Spółka nabywa usługi transportu lotniczego oraz morskiego od przewoźników, którzy nie posiadają siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski, jak również od przewoźników posiadających - w przypadku przewoźników lotniczych - siedzibę, a w przypadku przewoźników morskich - stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski. W zakresie zakupu biletów promowych Spółka współpracuje z przewoźnikami ze Szwecji i Polski, natomiast w zakresie biletów lotniczych z przewoźnikami z Norwegii, Irlandii, Węgier i Polski. Ponadto, poza wyżej wymienionymi, korzysta również z usług innych linii lotniczych i przewoźników promowych. Od przewoźników, którzy posiadają siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terenie Polski, Spółka otrzymuje faktury VAT wystawione zgodnie z polskimi przepisami, zawierające polski podatek. Przewoźnicy, którzy nie posiadają siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski i nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT, wystawiają faktury bez polskiego podatku (Spółka otrzymuje je drogą elektroniczną) lub nie wystawiają faktur. Wówczas jedynym dowodem jest potwierdzenie wygenerowane przez system rezerwacyjny, przesłany na adres mailowy Spółki. Na bilecie elektronicznym umieszczone są dane pasażera i informacje o szczegółach podróży, w tym trasa. Nabywane przez Spółkę usługi transportu lotniczego sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.10.1, a usługi transportu morskiego - pod symbolem 61.10.1 wg klasyfikacji wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W wystawionych fakturach nabywcą jest Spółka. Zakupione bilety odsprzedawane są klientom jako samodzielna usługa transportu lotniczego lub morskiego, lub jako składnik kompleksowej usługi turystycznej, w sytuacji gdy stanowią one część pakietu zawierającego inne usługi (zakwaterowanie, ubezpieczenie, wynajem pojazdu). W przypadku sprzedaży kompleksowej usługi turystycznej Spółka stosuje szczególne zasady obliczania podatku w systemie marża. Nabywcami powyższych usług są podatnicy oraz osoby nie będące podatnikami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku kiedy zakup biletów jest dokonywany w imieniu klienta i stanowi element usługi turystycznej opodatkowanej w systemie marża, należy rozliczyć import usług bez prawa do odliczenia kwoty podatku wynikającego z importu usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy zastosowaniu 0% stawki dla nabywanych biletów lotniczych lub promowych w celu realizacji usługi turystycznej opodatkowanej w systemie VAT marża, nie wystąpi kwota podatku naliczonego, wobec którego nie przysługuje prawo do odliczenia. Rozliczanie importu usług byłoby tylko zabiegiem technicznym, nie powodującym zwiększenia zobowiązania podatkowego Spółki z tytułu podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Stosownie natomiast do postanowień art. 119 ust. 4 wskazanej ustawy, podatnikom, o których mowa w ust. 3, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Powyższej przesłanki warunkującej skorzystanie z prawa do odliczenia, tj. przesłanki istnienia związku pomiędzy dokonanymi zakupami a czynnościami opodatkowanymi, nie stosuje się - jak wynika z cytowanego przepisu art. 119 ust. 4 ustawy - w odniesieniu do podatników rozliczających świadczone przez siebie usług turystyki na zasadzie tzw. VAT marża, zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy.

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje rezerwacji za pośrednictwem internetu biletów lotniczych oraz promowych. Zakupione bilety odsprzedawane są klientom jako samodzielna usługa transportu lotniczego lub morskiego lub jako składnik kompleksowej usługi turystycznej (opodatkowanej w systemie VAT-marża). Nabywcami powyższych usług są podatnicy oraz osoby nie będące podatnikami. Przedmiotowe bilety dotyczą przewozu pasażerów i ich bagażu na trasach zagranicznych tj. z portów morskich lub lotniczych:

* na terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju,

* poza terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju,

* na terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych na terytorium kraju, gdzie część trasy jest poza terytorium kraju (loty/rejsy tam i z powrotem)

* poza terytorium kraju do portów morskich lub lotniczych poza terytorium kraju.

Spółka w ramach prowadzonej działalności nabywa usługi transportu lotniczego oraz morskiego od przewoźników, którzy nie posiadają siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie Polski jak również od przewoźników posiadających - w przypadku przewoźników lotniczych - siedzibę, a w przypadku przewoźników morskich - stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Polski. Zakupione bilety odsprzedawane są klientom m.in. jako składnik kompleksowej usługi turystycznej zawierającej inne usługi (zakwaterowanie, ubezpieczenie, wynajem pojazdu). Dla ww. usług turystycznych Spółka stosuje procedurę VAT-marża.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz regulacje zawartą w art. 119 ust. 4 ustawy należy stwierdzić, że w związku z tym, iż zakupione usługi transportu pasażerów stanowią element usługi turystycznej opodatkowanej na zasadzie VAT-marża, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu ww. usług.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii obowiązku rozliczenia podatku z tytułu importu usług transportu pasażerów i stawki podatku dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-900a/10/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl