ITPP2/443-841a/10/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-841a/10/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności świadczonych przez kontrahenta z Wielkiej Brytanii za import usług oraz możliwości zastosowania do nich zwolnienia od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności świadczonych przez kontrahenta z Wielkiej Brytanii za import usług oraz możliwości zastosowania do nich zwolnienia od podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą zaklasyfikowaną przez Ośrodek Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi do grupowania PKWiU 65.12.10-00.90 - Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Są to usługi polegające na transferze środków, na zlecenie imigrantów zarobkowych oraz osób krajowych, z Wielkiej Brytanii do Polski oraz z Polski do Wielkiej Brytanii. Realizacja usług odbywa się we współpracy z firmą angielską. Na podstawie zawartej umowy każda z firm uczestniczy w realizacji wymienionej usługi w ściśle określonym zakresie. Firma angielska przyjmuje zlecenia, negocjuje wysokość kursu przeliczeniowego, dokonuje przelewu środków w walucie obcej na Pani rachunek walutowy w kraju oraz realizuje przelewy na rachunki adresatów zleceń w Wielkiej Brytanii. Pani natomiast dokonuje przewalutowań środków z rachunku walutowego na złotówki, realizuje na rzecz adresatów wskazanych przez zleceniodawców przelewy w złotych, przyjmuje w kraju zlecenia na transfer środków do Wielkiej Brytanii, negocjuje kursy przeliczeniowe i zleca firmie angielskiej realizację przelewów w funtach na rachunki adresatów zleceń w Wielkiej Brytanii. Przy realizacji zleceń nie są pobierane żadne opłaty, a Pani przychód stanowi różnica finansowa wynikająca z zastosowania kursu wynegocjowanego ze zleceniodawcą oraz kursu faktycznie zrealizowanego przy przewalutowaniu. Za świadczone usługi firma angielska w ostatnim dniu miesiąca wystawia fakturę obciążającą Pani firmę. Faktura ta zostaje ujęta w kosztach działalności. Świadczone usługi ujmowane są w rejestrach prowadzonych dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz deklaracji VAT-7, jako zwolnione od podatku. Jednocześnie "zafakturowane" przez firmę angielską usługi należy traktować jako import usług, przy czym usługi te korzystają w Polsce ze zwolnienia od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo kwalifikuje Pani usługi pośrednictwa świadczone przez kontrahenta z Wielkiej Brytanii, nieposiadającego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, do importu usług korzystających ze zwolnienia od podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez firmę angielską, niemającą w Polsce siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności, jako usługi pośrednictwa pieniężnego (część transakcji realizowana na Pani rzecz w Anglii), stanowią import usług i w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, jest Pani zobowiązana do rozliczania podatku z tytułu importu tych usług. Wskazała Pani, że usługi te korzystają - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług - ze zwolnienia od podatku, jako usługi wymienione w poz. 3 załącznika nr 4 do ww. ustawy, gdyż mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 65 i nie należą do usług wyłączonych ze zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z brzmieniem ust. 4 powołanego artykułu, przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień zawartych w ust. 2 powyższego artykułu, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyjątkiem świadczenia usług, do których stosuje się art. 28b, oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Na mocy ust. 3 tegoż artykułu, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Przez import usług - w myśl art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania. Kwestia ta została w ustawie o podatku od towarów i usług uregulowana w rozdziale 3 Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług, działu V.

Na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (ust. 2 wskazanego wyżej artykułu).

Ustęp 3 tegoż artykułu stanowi, iż w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie w odniesieniu do niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, w poz. 3 wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego - PKWiU sekcja J ex (65-67) - z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę "ex" przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że świadczy Pani usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65.12.10-00.90 - "Usługi pośrednictwa pieniężnego, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Polegają one na transferze środków, na zlecenie imigrantów zarobkowych oraz osób krajowych, z Wielkiej Brytanii do Polski oraz z Polski do Wielkiej Brytanii. Realizacja usług odbywa się we współpracy z firmą angielską. Na podstawie zawartej umowy każda z firm uczestniczy w realizacji wymienionej usługi w ściśle określonym zakresie. Firma angielska przyjmuje zlecenia, negocjuje wysokość kursu przeliczeniowego, dokonuje przelewu środków w walucie obcej na Pani rachunek walutowy w kraju oraz realizuje przelewy na rachunki adresatów zleceń w Wielkiej Brytanii. Pani natomiast dokonuje przewalutowań środków z rachunku walutowego na złotówki, realizuje na rzecz adresatów wskazanych przez zleceniodawców przelewy w złotych, przyjmuje w kraju zlecenia na transfer środków do Wielkiej Brytanii, negocjuje kursy przeliczeniowe i zleca firmie angielskiej realizację przelewów w funtach na rachunki adresatów zleceń w Wielkiej Brytanii. Firma angielska obciąża Panią za wykonane usługi i wystawia fakturę w ostatnim dniu miesiąca.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w związku z tym, iż usługi pośrednictwa finansowego są świadczone przez podatnika z Wielkiej Brytanii na rzecz Pani, jako podmiotu wykonującego działalność gospodarczą (podatnika), zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem ich świadczenia i opodatkowania jest terytorium Polski tj. miejsce, w którym usługobiorca posiada swoją siedzibę.

Z treści wniosku nie wynika, aby firma brytyjska (usługodawca) posiadała siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, zatem w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy zobowiązanym do rozliczenia podatku jest usługobiorca, czyli Pani, jako podatnik z tytułu importu usług. Wobec powyższego - o ile przedmiotowe usługi są usługami w zakresie pośrednictwa finansowego sklasyfikowanymi w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00, nie objętymi wyłączeniami zawartymi w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy - ich świadczenie korzysta ze zwolnienia od podatku.

Jednocześnie wskazać należy, iż zaklasyfikowanie przedmiotowych usług do właściwego grupowania statystycznego PKWiU, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska odnośnie klasyfikacji przedmiotowych usług, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o klasyfikację PKWiU podaną przez Panią w treści złożonego wniosku.

Końcowo informuje się, że kwestię dotyczącą sposobu wykazania importu tych usług w deklaracji VAT-7, rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej o numerze ITPP2/443-841b/10/AW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl