ITPP2/443-842/12/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-842/12/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "I..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 20 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "I...".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z realizacją projektu pn. "I..." realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, B... zwróciło się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług. Ze względu na wymagania stawiane przez Instytucję Pośredniczącą, tj. Urząd Marszałkowski, zostało wezwane do przedstawienia interpretacji dotyczącej możliwości odliczenia tego podatku. Brak możliwości odliczenia podatku powodować będzie możliwość wykorzystania części dotacji w celu opłacenia tego podatku. W przypadku możliwości odliczenia podatku jego koszt będzie kosztem niekwalifikowanym i dotacja nie będzie mogła być przeznaczona na opłacenie tego podatku. Interpretacja jest niezbędna do określenia możliwości odliczenia podatku przez B....

Pomysł inscenizacji nawiązuje do bitwy pod S. Dzięki niecodziennemu podejściu do historii, kultury i przyrody, mieszkańcy i turyści będą mieli możliwość poznania minionych czasów za pomocą wszystkich zmysłów. Podczas realizacji operacji uczestnicy, mieszkańcy i goście, będą mogli zwiedzić obóz, poznać rzemiosła dawne, przymierzyć zbroję oraz obejrzeć inscenizację historycznego wydarzenia. Do udziału w przedsięwzięciu zostaną zaproszeni mieszkańcy i turyści przebywający na urlopach, którzy będą chcieli odwiedzić obozowisko i obejrzeć inscenizację. W ramach kosztów ujęto zakup repliki wozu taborowego, zakup namiotu, przygotowanie i druk plakatów, zakup drewna konstrukcyjnego, rozniesienie ulotek i plakatów, prace przy umocnieniach obozu, wykonanie padoków dla koni, przygotowanie drewna na opał, rozstawienie namiotów, przewożenie sprzętów, przygotowanie stoisk, rozstawienie znaków drogowych, sprzątanie, wykaszanie, wykonanie podłączeń wody, prądu itd. Przychód B... za 2011 r. wyniósł 16.780,33 zł. Wartość projektu wynosi 24.273,20 zł, w tym dofinansowanie 15.900,00 zł, wkład własny 8.373,20 zł B... nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, projekt jest imprezą niebiletowaną, nieodpłatną, dostępną dla wszystkich. W związku z realizacją projektu nie wystąpi przychód ze sprzedaży.

W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, w związku z tym, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a projekt realizowany będzie nieodpłatnie, nie wystąpi sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług i nie będzie związku z czynnościami opodatkowanym - nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że B... nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż dokonane zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, a ponadto B... nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl