ITPP2/443-884/12/AD - VAT w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-884/12/AD VAT w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu 23 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet jest liderem projektu pn. "...", który jest realizowany wspólnie z dwiema uczelniami oraz spółką. Umowa o realizację projektu zawarta była z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Właścicielem wynalazków, wzorów użytkowych lub wzorów przemysłowych dokonywanych w związku z jego realizacją jest Skarb Państwa zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Prawo do uzyskania praw wyłącznych w rozumieniu ustawy - Prawo własności przemysłowej, z wyłączeniem praw, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, powstałych w związku z realizacją projektu przysługuje wykonawcy. Po uzyskaniu praw wyłącznych, wykonawca ma udzielić nieodpłatnej licencji Skarbowi Państwa. Celem projektu jest opracowanie inteligentnego systemu informacyjnego do wykrywania zagrożeń bezpieczeństwa w ruchu drogowym osób niewidomych i słabowidzących z uwzględnieniem istniejących uwarunkowań prawnych i kryminologicznych.

Zadaniami realizowanymi przez Uniwersytet są studia polskich i obcojęzycznych źródeł prawnych i piśmiennictwa, badania ankietowe, analiza oficjalnych statystyk policyjnych.

Efektem przeprowadzonych badań mają być: postulaty zmian w prawodawstwie, identyfikacja zagrożeń w ruchu osób niewidomych i słabowidzących, stworzenie miejskiej mapy zagrożeń dla osób niewidomych i słabowidzących, analiza udziału niewidomych i słabowidzących w czynach zabronionych, opracowanie na temat opinii jednostek samorządu terytorialnego co do wdrażania innowacyjnych rozwiązań mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa w ruchu osób niewidomych i słabowidzących, opracowanie dotyczące opinii funkcjonariuszy jednostek Policji o niewidomych i słabowidzących, jako uczestnikach ruchu drogowego.

Analizą prawno-ekonomiczną, przygotowywaniem biznes planów i wdrożeniem wypracowanych produktów zajmować ma się spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Uniwersytet ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów służących realizacji ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uregulowań art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że świadczenie usług zakłada istnienie podmiotu będącego odbiorcą. W przypadku Uniwersytetu udział w projekcie polega na przeprowadzeniu badań, zaś ewentualne prototypy, wynalazki lub wzory użytkowe dokonywane będą przez pozostałe podmioty. Uniwersytet zachowa prawa autorskie do wyników badań. Wówczas nie występuje świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponieważ ww. usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Uniwersytetowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile prawa autorskie do wyników badań nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl