ITPP2/443-892/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-892/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2013 r. (data wpływu 27 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 21 listopada 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania otrzymanej dotacji.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi szkoleniowe, które w części wykonywane są poprzez realizację projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zgodnie z umowami o dofinansowanie, wsparcie na realizację tych projektów Spółdzielnia otrzymuje w następujących formach:

a.

w formie płatności ze środków europejskich,

b.

w formie dotacji celowej.

Wsparcie na realizację projektów otrzymuje jako zaliczki na pokrycie kosztów, które poniesie w przyszłości lub zapłatę za już poniesione koszty. Spółdzielnia zawarła umowę z Urzędem Marszałkowskim dotyczącą dofinansowania projektu, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, którego tematem było: Wzrost kwalifikacji pracowników drogą do wzmocnienia konkurencyjności 3 trójmiejskich hoteli. Projekt dofinansowany jest w 100% całkowitych kosztów kwalifikowanych. Spółdzielnia nie jest beneficjentem projektu, ani podwykonawcą. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę szkolenia, służy tylko na pokrycie kosztów. Uczestnicy szkolenia biorą w nim udział nieodpłatnie. Powyższa umowa ma na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników trzech trójmiejskich hoteli poprzez szkolenia i doradztwo oraz poprzez kursy językowe dla pracowników.

W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, otrzymana dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stwierdził, że podstawą opodatkowania jest obrót. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę usługi. Jeżeli taki bezpośredni związek dotacji ze świadczeniem usługi nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów nie podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do postanowień art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to dofinansowanie to stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub usługi.

Dla uznania dotacji za element zwiększający obrót istotne jest ustalenie, czy ma ona na celu sfinansowanie lub dofinansowanie konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, mające na celu np. dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nie stanowią obrotu w rozumieniu ww. przepisu, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółdzielnia świadczy usługi szkoleniowe, które w części wykonuje poprzez realizację projektów dofinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Wsparcie na realizację projektów otrzymuje jako zaliczki na pokrycie kosztów, które poniesie w przyszłości lub zapłatę za już poniesione koszty. Projekt dofinansowany jest w 100% całkowitych kosztów kwalifikowanych. Spółdzielnia nie jest beneficjentem projektu, ani podwykonawcą. Otrzymana dotacja nie ma wpływu na cenę szkolenia, służy tylko pokryciu kosztów. Uczestnicy szkolenia biorą w nim udział nieodpłatnie. Umowa dotycząca realizacji projektu ma na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników trzech trójmiejskich hoteli poprzez szkolenia i doradztwo oraz kursy językowe dla pracowników.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro otrzymane dofinansowanie - jak wskazała Spółdzielnia - nie ma wpływu na cenę świadczonej usługi, to nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie zwiększa obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl