ITPP2/443-838/09/EŁ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-838/09/EŁ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009 r. (data wpływu 6 października 2009 r.), uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki przeznaczonej pod zabudowę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2009 r. został złożony wniosek, uzupełnionym w dniu 9 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy działki przeznaczonej pod zabudowę.

W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Otrzymała Pani wydaną w dniu 17 lutego 2009 r. interpretację indywidualną, jednak z uwagi na zmianę stanu faktycznego, niezbędne jest wydanie nowej interpretacji, uwzględniającej aktualne okoliczności.

Otrzymała Pani w spadku, na podstawie postanowienia sądu z dnia 24 listopada 2004 r., niezabudowaną nieruchomość. Z wyżej wymienionej nieruchomości wyodrębniono 19 działek budowlanych o łącznej powierzchni 2,7440 ha oraz drogę wewnętrzną nieutwardzoną jako dwudziestą działkę. Nie prowadziła Pani żadnej działalności gospodarczej ani rolniczej. Wcześniej grunt oddany był w dzierżawę. Obecnie chce Pani sprzedać jedną działkę budowlaną, wchodzącą w skład majątku osobistego. Zgłosiła się osoba zainteresowana kupnem działki (zawarto umowę przedwstępną). Wcześniej nie dokonywała Pani innych transakcji sprzedaży gruntów (w 2006 r. sprzedała dom). Na obecną chwilę nie planuje sprzedaży pozostałych nieruchomości, jednak tego nie wyklucza. Nie ma Pani sprecyzowanych planów co do pozostałych działek, traktuje je jako lokatę kapitału.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z transakcją sprzedaży działki (gruntu) przeznaczonej pod zabudowę, będzie Pani zobowiązana zapłacić podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów, nie ma obowiązku opłacania podatku od towarów i usług. Nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem nie prowadzi działalności gospodarczej a plan pojedynczej czynności sprzedaży działki nie jest związany z zamiarem jej wykonywania w sposób częstotliwy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu art. 15 ust. 1 - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy wskazać należy, iż aby dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Dzierżawa jest świadczeniem wzajemnym - umożliwia korzystanie z nieruchomości i pobieranie z niej pożytków po stronie dzierżawcy, a po stronie wydzierżawiającego otrzymywanie umówionego czynszu, tak więc oddanie w ramach umowy dzierżawy osobie trzeciej nieruchomości, skutkuje uzyskaniem korzyści majątkowej.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że otrzymała Pani w spadku niezabudowaną nieruchomość, z której wyodrębniła 19 działek budowlanych oraz jedną działkę przeznaczoną na drogę wewnętrzną. Nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej, ani rolniczej. Grunty - w tym przedmiotowa działka - wcześniej były oddane w dzierżawę. Nie dokonywała Pani innych transakcji sprzedaży gruntów. Nie ma Pani sprecyzowanych planów co do pozostałych działek, traktuje je jako lokatę kapitału. Na chwilę obecną nie planuje ich sprzedaży, jednak tego nie wyklucza.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż z wniosku nie wynika, aby przedmiotowa nieruchomość wykorzystywana była do realizacji osobistych celów, nie wynika także, aby zamierzała Pani w jakikolwiek sposób wykorzystać je w przyszłości na potrzeby osobiste. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Z treści wniosku wynika natomiast, że nieruchomość oddana była do użytkowania osobie trzeciej. Jak Pani wskazała, oddanie to stanowiło dzierżawę. W efekcie sprzedając taką nieruchomość (działkę), nie zbywa Pani majątku osobistego, którą otrzymała w spadku, ale majątek wykorzystywany do wykonywania czynności objętych regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług (dzierżawa). Zawarcie umowy dzierżawy skutkuje tym, że wydzierżawiający wykonuje czynność podlegającą opodatkowaniu, a tym samym staje się podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż z wyżej cytowanego art. 15 ust. 1 ustawy wynika, iż podatnikami są osoby wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Zatem sprzedaży działki nie można zakwalifikować jako sprzedaży majątku osobistego, ale należy traktować jako sprzedaż majątku wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 powołanej ustawy, a dokonujący tych czynności podmiot uzyskuje status podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Dostawa działki, która przeznaczona jest pod zabudowę nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zwolnieniem tym objęta jest tylko dostawa terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W konsekwencji przepis wskazujący na zwolnienie czynności dostawy działki nie znajdzie zastosowania.

Analizując przedmiotową sprawę należy wziąć pod uwagę całokształt okoliczności, w jakich sprzedaż będzie dokonana. Wskazać należy na fakt, iż z przedmiotowej nieruchomości wyodrębniła Pani 19 działek budowlanych oraz drogę wewnętrzną. Zdaniem tut. organu, czynność podziału nieruchomości wskazuje na podjęcie świadomych działań zmierzających do sprzedaży działek w przyszłości, w sposób zorganizowany i częstotliwy, w celu osiągnięcia korzyści finansowych. W przeciwnym razie dzielenie gruntu byłoby niecelowe i ekonomicznie nieuzasadnione. Zaznaczyć jednak należy, iż co do zasady nie podała Pani ile jeszcze działek - oprócz tej jednej wymienionej we wniosku - będzie podlegało sprzedaży, jednak jak wskazała nie wyklucza tego.

Ponadto wskazała Pani, iż pozostałe działki traktuje jako lokatę kapitału. Sformułowania "lokata kapitału" nie można interpretować inaczej niż jako cel osiągnięcia w przyszłości korzyści majątkowych, a więc pojawia się cel zarobkowy. Sam zamiar wykorzystania nieruchomości gruntowych dla celów zarobkowych podjęła Pani już w momencie wyodrębnienia 20 działek. Oczywistym jest, że celem lokaty kapitału jest zamiar osiągnięcia w przyszłości zysków, chociaż zamiar ten nie zawsze będzie zrealizowany. Niemniej, jak wykazano wyżej w treści uzasadnienia niniejszej interpretacji, o potrzebie traktowania danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług przesądza sam zamiar prowadzenia działalności gospodarczej, a nieistotny jest rezultat.

Zatem charakter poczynionych czynności, tj. wydzielenie działek, nieprzeznaczonych na potrzeby osobiste i traktowanie ich jako lokatę kapitału wskazuje, iż zarówno przedmiotową działkę, jak i pozostałe traktuje Pani jako źródło osiągnięcia korzyści majątkowych. Podejmując zatem czynności zmierzające do sprzedaży nieruchomości, rozporządza Pani majątkiem w celu osiągnięcia zysku.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego w oparciu o przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż zarówno planowana obecnie sprzedaż jednej działki, jak i ewentualna sprzedaż kolejnych, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wg stawki 22%, gdyż zwolniona od podatku jest jedynie dostawa terenów niezabudowanych innych niż budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę (art. 43 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy).

Przy sprzedaży nieruchomości wystąpi Pani w charakterze podatnika podatku od towarów i usług ze względu na wykonywanie działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący dostawy gruntów nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku niezależnie od wielkości obrotów. Stosownie do zapisu art. 96 ust. 1 tej ustawy, obowiązani są przed dniem wykonania pierwszej dostawy gruntów, złożyć naczelnikowi urzędu skarbowemu zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl