ITPP2/443-9/12/MD - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie stworzenia małej wypożyczalni sprzętu wędkarsko-turystycznego, finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-9/12/MD Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie stworzenia małej wypożyczalni sprzętu wędkarsko-turystycznego, finansowanego ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2011 r. (data wpływu 1 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 9 lutego 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jest Pani współwłaścicielką małego gospodarstwa rolnego o pow. 1,6 ha oraz dzierżawcą jeziora. W chwili obecnej gospodarstwo nie przynosi żadnego dochodu, tak więc rozlicza się Pani w urzędzie skarbowym na zasadach ogólnych wspólnie z mężem (PIT-37). Mąż wykonuje pracę zarobkową poza gospodarstwem, a Pani wykazuje zerowy przychód.

W związku z tym, że jezioro którego, jest Pani dzierżawcą, jest typu lobeliowego i leży na obszarze Natura 2000, nie pozwala to na wykorzystanie go typowo produkcyjnie, czyli nie przynosi ono również żadnego dochodu. Jedyną możliwością jaką daje dzierżawienie tego jeziora, to wykorzystanie go pod względem wędkarskim oraz turystycznym. W związku z tą możliwością podjęła Pani decyzję o przystąpieniu do Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Rybackiej. Za jego pośrednictwem złożyła Pani wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej, dotyczący stworzenia małej wypożyczalni sprzętu wędkarsko-turystycznego. Wypożyczalnia ta, według wyliczeń uproszczonego biznesplanu, będzie małą wypożyczalnią (zaledwie 2 łódki i 8 kajaków) i może przynosić dochód nie przekraczający 30.000 zł rocznie. W związku z tym nieopłacalne będzie przechodzenie z dotychczasowego systemu rozliczania "na VAT", ponieważ kwota wnioskowanego dofinansowania wynosi zaledwie 31.000 zł.

W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.

Czy realizując powyższy wniosek można odzyskać poniesiony koszt podatku od towarów i usług, mając na uwadze wielkość posiadanego gospodarstwa rolnego (1,6 ha) i sposób rozliczania (składania zeznania rocznego) w Urzędem Skarbowym.

Zdaniem Wnioskodawcy - przedstawionym w uzupełnieniu wniosku - biorąc pod uwagę, iż w chwili obecnej posiada małe gospodarstwo rolne i z tego tytułu uzyskuje bardzo niski dochód, nie ma możliwości w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku od towarów i usług. W chwili obecnej jedyną Pani możliwością złożenia zeznania podatkowego, to złożenie zeznania wspólnie z mężem. Uważa Pani, że posiadając tak niski dochód nie jest w stanie przejść "na system rozliczania VAT", tym bardziej, że według wyliczeń (prognoz) biznesplanu dotyczącego projektu, dochód z wypożyczalni nie będzie przekraczał 30 tyś. rocznie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W rozdziale 9 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W świetle art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Według ust. 9 ww. artykułu, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ze złożonego wniosku wynika, że planuje Pani rozpoczęcie działalności gospodarczej polegającej na wypożyczaniu sprzętu wędkarsko-turystycznego. Obecnie nie jest Pani podatnikiem podatku od towarów i usług, a jedynie dokonuje wspólnego rozliczenia z mężem w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy dokonywane przez Panią - jako podatnika zwolnionego podmiotowo - nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem nie ma Pani prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Ponadto należy zaznaczyć, że nie ma Pani możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., ponieważ środki, o które się Pan ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Końcowo należy zastrzec, że powyższa kwalifikacja prawnopodatkowa pozostanie aktualna, o ile nie zrezygnuje Pani ze zwolnienia właściwego dla drobnych przedsiębiorców, o którym mowa w art. 113 ust. 1 albo art. 113 ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl