ITPP2/443-853/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-853/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 17 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach: 12 i 22 października 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach: 12 i 22 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, którego celem statutowym jest ochrona ptaków ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ich naturalnych środowisk (PKWiU 91.33.14), zgodnie ze statutem, realizuje swoje cele poprzez: wykup i dzierżawę gruntów w ważnych ostojach ptaków, odtwarzanie zarastających łąk poprzez usuwanie krzewów, koszenie traw, wykonywanie zabiegów ochronnych w ostojach ptaków, sporządzanie planów zarządzania ostojami szczególnie cennymi. Posiada status OPP i jako osoba prawna jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Od 1 stycznia 2010 r. Stowarzyszenie rozpoczęło realizację projektu finansowanego ze środków: LIFE+ (instrumentu finansowego UE), NFOŚiGW oraz ze środków własnych. Projekt realizowany jest na terenie Puszczy (...) i (...). Głównym celem projektu jest zatrzymanie spadku oraz polepszenie stanu i zasięgu lęgowej populacji orlika krzykliwego w Puszczy (...) i (...) do 2015 r., a także zapewnienie korzystnego stanu populacji orlika na poziomie krajowym, poprzez przygotowanie Krajowego Planu Ochrony Orlika.

Do zadań, które realizuje T., należy: monitoring populacji lęgowej orlika krzykliwego na terenie Puszczy (...) i (...) oraz prowadzenie bezpośrednich zabiegów ochronnych, takich jak:

* odtworzenie odpowiednich warunków łowieckich poprzez usuwanie zarośli i krzewów,

* odtworzenie opuszczonych łąk poprzez wykaszanie i odkrzaczanie,

* renaturalizacja rzeki,

* przywrócenie ekstensywnego wypasu na terenie Puszczy (...),

* wykup gruntów na terenie obu Puszcz dla celów długoterminowej ochrony orlika.

W ramach projektu zakupiono już około 40 ha gruntów, lunety, lornetki, samochód terenowy oraz usługi wykaszania i odkrzaczania łąk na terenie obu Puszcz, a także materiały biurowe.

W chwili obecnej przygotowywana jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia w celu wyłonienia dostawcy maszyn rolniczych (tekst jedn. ciągnika, kosiarki, prasy rolującej).

Czynności wykonywane w ramach projektu to czynności wyłącznie statutowe, do których ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie przysługuje.

Stowarzyszenie wskazało, iż stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zarejestrowany podatnik VAT czynny zasadniczo uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi. Ponieważ wydatki dokonywane przez Stowarzyszenie w ramach realizowanego projektu, nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, w Jego ocenie, nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114., art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Stowarzyszenie, będące podatnikiem VAT czynnym, którego celem statutowym jest ochrona ptaków ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ich naturalnych środowisk (PKWiU 91.33.14), realizuje swoje cele statutowe poprzez: wykup i dzierżawę gruntów w ważnych ostojach ptaków, odtwarzanie zarastających łąk poprzez usuwanie krzewów, koszenie traw, wykonywanie zabiegów ochronnych w ostojach ptaków, sporządzanie planów zarządzania ostojami szczególnie cennymi. Stowarzyszenie realizuje projekt, którego głównym celem jest zatrzymanie spadku oraz polepszenie stanu i zasięgu lęgowej populacji orlika krzykliwego, a także zapewnienie korzystnego stanu populacji orlika na poziomie krajowym, w związku z czym ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Do zadań, które realizuje w ramach przedmiotowego projektu, należą: monitoring populacji lęgowej orlika krzykliwego oraz prowadzenie bezpośrednich zabiegów ochronnych.

W ramach projektu zakupiono już około 40 ha gruntów, lunety, lornetki, samochód terenowy oraz usługi wykaszania i odkrzaczania łąk, a także materiały biurowe. Przygotowywana jest również specyfikacja istotnych warunków zamówienia w celu wyłonienia dostawcy maszyn rolniczych (tekst jedn. ciągnika, kosiarki, prasy rolującej). Wskazane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu ww. towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl