ITPP2/443-856/13/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-856/13/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 13 listopada 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia składników majątkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia składników majątkowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą, w ramach której realizowane są dwa niezależne profile działalności:

a.

usługi w zakresie budowy, integracji i serwisu: systemów monitoringu wizyjnego, systemów telekomunikacyjnych i elektronicznych, w tym usługi:

* instalacji systemów alarmowych,

* nstalacji systemów p-poż,

* instalacji systemów okablowania strukturalnego,

* instalacji systemów światłowodowych,

* instalacji systemów kontroli dostępu,

* instalacji elektrycznych,

* budowy sieci telekomunikacyjnych miedzianych i światłowodowych,

* instalacji lub wymiany urządzeń transmisyjnych,

* serwisu instalacji dla operatorów....

b.

usługi polegające na dostawie usług internetu, telewizji i telefonicznych w oparciu o własną lub dzierżawioną infrastrukturę telekomunikacyjną.

Istniejąca ewidencja zdarzeń gospodarczych pozwala na jednoznaczne przyporządkowanie poszczególnych przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, jak również składników majątkowych do jednego z wyżej opisanych profili działalności.

Aktualnie planowana jest sprzedaż tej części przedsiębiorstwa, która służy realizacji usług w zakresie dostaw internetu, telewizji i telefonicznych.

Zadania w zakresie dostaw internetu, telewizji i telefonicznych, realizowane są w oparciu o odrębny zespół składników majątkowych, który nie jest wykorzystywany w działalności realizowanej przez pion instalatorski firmy przy realizacji usług w zakresie budowy, integracji i serwisu systemów elektronicznych dla podmiotów zewnętrznych. Personel, który aktualnie jest zatrudniony przy wykonaniu usług z zakresu dostaw internetu i telewizji, zostanie przejęty przez nabywcę. Przedmiotem transakcji będą wszystkie składniki majątkowe wykorzystywane aktualnie przy świadczeniu usług dostawy internetu, telewizji i telefonicznych, w szczególności:

* infrastruktura kablowa i światłowodowa pomiędzy klientami oraz urządzeniami służącymi do dystrybucji,

* zespół urządzeń dystrybucyjnych, routerów, przełączników, radiolinii, serwerów,

* licencje na oprogramowanie kontrolujące urządzenia i przepływ danych,

* system bilingowy,

* portfolio klientów, z którymi podpisane są umowy na korzystanie z usług: internetowych, telewizyjnych i telefonicznych,

* prawa (w tym wierzytelności) i zobowiązania wynikające z zawartych umów na dostawy usług internetu, telewizji i telefonicznych,

* prawa i zobowiązania wynikające z zawartych umów najmu i dzierżawy urządzeń oraz nieruchomości, na których postawione są urządzenia tworzące sieć telekomunikacyjną,

* uprawnienia wynikające z udzielonych zgód i pozwoleń na korzystanie z nieruchomości,

* dokumentacja związana z działalnością w zakresie dostaw internetu, telewizji i telefonicznych.

Wszystkie wyżej wymienione elementy stanowią jedną zwartą, kompletną, powiązaną funkcjonalnie i ekonomicznie strukturę zorganizowaną w celu realizacji określonego zadania gospodarczego, polegającego na odpłatnym świadczeniu usług dostaw internetu, telewizji i telefonicznych. Poszczególne składniki (urządzenia, kable, oprogramowanie, prawa i obowiązki) dopiero po odpowiednim połączeniu tworzą integralną, zorganizowaną całość, która może być wykorzystana do realizacji określonego wyżej zadania gospodarczego. Struktura ta, jako całość, ma znacznie większą wartość ekonomiczną, niż jej poszczególne elementy. W oparciu o wyszczególniony wyżej zespół składników materialnych i niematerialnych prowadzona jest obecnie określona działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług w zakresie dostaw usług internetu, telewizji i telefonicznych. Nie istnieją żadne przeszkody faktyczne, ani prawne, dla których zorganizowany w powyższy sposób, zespół składników majątkowych nie mógłby być wykorzystany do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie dostaw usług internetu, telewizji i telefonicznych, jako odrębne przedsiębiorstwo. Po sprzedaży części przedsiębiorstwa służącej świadczeniu usług dostaw internetu, telewizji i telefonicznych nadal będzie Pani świadczyć usługi w pozostałych gałęziach swojej działalności.

W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy transakcja zbycia zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), wykorzystywanych aktualnie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług dostawy internetu, telewizji i telefonicznych, będzie podlegała wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wykorzystywany aktualnie do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług dostawy internetu, telewizji i telefonicznych, w przypadku jego sprzedaży będzie stanowił zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Na mocy art. 2 pkt 27e ustawy, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie, zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

1.

musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

W opinii Pani, wszystkie powyższe przesłanki zostały spełnione.

Ad.1

Przedmiotem transakcji będą wszystkie składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności w segmencie świadczenia usług dostawy internetu, telewizji i telefonicznych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy pomocy których będzie można realizować zadania gospodarcze. W niniejszej sprawie przedmiotem transakcji nie będą poszczególne składniki majątku przedsiębiorstwa (tekst jedn.: poszczególne elementy infrastruktury, cesje uprawnień z zawartych umów, poszczególne urządzenia, licencje na oprogramowanie itp.) ale zorganizowany, w celu prowadzenia określonej działalności gospodarczej, zespół składników materialnych i niematerialnych (obejmujący również zobowiązania), które pozostają ze sobą w ścisłym, technologicznym, funkcjonalnym i ekonomicznym związku. Związek ten polega na tym, że żaden z poszczególnych składników majątkowych wchodzących w skład tego zespołu, w oderwaniu od całości, nie jest wystarczający do realizacji określonego zadania gospodarczego. Dopiero zespół ten jako całość, tworząc integralną, zorganizowaną strukturę, może być wykorzystany do realizacji określonego wyżej zadania gospodarczego.

Związek ten jest realizowany zarówno w sferze funkcjonalno-technologicznej, tj. poszczególne składniki (urządzenia, kable, oprogramowanie) tworzą elementy zintegrowanej sieci teleinformatycznej, po rozłączeniu z którą przestają spełniać swoje funkcje, jak i w sensie ekonomiczno-prawnym, co oznacza że korzystanie z istniejącej sieci teleinformatycznej nie byłoby możliwe w oderwaniu od zawartych kontraktów z odbiorcami, jak i umów i zezwoleń na korzystanie z zajętych przez sieć nieruchomości.

Ad.2

Przepisy ustawy o VAT nie wymieniają warunków, które muszą być spełnione, aby zespół składników materialnych i niematerialnych można uznać za wyodrębniony organizacyjnie. Zgodnie ze stanowiskiem zawartym w interpretacji z dnia 9 grudnia 2010 r. sygn. IBPP3/443- 11/10/PH wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach "Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika, ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)". Przedmiotowa część przedsiębiorstwa stanowi obecnie wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość w strukturze przedsiębiorstwa, która realizuje, niezależnie od pozostałych pionów przedsiębiorstwa, specyficzne swoiste funkcje, w zakresie świadczenia usług dostępu do internetu, telewizji i telefonicznych. O wyodrębnieniu zespołu składników majątkowych odpowiedzialnych za wypełnianie tak specyficznie określonych zadań gospodarczych świadczy zupełna ich odmienność na tle pozostałego profilu działalności firmy, która skupia się na realizacji zadań w zakresie budowy, instalacji, integracji i serwisu systemów elektronicznych na rzecz klientów zewnętrznych. Ta odmienność przesądza o konieczności stosowania odrębnych metod zarządzania, marketingu, odmiennych metod świadczenia usług, z wykorzystaniem zupełnie innych narzędzi i personelu. W konsekwencji, przedmiotowa część przedsiębiorstwa ma wyłącznie przypisane określone składniki majątkowe, a żaden ze składników majątkowych służących do prowadzenia działalności w zakresie usług dostępu do internetu, telewizji i telefonicznych, nie jest wykorzystywany w pionie odpowiedzialnym za usługi budowy integracji i serwisu systemów świadczonych na rzecz podmiotów zewnętrznych. Do przedmiotowej części przedsiębiorstwa jest przypisany pracownik, który po transakcji zostanie zatrudniony przez nabywcę. Mając powyższe na uwadze należy uznać, że część przedsiębiorstwa, będąca przedmiotem sprzedaży, spełni warunki do uznania jej za wyodrębnioną organizacyjnie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Zdaniem Pani, wyodrębniona część przedsiębiorstwa spełnia ponadto warunki do uznania za wyodrębnioną część pod względem finansowym. Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych, warunkiem wystarczającym do uznania, że spełniona jest przesłanka wyodrębnienia finansowego jest zapewnienie możliwości przyporządkowania do danej części przedsiębiorstwa przychodów i kosztów w ewidencji księgowej (interpretacja dnia 22 sierpnia 2005 r. wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w...). Należy wskazać, że istniejące obecnie narzędzia ewidencyjne pozwalają na ścisłe przypisanie majątku, przychodów i kosztów działalności oraz należności i zobowiązań do tej części przedsiębiorstwa, w oparciu o którą prowadzona jest działalność w zakresie dostaw internetu, telewizji i telefonicznych, a która ma być przedmiotem sprzedaży jako ZCP.

Ad. 3

Jak wykazano wyżej, wszystkie składniki majątkowe mające być przedmiotem zbycia tworzą zintegrowaną strukturę niezbędną do świadczenia usług w zakresie zapewnienia dostaw internetu, telewizji i telefonicznych, która aktualnie jest wykorzystywana wyłącznie do realizacji tego celu gospodarczego. Ponadto, ze względu na swój wyspecjalizowany charakter oraz fakt, że w skład zbywanej części przedsiębiorstwa wchodzą również zobowiązania z dotychczas zawartych kontraktów, a także, że infrastruktura sieciowa jest zbudowana w konkretnym obszarze terytorialnym, zbyta część przedsiębiorstwa może być racjonalnie wykorzystana przez nabywcę, praktycznie wyłącznie w celu kontynuacji działalności gospodarczej w zakresie dostaw internetu, telewizji i telefonicznych. Wobec powyższego nie ulega wątpliwości, że składniki przedsiębiorstwa są przeznaczone wyłącznie do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Ad. 4

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego, jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia, jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Odnosząc powyższe do przedmiotowego stanu faktycznego należy zauważyć, że część przedsiębiorstwa, mająca być przedmiotem transakcji zbycia, stanowi zorganizowany zespół składników niematerialnych (licencje, zgody, bazy danych) i materialnych (infrastruktura telekomunikacyjna) przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej (świadczenie usług w zakresie dostaw internetu), który po odłączeniu z przedsiębiorstwa mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 k.c.

Ponadto, wyłączenie w oparciu o wyszczególniony wyżej zespół składników materialnych i niematerialnych prowadzona jest obecnie określona działalność gospodarcza, polegająca na świadczeniu usług w zakresie dostaw usług internetu, telewizji i telefonicznych. Nie istnieją żadne przeszkody faktyczne, ani prawne, dla których zorganizowany w powyższy sposób zespół składników majątkowych nie mógłby być wykorzystany do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie dostaw usług internetu, telewizji i telefonicznych, jako odrębne przedsiębiorstwo.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w momencie zbycia wyodrębniona część przedsiębiorstwa posiadać będzie cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, czyli będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji transakcja jej zbycia będzie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl