ITPP2/443-842/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-842/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 listopada 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług czarteru jachtu, wędkowania, nurkowania oraz szkoleniowych w zakresie nurkowania i żeglowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług czarteru jachtu, wędkowania, nurkowania oraz szkoleniowych w zakresie nurkowania i żeglowania.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka pod koniec 2008 r. zakupiła stary statek, we własnym zakresie wyremontowała go i przerobiła na jacht. Od marca 2010 r. świadczy na tym jachcie usługi czartetu jachtu (wynajmu jachtu wraz z załogą) sklasyfikowane pod numerem PKWiU 50.10.20.0 oraz usługi wędkowania. Są to usługi trwające 2-3 dni, połączone z noclegiem i wyżywieniem na jachcie oraz z połowem dorszy za pomocą wędki. Wędkowanie odbywa się na Zatoce oraz na pełnym morzu. Spółka świadczy również usługi nurkowania oraz odrębnie usługi szkoleniowe w zakresie nurkowania i żeglowania, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 93.29.19.0. Usługi te, podobnie jak usługi wędkowania, mogą być według potrzeb połączone z noclegiem i wyżywieniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stosowana 22% stawka podatku od towarów i usług jest właściwa dla wszystkich rodzajów usług świadczonych przez Spółkę.

Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ żadna z usług świadczonych przez Spółkę nie została wymieniona w załącznikach do ustawy nr 3, 4 oraz 6, wszystkie usługi świadczone na posiadanym jachcie są opodatkowane 22% stawką podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r., stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0% oraz dał możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Świadczenie składające się z co najmniej dwóch czynności, które z ekonomicznego punktu widzenia tworzy jedną całość ma miejsce wtedy, gdy jedną z jego części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla nabywcy celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego zrealizowania (wykorzystania) usługi zasadniczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy na jachcie, którego jest właścicielem, usługi czartetu jachtu (wynajmu jachtu wraz z załogą) sklasyfikowane pod numerem PKWiU 50.10.20.0 oraz usługi wędkowania. Są to usługi trwające 2-3 dni, połączone z noclegiem i wyżywieniem na jachcie oraz z połowem dorszy za pomocą wędki. Wędkowanie odbywa się na Zatoce Gdańskiej oraz na pełnym morzu. Spółka świadczy również usługi nurkowania oraz odrębnie usługi szkoleniowe w zakresie nurkowania i żeglowania, sklasyfikowane pod numerem PKWiU 93.29.19.0. Usługi te, podobnie jak usługi wędkowania, mogą być, według potrzeb, połączone z noclegiem i wyżywieniem.

Analiza wykonywanych przez Spółkę świadczeń wskazuje, iż rzeczywistym i głównym ich celem jest zapewnienie pasażerom jachtu wypoczynku i relaksu na morzu. Z perspektywy nabywcy najistotniejszym elementem analizowanych świadczeń jest bowiem rekreacja, rozumiana jako możliwość odpoczynku, wędkowania, nurkowania, nauki żeglowania bądź nurkowania, wraz z noclegiem i konsumpcją posiłków na pokładzie jachtu, lub bez nich.

Zatem biorąc pod uwagę definicję świadczenia kompleksowego, w konfrontacji z przedstawionym stanem faktycznym oraz obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa należy stwierdzić, iż świadczone przez Spółkę usługi czarteru jachtu (PKWiU 50.10.20.0), wędkowania, nurkowania lub szkoleniowe w zakresie nurkowania i żeglowania sklasyfikowane - jak wskazano we wniosku - pod symbolem PKWiU 93.29.19.0, podlegają opodatkowaniu - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - 22% stawką podatku od towarów i usług, nie przewidziano bowiem dla nich możliwości zastosowania stawki preferencyjnej albo zwolnienia od podatku.

Wskazuje się, iż niniejsze rozstrzygnięcie zapadło przy założeniu, iż miejscem świadczenia i opodatkowania przedmiotowych usług jest terytorium kraju.

Informuje się ponadto, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług. Zgodnie z obowiązującym Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług. W przypadku wątpliwości co do prawidłowego sklasyfikowania świadczonych usług, Wnioskodawca może zwrócić się do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Wobec powyższego niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o wskazane we wniosku klasyfikacje statystyczne świadczonych usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl