ITPP2/443-840/12/EB - Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej otrzymanie aportu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-840/12/EB Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej otrzymanie aportu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej otrzymanie nieruchomości gruntowej w formie aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej otrzymanie nieruchomości gruntowej w formie aportu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka otrzyma od Gminy nieruchomości: grunty zabudowane obiekatmi infrastrktury technicznej, tj. przepompowni ścieków. Powyższe grunty nie mają charakteru rolnego i są przeznaczone pod zabudowę. Posadowione na gruntach obiekty infrastrukrury technicznej zostały wybudowane ze środków Spółki i nie będą stanowiły przedmiotu aportu. Wkładem niepieniężnym objęte będą wyłącznie grunty. Zgodnie z interpretacją indywidualną sygn. I... z dnia 4 maja 2012 r., planowana transakcja nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Transakcja będzie opodatkowana według stawki podstawowej. Gmina obejmie udziały w wartości netto przedmiotu aportu. Kwota podatku z faktury dokumentującej powyższą transakcję zostanie zapłacona przez Spółkę na rachunek udziałowca (Gminy). Przedmiot aportu będzie służył działalności opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka uprawniona będzie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z wystawionej przez Gminę faktury VAT dokumentującej transakcję wniesienia do Spółki przedmiotu aportu.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę fakt, iż nieruchomość zostanie nabyta w formie wkładu niepieniężnego i służyć będzie wykonywaniu czynności opodatkowanych, przysługiwać będzie, na zasadach ogólnych, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Gminę, dokumentującej transakcję wniesienia aportu. Spółka wskazała, iż czynność wniesienia aportu w postaci nieruchomości będzie stanowiła dla Gminy odpłatną dostawę towarów i w konsekwencji będzie podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych a Gmina zobowiązana będzie do udokumentowania omawianej transakcji fakturą VAT. Podniosła, iż zgodnie z treścią art. 86 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury VAT wystawionej przez Gminę, dokumentującej transakcję wniesienia aportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W treści art. 88 ustawy zostały określone okoliczności uniemożliwiające podatnikom odliczenie podatku naliczonego. Zgodnie z ust. 3a wymienionego artykułu, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o ile nie zachodzą przesłanki wynikające z treści art. 88 ustawy, wykluczające to prawo.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Pojęcie "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka otrzyma od Gminy nieruchomości: grunty zabudowane obiekatmi infrastrktury technicznej, tj. przepompowni ścieków. Powyższe grunty nie mają charakteru rolnego i są przeznaczone pod zabudowę. Posadowione na gruntach obiekty infrastrukrury technicznej zostały wybudowane ze środków Spółki i nie będą stanowiły przedmiotu aportu. Wkładem niepieniężnym objęte będą wyłącznie grunty. Zgodnie z interpretacją indywidualną sygn. I... z dnia 4 maja 2012 r. planowana transakcja nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług. Transakcja będzie opodatkowana według stawki podstawowej. Gmina obejmie udziały w wartości netto przedmiotu aportu. Kwota podatku z faktury dokumentującej powyższą transakcję zostanie zapłacona przez Spółkę na rachunek udziałowca (Gminy). Przedmiot aportu będzie służył działalności opodatkowanej.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro - jak wynika z treści wniosku - czynność wniesienia przez Gminę przedmiotowej nieruchomości w formie aportu będzie opodatkowana, a Spółka otrzyma fakturę VAT dokumentującą tę transakcję, Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim ta nieruchomość będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych, o ile nie zaistnieją przesłanki określone w art. 88 wykluczające to prawo.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl