ITPP2/443-853/11/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-853/11/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa sali sportowej przy Liceum" oraz zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 15 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. "Budowa sali sportowej przy Liceum" oraz zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), z tytułu zawartych i zawieranych umów cywilnoprawnych, jak np. umowa dzierżawy. Sporządza miesięczne deklaracje VAT-7 do urzędu skarbowego. Do zadań własnych Powiatu należą, w myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu ponadgminnym, w tym, w zakresie edukacji publicznej, kultury fizycznej i sportu.

Powiat, w latach 2011-2012, będzie realizował inwestycję pn. "Budowa sali sportowej przy Liceum". Środki na finansowanie inwestycji pochodzić będą ze środków Unii Europejskiej lub Ministerstwa Sportu (30%) i środków własnych Powiatu, w wysokości 70%. Planowany koszt inwestycji to 6.500.000 zł. Powiat będzie występował jako zamawiający, w fazie przeprowadzenia procedur przetargowych i podpisywania umów na wykonanie robót. Faktury VAT związane z wykonaniem robót i usług dotyczących ww. inwestycji, będą wystawione na Powiat.

Z nowo wybudowanego obiektu korzystać będą przede wszystkim uczniowie Liceum i Zespołu Szkół, dla których Powiat jest organem założycielskim, podczas lekcji wychowania fizycznego, dodatkowych zajęć sportowych i międzyszkolnych zawodów sportowych.

Po całkowitym zrealizowaniu zadania, tj. wybudowaniu hali sportowej, zostanie ona przekazana - na podstawie umowy dzierżawy - Zakładowi Aktywności Zawodowej, który funkcjonuje jako samorządowy zakład budżetowy. Jego działalność jest finansowana w 90% ze środków PFRON-u oraz w 10% ze środków własnych Powiatu. Ponadto ZAZ prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie usług hotelarskich, gastronomicznych, a także ma możliwość wykonywania innych usług stosownie do potrzeb rynku (umowa z Urzędem Marszałkowskim). Z tej działalności osiąga dodatkowe przychody. ZAZ jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 86), natomiast wypracowany zysk przekazywany jest na Zakładowy Fundusz Aktywności Zawodowej, zgodnie z art. 31 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 123, poz. 776). Istnieje możliwość poszerzenia zakresu prowadzonej działalności o usługi związane z wynajmem ww. obiektu sportowego. W związku z osiąganiem przychodów z działalności gospodarczej, od kwietnia 2011 r. ZAZ jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od momentu przekazania hali sportowej w dzierżawę, ZAZ będzie ponosił wszelkie koszty związane z bieżącym utrzymaniem obiektu sportowego. Faktury z tytułu dzierżawy będą wystawiane przez Powiat, a wynikający z nich podatek będzie odprowadzany do urzędu skarbowego, zgodnie z deklaracją miesięczną VAT-7.

Dzierżawcą sali sportowej będzie ZAZ, który na podstawie zawartych umów najmu, będzie wynajmował salę sportową Liceum i Zespołowi Szkół oraz innym najemcom, którzy korzystać będą z tej sali po godzinach lekcyjnych oraz w soboty, niedziele i dni wolne od zajęć szkolnych. Dochody z najmu będą stanowiły przychody ZAZ. Dodatkowo ZAZ będzie mógł pobierać pożytki z przedmiotu dzierżawy. Wyżej opisana sytuacja prawna Powiatu i planowanej inwestycji, będącej w przyszłości przedmiotem dzierżawy, daje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Po zakończeniu przedmiotowej inwestycji i podpisaniu umowy dzierżawy z ZAZ, Powiat zamierza zwrócić się o zwrot podatku w całości.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytania:

1.

Czy Powiatowi przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji inwestycji, w związku z planowanym, po całkowitym zakończeniu zadania, oddaniem w dzierżawę ww. obiektu sportowego.

2.

Czy po zakończeniu przedmiotowej inwestycji, będzie istniała możliwość odliczenia przez Powiat podatku od towarów i usług w całości (zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy).

3.

Czy po zakończeniu ww. inwestycji, Powiat będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i wystąpienia do urzędu skarbowego o zwrot tego podatku w całości (zgodnie z art. 87 ust. 2 ww. ustawy), czyli w terminie 60 dni.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo że inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Powiatu, tj. w zakresie edukacji publicznej, kultury fizycznej i sportu (art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym), posiada prawo do odliczenia podatku od towarów i usług. Powiat, nawiązując do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazał, że skoro ww. inwestycja, po jej zakończeniu, będzie przedmiotem odpłatnej umowy dzierżawy, czyli czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, będzie miał - zgodnie z tym przepisem - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących koszty inwestycyjne. Oznacza to, że warunek konieczny do uzyskania prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy zostanie zrealizowany, bowiem podatnik będzie wykonywał czynność opodatkowaną. A zatem, po zakończeniu inwestycji, będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i wystąpienia do urzędu skarbowego o jego zwrot w całości, w terminie 60 dni, stosownie do przepisu art. 87 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje, stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy, w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (...).

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może - w świetle ust. 11 ww. artykułu - obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl ust. 2a powołanego artykułu, w przypadku wydłużenia terminu na podstawie ust. 2 zdanie drugie, urząd skarbowy na wniosek podatnika dokonuje zwrotu różnicy podatku w terminie wymienionym w ust. 2 zdanie pierwsze, jeżeli podatnik wraz z wnioskiem złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe w kwocie odpowiadającej kwocie wnioskowanego zwrotu podatku. Jeżeli wniosek wraz z zabezpieczeniem został złożony na 13 dni przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2, lub później, zwrotu dokonuje się w terminie 14 dni od dnia złożenia tego zabezpieczenia.

Szczegółowe kwestie dotyczące zabezpieczenia majątkowego, o którym mowa w ust. 2a, zostały uregulowane w ust. 4a-4f powołanego wyżej artykułu.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższego przepisu wynika, że dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, sprowadzającego się do oddania rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na uiszczaniu kwoty ustalonego czynszu dzierżawnego.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Powiat jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów usług, z tytułu zawieranych umów cywilnoprawnych. Sporządza miesięczne deklaracje VAT-7, które składa do urzędu skarbowego. W latach 2011-2012, będzie realizował inwestycję, dotyczącą budowy sali sportowej przy liceum. Faktury VAT związane z wykonaniem robót i usług dotyczących ww. inwestycji, będą wystawione na Powiat. Po całkowitym zrealizowaniu zadania, tj. wybudowaniu hali sportowej, zostanie ona przekazana - na podstawie umowy dzierżawy - Zakładowi, który funkcjonuje jako samorządowy zakład budżetowy. Faktury z tytułu dzierżawy ww. obiektu, będą wystawiane przez Powiat, a wynikający z nich podatek będzie odprowadzany do urzędu skarbowego, zgodnie z deklaracją miesięczną VAT-7.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności sprawy, jak również treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż Powiat będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z otrzymanych faktur VAT, dokumentujących zakupy związane z budową sali sportowej, mającej być - jak wskazano we wniosku - przedmiotem umowy dzierżawy, na zasadach wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpi żadne wyłączenie wymienione w art. 88 tej ustawy, a w przypadku, gdy w okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, będzie mógł wystąpić o zwrot różnicy podatku, o ile spełnione zostaną warunki określone w art. 87 ww. ustawy.

A zatem - wbrew twierdzeniu Powiatu - prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz wystąpienia o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, nie będzie uzależnione od momentu zakończenia przedmiotowej inwestycji i zawarcia umowy dzierżawy, lecz od daty otrzymania faktur VAT związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. O prawie do odliczenia decyduje bowiem wyłącznie istniejący w chwili ponoszenia wydatków lub planowany (w przypadku budowy), związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii zasadności zwrotu nadwyżki podatku naliczonego, w tym w terminie 60 dni, o którym mowa w art. 87 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż może ona być przedmiotem oceny wyłącznie przez właściwy miejscowo organ podatkowy I instancji, w toku prowadzonego postępowania w związku z ubieganiem się Powiatu o zwrot tegoż podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl