ITPP2/443-845/13-2/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-845/13-2/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 listopada 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania za czynność podlegającą opodatkowaniu wniesienia do spółki aportu w postaci prawa do znaku towarowego jest prawidłowe

* ustalenia podstawy opodatkowania, gdy zapłata nastąpi zgodnie z wariantem A jest nieprawidłowe

* ustalenia podstawy opodatkowania, gdy zapłata nastąpi zgodnie z wariantem B jest prawidłowe

* momentu powstania obowiązku podatkowego dla tej czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 listopada 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za czynność podlegającą opodatkowaniu wniesienia do spółki aportu w postaci prawa do znaku towarowego, ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku, gdy zapłata nastąpi zgodnie z wariantem "A" lub "B", obowiązującej stawki podatku oraz momentu powstania obowiązku podatkowego dla tej czynności.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą prawną mającą swoją siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jest właścicielem prawa ochronnego na znak towarowy (dalej: Znak), o którym mowa w art. 121 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.). Wnioskodawca zamierza przystąpić do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA) obejmując jej akcje i tym samym status jej akcjonariusza w zamian za wniesienie wkładu w postaci Znaku (prawa ochronnego na znak towarowy). W statucie SKA, odpowiednich uchwałach Walnego Zgromadzenia oraz umowie przenoszącej aport, wskazana zostanie wartość rynkowa (godziwa) Znaku. W zamian za wkład, w dniu rejestracji przez sąd rejestrowy podwyższenia kapitału zakładowego, zostaną wydane Wnioskodawcy dokumenty w postaci akcji i tym samym w tym dniu obejmie dodatkowe akcje SKA. W zależności od ostatecznych ustaleń biznesowych, parametry transakcji będą ustalone w następujący sposób:

1. Wariant A - wartość wkładu niepieniężnego wnoszonego przez Wnioskodawcę do SKA i tym samym cena emisyjna akcji SKA odpowiadać będzie wartości netto Znaku. W praktyce oznacza to, że w zamian za wnoszony wkład w postaci Znaku Wnioskodawca otrzyma:

a.

akcje o wartości odpowiadającej wartości netto Znaku,

b.

środki pieniężne w wysokości odpowiadającej kwocie podatku należnego z tytułu wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci Znaku, przy czym kwota ta stanie się wymagalna w dniu objęcia przez Wnioskodawcę akcji SKA, wyemitowanych w związku ze wskazanym aportem.

2. Wariant B - wartość wkładu niepieniężnego i tym samym cena emisyjna akcji SKA odpowiadać będzie wartości brutto Znaku. W praktyce oznacza to, że w zamian za wnoszony wkład w postaci Znaku Wnioskodawca otrzyma wyłącznie akcje o wartości odpowiadającej wartości brutto Znaku.

Zarówno Wnioskodawca, jak i SKA, na moment przeprowadzenia transakcji przedstawionych w zdarzeniu przyszłym będą czynnymi i zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

* Czy czynność wniesienia Znaku przez Wnioskodawcę, jako wkładu do SKA, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

* W przypadku uznania wskazanej czynności za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w jaki sposób należy ustalić wysokość podatku należnego.

* W przypadku uznania wskazanej czynności za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w jakim momencie powstanie obowiązek podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, wniesienie Znaku w formie wkładu niepieniężnego do SKA będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wskazał, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Prawo ochronne na znak towarowy nie stanowi towaru w rozumieniu przepisów ustawy, a zatem transakcja wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci Znaku nie może być kwalifikowana jako odpłatna dostawa towarów. Wnioskodawca stwierdził, że rozważenia wymaga kwalifikacja wskazywanej transakcji, jako odpłatnego świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Podniósł, że zgodnie z ww. przepisem, przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Wskazał, że w konsekwencji, biorąc pod uwagę ww. definicję usług, należy przyjąć, że wniesienie Znaku do SKA będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług. Stwierdził, że kwota podatku należnego z tytułu aportu będzie odpowiadała 23% wartości rynkowej Znaku netto. Podniósł, że ustawa nie zawiera szczególnych regulacji dotyczących stawki podatku, jaką należy przyjąć dla dostawy prawa ochronnego na znak towarowy, ani podstaw do zastosowania zwolnienia z opodatkowania w odniesieniu do planowanej transakcji aportu. Zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23%. Zdaniem Wnioskodawcy podstawą opodatkowania będzie wartość brutto Znaku stanowiącego przedmiot aportu, pomniejszona o kwotę podatku. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 29 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, który należy rozumieć jako kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Podkreślił, że w przypadku aportu nie sposób wskazać na kwotę należną z tytułu sprzedaży, zatem w analizowanym przypadku zastosowanie znajduje art. 29 ust. 9 ustawy, który wskazuje, że przy braku określenia ceny podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa pomniejszona o kwotę podatku. W konsekwencji, podstawą opodatkowania będzie wartość rynkowa przedmiotu aportu (wartość brutto), pomniejszona o kwotę podatku. W ocenie Wnioskodawcy bez znaczenia dla ustalenia wartości podstawy opodatkowania w analizowanej sytuacji pozostaje to, który ze wskazanych dwóch wariantów rozliczeń z tytułu aportu zostanie przez strony wybrany. Na sposób ustalenia podstawy opodatkowania nie będą miały wpływu też takie czynniki, jak wartość nominalna emitowanych akcji SKA. Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne: z dnia 23 kwietnia 2013 r. (nr IBPP2/443-77/13/lK) z dnia 28 czerwca 2013 r. (nr IPPP1/443-330/13-4/IGo). Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jednakże, w myśl art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28I pkt 1 ustawy. Stwierdził, że art. 28I pkt 1 ustawy dotyczy usług sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw. W związku z powyższym, w przypadku planowanego aportu Znaku do SKA, obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Wnioskodawca zauważył, że w praktyce oznacza to, że w analizowanej sytuacji obowiązek podatkowy powstanie w dniu rejestracji przez sąd rejestrowy podwyższenia kapitału zakładowego SKA w związku z aportem Znaku. Podniósł, że w dniu rejestracji przez sąd rejestrowy podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy wydane zostaną dokumenty w postaci akcji i tym samym w tym dniu obejmie dodatkowe akcje SKA. Ponadto, jeżeli realizowany będzie Wariant A rozliczeń z tytułu aportu, w ramach którego częścią wynagrodzenia za Znak będą otrzymane od SKA środki pieniężne, termin płatności takiej kwoty będzie ustalony na dzień rejestracji przez sąd podwyższenia kapitału zakładowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie uznania za czynność podlegającą opodatkowaniu wniesienia do spółki aportu w postaci prawa do znaku towarowego,

* nieprawidłowe - w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania, w sytuacji, gdy zapłata nastąpi zgodnie z wariantem A,

* prawidłowe - w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania, w sytuacji, gdy zapłata nastąpi zgodnie z wariantem B,

* prawidłowe - w zakresie obowiązującej stawki podatku dla czynności zbycia prawa do znaku towarowego,

* prawidłowe - w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla tej czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, zgodnie z którą usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem "usługi" w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Stosownie do ogólnej zasady wyrażonej w art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28I pkt 1.

W art. 28I pkt 1 ustawy zostały wymienione takie czynności jak: sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji, przeniesienie lub cesja praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddanie do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

Z art. 19 ust. 13 pkt 9 w związku z art. 28I pkt 1 ustawy wynika, że obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży praw - związany jest w pierwszej kolejności z płatnością. Co oznacza, że w przedmiotowej sprawie koniecznym jest ustalenie, kiedy nastąpi płatność (otrzymanie zapłaty) oraz czy i kiedy upływa termin zapłaty określony w umowie lub fakturze. Należy wskazać, że odpłatność nie musi mieć postaci pieniężnej. Może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata może być w części pieniężna, a w części rzeczowa.

W celu ustalenia momentu dokonania zapłaty, w sytuacji gdy płatność nie nastąpi w formie pieniężnej lecz w postaci akcji, należy odnieść się do treści art. 430 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1030), zgodnie z którym zmiana statutu wymaga uchwały walnego zgromadzenia i wpisu do rejestru.

Stosownie do § 2 cytowanego artykułu, zmianę statutu zarząd zgłasza do sądu rejestrowego. (...).

W myśl art. 431 § 1 cytowanej ustawy, podwyższenie kapitału zakładowego wymaga zmiany statutu i następuje w drodze emisji nowych akcji lub podwyższenia wartości nominalnej dotychczasowych akcji.

W świetle § 2 tego artykułu, objęcie nowych akcji może nastąpić w drodze:

1.

złożenia oferty przez spółkę i jej przyjęcia przez oznaczonego adresata; przyjęcie oferty następuje na piśmie pod rygorem nieważności (subskrypcja prywatna);

2.

zaoferowania akcji wyłącznie akcjonariuszom, którym służy prawo poboru (subskrypcja zamknięta);

3.

zaoferowania akcji w drodze ogłoszenia zgodnie z art. 440 § 1, skierowanego do osób, którym nie służy prawo poboru (subskrypcja otwarta).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 9 ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Zgodnie z art. 2 pkt 27b ustawy, przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Stosownie do art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 385) przez cenę rozumie się cena - wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Jak wynika z powyższych przepisów, regulacja zawarta w ust. 9 ww. artykułu dotyczy pewnego rodzaju sytuacji szczególnej w stosunku do przypadku określonego w ust. 1 i znajduje pierwszeństwo w zastosowaniu w razie zaistnienia takiej właśnie sytuacji, a więc zawsze wtedy, gdy dla danej czynności określonej w art. 5 (m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług) nie została określona cena.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną mającą swoją siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jest właścicielem prawa ochronnego na znak towarowy, o którym mowa w art. 121 ustawy - Prawo własności przemysłowej. Wnioskodawca zamierza przystąpić do spółki komandytowo-akcyjnej, obejmując jej akcje i tym samym status jej akcjonariusza, w zamian za wniesienie wkładu w postaci Znaku (prawa ochronnego na znak towarowy). W statucie SKA, odpowiednich uchwałach Walnego Zgromadzenia oraz umowie przenoszącej aport, wskazana zostanie wartość rynkowa (godziwa) Znaku. W zamian za wkład, w dniu rejestracji przez sąd rejestrowy podwyższenia kapitału zakładowego, Wnioskodawcy wydane zostaną dokumenty w postaci akcji i tym samym w tym dniu obejmie dodatkowe akcje SKA. W zależności od ostatecznych ustaleń biznesowych, parametry transakcji będą ustalone w następujący sposób:

1. Wariant A - wartość wkładu niepieniężnego wnoszonego przez Wnioskodawcę do SKA i tym samym cena emisyjna akcji SKA, odpowiadać będzie wartości netto Znaku. W praktyce oznacza to, że w zamian za wnoszony wkład w postaci Znaku Wnioskodawca otrzyma:

a.

akcje o wartości odpowiadającej wartości netto Znaku,

b.

środki pieniężne w wysokości odpowiadającej kwocie podatku należnego z tytułu wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci Znaku, przy czym kwota ta stanie się wymagalna w dniu objęcia przez Wnioskodawcę akcji SKA, wyemitowanych w związku ze wskazanym aportem.

2. Wariant B - wartość wkładu niepieniężnego i tym samym cena emisyjna akcji SKA odpowiadać będzie wartości brutto Znaku. W praktyce oznacza to, że w zamian za wnoszony wkład w postaci Znaku Wnioskodawca otrzyma wyłącznie akcje o wartości odpowiadającej wartości brutto Znaku.

Zarówno Wnioskodawca, jak i SKA, na moment przeprowadzenia transakcji przedstawionych w zdarzeniu przyszłym będą czynnymi i zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że wniesienie przez Wnioskodawcę prawa do przedmiotowego znaku towarowego w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki komandytowo-akcyjnej będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Obowiązek podatkowy z tytułu zbycia tego świadczenia, powstanie zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy, w momencie otrzymania zapłaty. Skoro - jak wynika z treści wniosku - wynagrodzeniem będą akcje spółki komandytowo-akcyjnej lub akcje wraz z kwotą pieniężną odpowiadającą wartości podatku od towarów i usług, należy przyjąć, że obowiązek podatkowy powstanie z chwilą ich otrzymania.

W związku z tym, że w wariancie A wartość wkładu niepieniężnego (wyrażona w pieniądzu) określona będzie w umowie aportowej, zaś strony zakładają, że rozliczenie czynności wniesienia aportu nastąpi w części poprzez otrzymanie przez Wnioskodawcę "udziału" (akcji), a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku od towarów i usług należnego w związku z wniesieniem aportu, a zatem podatek od towarów i usług zostanie dopłacony wnoszącemu aport w formie pieniężnej, przyjąć należy, że dla tego aportu została określona cena (ustalona na poziomie wartości emisyjnej akcji plus należny podatek) i w takim przypadku podstawą opodatkowania - zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług -#61485; będzie kwota należna z tytułu aportu pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przy czym kwota należna to całość świadczenia należnego od nabywcy (otrzymującego aport) - w okolicznościach niniejszej sprawy to wartość akcji (równa wartości netto przedmiotu aportu) powiększona o wartość podatku od towarów i usług.

Natomiast w wariancie B, ponieważ okoliczności faktyczne sprawy wskazują, że nie zostanie określona cena zbywanego prawa do znaku towarowego, gdyż z umowy będzie wynikało jedynie, że Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie w formie akcji o wartości równej wartości brutto prawa do znaku towarowego, podstawą opodatkowania - zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy - będzie wartość rynkowa prawa do znaku towarowego pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Jednocześnie stwierdzić należy, że zbycie znaku towarowego - zgodnie 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy - będzie podlegało opodatkowaniu 23% stawką podatku, gdyż ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie, nie przewidują możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku, bądź zwolnienia z podatku tej transakcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl